Tekst Evert Brouwer
Foto Phil Nijhuis en sergeant-majoor Henry Westendorp (video)
JIVC/SATS levert milieuvriendelijke 'helikopter'
Doorgunners/loadmastersop de helikopters kunnen vanaf nu naar hartenlust oefenen in de nieuwe simulator op Vliegbasis Gilze-Rijen. Door de inzet van DMO/JIVC en met name de afdeling Systemen, Applicaties, Trainers, Simulatoren (SATS) kunnen toch al schaarse en dure vlieguren elders worden benut. “De investering van zo’n 5 miljoen euro is zo in 2 jaar terugverdiend”, rekent projectleider Hans Garssen voor.
Met bijna dezelfde ploeg als voor de Boxersimulator (zie Materieelgezien 1) kreeg JIVC het project in de benen. In 2008 kwam het eerste verzoek, in 2009 ging DMO er mee aan de slag. De investeringsstop van enkele jaren geleden zorgde voor wat vertraging, maar Garssen en zijn team benutten die periode juist om met de producent de modernste virtuele middelen te vinden.
Na enig zoekwerk was het team van JIVC/SATS terecht gekomen bij producent Pathfinder Systems Inc., een bedrijf uit Colorado dat eerder de Amerikaanse krijgsmacht en vooral de Kustwacht van simulatoren heeft voorzien. “Toch was het bepaald niet gemakkelijk, want eigenlijk bestaat er geen gelijke als wat we nu op Gilze-Rijen hebben staan”, zegt Garssen trots. “Dat wil ook niet zeggen dat we nu klaar zijn. Het zal best dat de gebruikers nog met tips voor aanpassingen komen.”
Inbreng
Het is niet alleen een succesverhaal van DMO/JIVC/SATS, vertelt hij. Er is bij de ontwikkeling nadrukkelijk gebruik gemaakt van de kennis en ervaring bij de Koninklijke Luchtmacht. Het was dus een wisselwerking. Rob Nannes (SATS) verzorgde de technische aanpak, adjudanten Paul Arends en John Bosch – beiden loadmaster-instructeurs - vormden de brug met het Commando Luchtstrijdkrachten. “Bosch en Arends hebben een grote ervaring opgedaan tijdens operaties in het buitenland. Door hun inbreng staat er nu iets dat onze verwachtingen te boven gaat”, aldus Garssen.
“Het mag er zijn”, vindt ook Nannes. “We hebben alles van niets af aan opgebouwd. Nu kunnen we alles: scenario’s bouwen en alle mogelijke problemen opvoeren. In sommige opzichten is deze virtuele training beter dan in het echt. Je kunt immers noodsituaties nabootsen die je niet in een vliegende helikopter wilt hebben. Het is een beter systeem geworden dan we van tevoren hadden gedacht.”
Interactie
Tijdens de trainingen op de simulator krijgen de doorgunners niet alleen te maken met schietoefeningen. Wapenhandelingen – op de MAG en de M3M (.50) – en interactie met andere crewleden behoort tot de vaste prik. “We kunnen de aanwezigheid van vlieger en tactische coördinator nabootsen, maar het zal ook voorkomen dat de vaste bemanning hier compleet zit”’ weet Garssen.
Sparen
Het voordeel van de simulator is dat elk weertje, dag en nacht, kan worden nagebootst. “Dat een vlucht hier niet doorgaat vanwege de weersomstandigheden is dus uitgesloten”’ meldt Garssen. “Bovendien is er maar een plek in Nederland waar doorgunners ‘live’ kunnen oefenen: op de Vliehors. Alleen om heen en weer te vliegen ben je al 2 uur kwijt. We creëren hiermee dus niet alleen een betere inzet van de toestellen, maar sparen ook het milieu en geluidsoverlast voor de omgeving.”