Tekst Evert Brouwer
Foto Herman Zonderland

In alle opzichten een bijzondere Defensie Inkoopdag 2014. Zo omschreef hoofd Inkoop van DMO kolonel Gaspard Fiévez de bijeenkomst van zo’n 300 inkopers van Defensie en hun klanten in Zoetermeer. “Het belangrijkste was dat het niet alleen een dag vóór, maar vooral dóór de deelnemers is geworden.”

x
De zaal luistert geïnteresseerd tijdens de Defensie Inkoopdag.

Er kwamen dus thema’s aan bod die leven bij de circa 400 inkopers die bij Defensie werken. “We hebben de DMO-sticker niet te zwaar op deze bijeenkomst gedrukt, het is vooral een Defensiemissie die wij voeren”, aldus Fiévez.

De pas aangetreden directeur DMO, viceadmiraal Matthieu Borsboom, oordeelde dat de buitenwereld vaak met kritische blik naar de inkopers kijkt. “Dat is deels terecht en deels een imagoprobleem. Aan beide moeten we zelf wat doen: verder professionaliseren en we mogen ook best onze successen meer naar buiten uitdragen”, zei hij.

x
De nieuwe directeur, Viceadmiraal Borsboom: ‘Successen naar buiten uitdragen’.

Denkwerk

Sous-chef Inkoop Ad van de Geijn (grote foto boven) streeft er naar het beste inkoopbedrijf van de Rijksoverheid te zijn. “Het betekent dat we anders moeten optreden. Ons denkwerk moet al zijn gedaan vóór de klant met de behoeftestelling komt. Dat betekent meteen meedoen in het begin van het proces in het team van de klant. Die proactiviteit mag ook niet stoppen als het contract is afgesloten.”

x
Kolonel Gaspard Fiévez, hoofd Inkoop DMO was zeer enthousiast over de opzet van de Inkoopdag Defensie.

Kennis

Van de Geijn wil dan ook investeren in opleidingen. “De kennis van de markt, kennis van de producten en inkoopregels moeten allemaal bij de tijd zijn. Bij de marktpartijen is dat ook zo. We moeten ons meer bewust zijn van de eigen rol in de keten.”

De dag had dan ook ‘Professionaliseren van de inkoper’ als thema. De discussies verdiepten zich ’s middags in workshops met onderwerpen als ‘inkopen in missiegebieden’ en ‘SAP, haal er uit wat er in zit’.