Tekst Evert Brouwer
Foto Sergeant-majoor Maartje Roos

Het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrusting Bedrijf (KPU) verstrekt deze maand weer sportkleding. De distributie heeft een tijdje stil gelegen omdat de tussenleverancier failliet is gegaan. Er heeft opnieuw een aanbesteding plaats gehad, waardoor nu direct gekocht wordt bij de Chinese leverancier Li-Ning. Projectmanager Daphne Bos en deelsysteemspecialist Aletta Westra zorgen ervoor dat de sportkleding bij de klant komt.

Normen

De militairen hoeven voor de verstrekking van de sportkleding dus niet naar Soesterberg te komen. KPU-medewerkers komen naar de klant toe. “Het is meten en meteen meenemen”, stelt Bos kort maar krachtig. Het gaat dan om een shirt met korte en met lange mouwen, een sportbroek, sokken, zwemkleding en een trainingspak. “Nieuw is de hardloopbroek. Dit is naar aanleiding van een klanttevredenheidsonderzoek op verzoek van de gebruikers toegevoegd. Hier bleek grote behoefte aan te bestaan.”

x
Daphne Bos (links) en Aletta Westra proberen de kleding uit op een paspop.

Warm

De kleding voldoet aan de laatste eisen. “We vragen een marktconforme kwaliteit, waardoor innovaties toepasbaar zijn en de kleding voldoet aan de huidige stand van de techniek”, aldus Westra. “Een optimale manier van vochtafvoer tijdens het sporten is een voorwaarde en je moet zo warm mogelijk blijven na het sporten.”

Li-Ning is een merk van constante kwaliteit, weet Westra. Zij heeft het bedrijf en de fabrieken van oud-Olympiër Li-Ning (3x goud in Los Angeles 1984) bezocht om te zien hoe er gewerkt wordt. “We gaan niet alleen kijken of er goede kwaliteit wordt geleverd. Defensie wil ook dat er onder normale omstandigheden gewerkt wordt tijdens de productie van deze kleding. Dat is bij dit merk zeker het geval.”

Gebruiker

De stem van de gebruiker telt zwaar bij de kledingkeuze van het KPU-bedrijf. Het witte sportshirt bijvoorbeeld beviel de vrouwelijke militairen niet. Het scheen teveel door. Dus werd de producent gevraagd naar een oplossing, waaruit een blauw shirt is gekomen. “Vrouwen die de witte shirts hebben, kunnen ze binnenkort ruilen voor een blauwe. Op de site van het KPU-bedrijf komt de benodigde informatie te staan”, zegt Daphne Bos.

x
“Sportkleding is geen ondergeschoven kindje meer bij Defensie.”

Wensen

Vroeger was het maar behelpen waar het de sportkleding betreft. De platte gympies en de wollen zwembroek: de ouderen onder ons kennen de sportkleding uit de jaren '70 nog wel. Daphne Bos lachend: “Ja, de tijden zijn duidelijk veranderd. Sport maakt een belangrijk deel uit van het dagelijks leven van de militair. Hun uniformen zijn in de afgelopen jaren aangepast aan deze tijd, maar de sportkleding is lang een ondergeschoven kindje geweest. Dat is niet goed voor de militair en niet goed voor de uitstraling van Defensie. We willen als Defensie dat onze mensen voldoende sporten, dan moeten we ook goede spullen leveren. Het is aan ons om te luisteren naar de wensen en daar zo goed mogelijk op in te spelen”, vinden Bos en Westra.