Tekst Evert Brouwer
Foto Hans Roggen
Klantendag DMO in teken 10-jarig bestaan
“De Defensie Materieel Organisatie is al 10 jaar de big spender en de big seller van Defensie. Er loopt, rijdt, vaart en vliegt weinig zonder inbreng van DMO.”
Met die woorden feliciteerde secretaris-generaal Erik Akerboom DMO tijdens de jaarlijkse Klantendag, dit keer bij het KPU-bedrijf in Soesterberg. De dag stond in het teken van het 10-jarig bestaan. “DMO is uitgegroeid tot een grote en cruciale ondersteuner voor Defensie; nauw verweven met de prestaties van de krijgsmacht en met haar relaties in de krijgsmacht. U voorziet de krijgsmacht van het beste materieel en de beste informatievoorziening en wereldwijde ondersteuning 24 uur per dag. Betrouwbaar, slagvaardig en innovatief. Dat is waar de DMO voor staat.”
Techniek
Directeur DMO vice-admiraal Matthieu Borsboom vindt dat de organisatie continu in beweging moet blijven. “Anders verliezen we de slag naar de toekomst. Innovatie moet nog nadrukkelijker op de agenda komen, onze kennispositie moeten we blijvend versterken." Dan gaat het niet àlleen om techniek, onderstreepte hij. “Denk ook aan bedrijfsvoering, veiligheid, milieu.”
Hij roemde de dynamiek in de organisatie. “We zitten inmiddels 24/7 in de missies met de levering van kleding, munitie, brandstof en wapensystemen.”
Virtueel
Er gaat de komende jaren dus nog heel wat veranderen, voorspelden ook directeur van het JIVC Ronald Kolkman, directeur Projecten commandeur Ludger Brummelaar en commandant KPU-bedrijf kolonel Edwin Lookermans bij hun presentaties. “De echte en virtuele wereld gaan veel meer door elkaar lopen”, betoogde Kolkman. “3D-printing zal van grote invloed zijn, ook bij de operaties van de krijgsmachtdelen.”
Hergebruik
Lookermans verwees net als de directeur naar de mogelijkheden die inmiddels bestaan om de verouderde militaire kleding te verwerken. “Tot 2013 verbrandden we de spullen. Dat was een kostenpost. Nu hebben we een bestemming gevonden en verdienen we geld. Het is ons streven om in de toekomst al in de aanbesteding op te nemen dat hergebruik voor ons een prioriteit is. Dat geldt ook voor het verpakkingsmateriaal.”
Directeur Projecten Ludger Brummelaar gaf inzicht in de actuele stand van de projecten bij DMO. “Voor de komende jaren staat er nog veel op de rol”, liet hij weten.
Slot
De Klantendag sloot af met een aantal stellingen, waarop de aanwezigen konden reageren. Het zal directeur Borsboom goed hebben gedaan dat een overgrote meerderheid de vorming van DMO 10 jaar terug een verbetering vindt. Sous-chef Inkoop Ad van de Geijn, vanaf het begin werkzaam bij DMO en daarvoor bij DMKM, vindt de 'paarse structuur' een pluspunt. “We hebben in de loop der jaren zo veel van elkaar geleerd.”