Tekst Evert Brouwer
Foto Herman Zonderland
Hoe krijg je binnen 10 minuten 100 man van een schip zo groot en hoog als de Karel Doorman? Het antwoord daarop gaf de bemanning van het Joint Support Ship onlangs tijdens een oefening in de haven van Vlissingen.
En snel ging het: tussen het uitrollen van de ‘glijbaan’ en het loskoppelen van het volle reddingsvlot zat nog geen 6 minuten. “De test is uitstekend verlopen en het systeem veilig bevonden”, stelt luitenant ter zee 2OC Roland Loos (DMO/MATLOG) vast. Hij is met Henny de Bruijn namens de afdeling Toezicht Defensie Leveranciers (TDL) vanaf het begin bij het scheepsbouwproject betrokken. Zij zien erop toe dat de marine de kwaliteit krijgt waar ze om vraagt.
Verplicht
De oefening vormde een verplichte toets voor het reddingssysteem. Eerder mag het schip niet de zee op voor de proefvaart. Ook Zr. Ms. Johan de Witt en de patrouilleschepen zijn van het Marine Escape System voorzien. Normaal gesproken verlaat de bemanning in een noodsituatie het schip niet via deze weg, maar met de reddingsboten. Zogenoemde opstappers zijn aangewezen op het MES.
Humanitair
Het MES hoeft overigens niet alleen voor eigen gebruik te worden benut. “Het is inzetbaar bij een reddingsactie met grote aantallen drenkelingen in het water”, legt Peter Rea van leverancier LSA uit. “Ook vanuit het water kan je gemakkelijk aan boord komen en zo nodig is medische hulp ook zo ter plekke vanaf het schip. Het hele systeem heeft een test bij een flinke golfslag met glans doorstaan.”
De Karel Doorman is inmiddels begonnen aan de eerste tests op zee. Het MES is in 4 dagen tijd gecontroleerd, weer opgevouwen een gesealed aan boord van de Karel Doorman.