04

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 8

Veilig varen niet vanzelfsprekend

“De missie van Defensie met Materiële Zeewaardigheid is: het bieden van een veiligheidsniveau aan de opvarenden dat ten minste gelijk is aan het veiligheidsniveau van de opvarenden in de civiele scheepvaart.”

Het lijkt een open deur in de folder Materiële Zeewaardigheid. Niets is echter minder waar. De ervaring van de afgelopen jaren leert dat ook Defensie het varend materieel goed in de gaten moet houden. Veilig varen is geen zekerheid als er geen gedegen controle is.

x
Zr.Ms. Friesland, een van de 4 nieuwe patrouilleschepen,

Zeewaardigheid van schepen kent 3 componenten: de materiële zeewaardigheid, de bedrijfsvoering en – de geoefendheid van – het personeel. Met de publicatie van de Instructie Materiële Zeewaardigheid Management Systeem 3.0 wil Defensie de zekerstelling van de materiële zeewaardigheid continu verbeteren. Kapitein-luitenant-ter-zee Rick Fransbergen, Hoofd Sectie Materiele Zeewaardigheid, overhandigde het boekwerk onlangs aan de Militaire Zeewaardigheid Autoriteit kapitein-ter-zee Eugène Pel.

x

Dynamisch

De cijfers 3.0 geven aan dat er al eerder een boekwerk over materiële zeewaardigheid is verschenen. “Er was een handboek 2.0. Uit de vragen vanaf de werkvloer konden we opmaken dat men moeite had met de juiste informatie te vinden. Bovendien beschreef het handboek ook de interne bedrijfsvoering. Wijziging van de interne bedrijfsvoering waren hierdoor sterk van invloed op de tekst in het handboek, waardoor het onbeheersbaar bleek.” “We hebben nu gekozen voor minder tekst en duidelijke uitleg waar de verantwoordelijkheden liggen”, stelt Janna Out, met Fransbergen verantwoordelijk voor het boekwerk. “Deze nieuwe instructie moet een dynamisch handvat vormen dat zichzelf steeds blijft verbeteren. Het boekwerk bestaat uit een algemeen deel en korte procedures waarin de verantwoordelijkheden van iedereen in het proces worden benadrukt”.

x

Beton

“Voor de duidelijkheid: de instructie beschrijft enkel hoe de Militaire Zeewaardigheid Autoriteit toezicht uitoefent en beschrijft niet hoe Defensie haar schepen ontwerpt, bouwt, gebruikt en onderhoudt. Dit wordt reeds in andere boekwerken beschreven.” “Het is een eerste versie in deze vorm, waarin niet alles in beton is gegoten. We moeten met de informatie die wij uit het land krijgen het managementsysteem steeds verder laten evolueren”, aldus Fransbergen. “Wij streven er dan ook naar om volgend jaar ons systeem cf. ISO9001 te laten certificeren, wat ons dwingt om onszelf te blijven verbeteren.”

x
KTZ Pel ontving de Instructie als eerste uit handen van KLTZ Fransbergen.

Inzet

De Militaire Zeewaardigheid Autoriteit streeft er naar dat vanaf 2018 alle vaartuigen door een (civiel) klassenbureau als Lloyd’s Register of DNV-GL worden gesurveyd en getoetst aan de Naval Ship Code of Naval Submarine Code. Dat geldt dus niet alleen de schepen van de Koninklijke Marine, maar ook de vaartuigen van de Koninklijke Marechaussee en de Koninklijke Landmacht. “Het Materieel Zeewaardigheid Management Systeem gaat niet alleen over de veiligheid van schepen, maar ook om de operationele inzet op peil te houden.”

x