Tekst LTZ2OC (SD) Vanessa Strijbosch
Foto Sergeant Hille Hillinga

JSS nu al ingezet voor strijd tegen ebola in Afrika

De Karel Doorman is aangekomen in West-Afrika. Het Joint Support Ship, dat in beheer is van de Defensie Materieel Organisatie, brengt een grote hoeveelheid hulpgoederen voor de bestrijding van ebola naar de regio. In de Golf van Guinee zorgt het voor transporttaken en logistieke ondersteuning van partnerlanden.

x

In totaal vervoert de Karel Doorman meer dan 100 voertuigen en 50 containers met hulpgoederen. Op weg naar West-Afrika, in de eerste haven Southampton (Engeland), werd de 92e pallet aan boord gehesen. Ondermeer gaat het om beschermende kleding, mobiele klinieken en transportmiddelen. Voor de missie ‘Humanitaire noodhulp ebola bestrijding’ bestaat de vaste bemanning van de Karel Doorman uit bijna 140 opvarenden. Ook gaat een medisch team aan boord, bestaande uit de scheepsarts, een tandarts en 9 landmachtverpleegkundigen met quarantainetraining. Voor het ontladen van materieel en de verkenningen van stranden gaat een landingsvaartuigendetachement mee. Dit bestaat uit 23 mariniers, 2 landingsvaartuigen en 2 Fast Raiding Interception Special Forces Craft (FRISC’s). 32 mariniers van het 13 Raiding Squadron zorgen voor force protection.   

x
KTZ Paul de Leeuw houdt als projectleider het schip nauwlettend in de gaten tijdens de missie.

In de gaten houden

“Het schip is er klaar voor”, stelt projectleider kapitein-ter-zee Paul de Leeuw namens DMO. De Karel Doorman zit nog middenin haar proefvaart. DMO moet ervoor zorgen dat de laatste modificaties worden verwerkt voordat het schip in dienst komt bij de marine. “Ik ben blij dat de Karel Doorman dit gaat doen. We gaan deze missie uitvoeren en tegelijkertijd ondergaat de Doorman uitgebreide tests door de ervaringen die het schip en zijn bemanning opdoen op diverse gebieden.” De Leeuw vaart niet mee tijdens de missie, maar houdt het schip nauwlettend in de gaten. “We zitten niet stil. We zijn in continu contact met het schip. DMO vormt de loketfunctie. We moeten er nu dicht op blijven zitten.” 

Snel schakelen

Kapitein-luitenant-ter-zee Peter Vader is de teamleider engineering (DMO). Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van het bestek. Concreet houdt dat de technische coördinatie van de platformsystemen en sewacosystemen in. “We moesten snel schakelen. Systemen die van belang zijn voor de missie moesten nu in een versneld tempo gereed worden gemaakt. Denk daarbij onder andere aan de quarantaine ruimte, de voortstuwingsinstallatie en het helikopterplatform. Met een team van 15 man hebben we dagen van minimaal 14 uur gemaakt. De systemen die essentieel zijn voor de missie zijn goed. Er heerst een gevoel van trots, dit is echt een goed schip Het zit goed in elkaar.” 

x
KLTZ Peter Vader maakte samen met zijn team lange dagen om het schip in sneltreintempo gereed te krijgen.

Route

De Doorman doet en deed in totaal in 5 havens aan voor de missie. Na een eerste tussenstop in Southampton (VK) voer het schip rechtstreeks door naar Dakar (Senegal) om vervolgens op te stomen naar Guinee Bissau (Republiek Guinee), Freetown (Sierra Leone) en Monrovia (Liberia) met als laatste bestemming Accra (Ghana). De missie duurt ongeveer 3 maanden. 

-