Tekst Ingmar Kooman
Foto sergeant Sjoerd Hilckmann
Botsproeven bij Kenniscentrum Wapensystemen en Munitie
Een YPR opblazen? Dat doen Koen Bakker en zijn collega’s van het Kenniscentrum Wapensystemen en Munitie letterlijk. 150 centimeter, zo hoog wil hij het ruim 10 ton wegende gevaarte van de grond krijgen. Deze Defensiemedewerkers doen dagelijks dingen met springstoffen die de gemiddelde militair niet in zijn hoofd zou halen.
“De bodemplaten van pantservoertuigen zijn de laatste jaren aangepast aan de dreiging van bermbommen”, legt de projectleider uit. “De slachtoffers vallen nu juist na de detonatie. De explosie tilt het voertuig op, inclusief de inzittenden. Vervolgens landt alles en iedereen met een smak weer op de grond.”
‘Eerste stappen naar effectievere bescherming’
Letsel
De gevolgen van die grote versnelling en de val zijn duidelijk: letsel aan onder meer hoofd, rug en nek. Maar wat gebeurt er nou precies met en binnenin het voertuig? De antwoorden daarop zijn de eerste stappen op weg naar een effectievere bescherming. Literatuurstudie is een manier om daarachter te komen. De DMO’ers kiezen in samenwerking met TNO voor de praktijkbenadering. “Met 1 detonatie kunnen we meer data vastleggen dan met literatuurstudies”, geeft Bakker aan.
Laatste missie
“Deze af te stoten YPR is representant van een bepaalde klasse pantservoertuigen en daardoor geschikt voor onze testen”, legt de projectleider uit. Het afgeschreven materieel krijgt zo dus een laatste missie. Plaats van deze militaire botsproef is een speciaal hiervoor ingericht deel van het Artillerie Schietkamp in ’t Harde. De proefnemers plaatsen het pantservoertuig bovenop enkele kilo’s springstof. Camera’s en sensoren in, op en rondom de YPR registreren alles. Waardevolle beelden en gegevens, benadrukt Bakker. “We willen weten wat er nou precies gebeurt in een voertuig als het op een mijn of bermbom stuit. Deze proef is voor ons een nulmeting.”
Theorie
Zogeheten active blast protection zou een oplossing kunnen bieden tegen de te grote versnelling en de impact op de grond. Een reeks ‘tegenexplosies’ drukt het voertuig bij een ontploffing tegen de grond. Zo dempt het de gevaarlijke versnellingen. Althans, in theorie. “Met de uitgangswaarden van onze testen kunnen we het werk van een fabrikant goed beoordelen”, legt Bakker uit. “En uiteindelijk biedt dat de kansen om onze voertuigen veiliger te maken voor onze jongens en meiden in de missiegebieden.”