07

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 04

‘Eén menselijke fout mag niet tot een ramp leiden’

Tekst Evert Brouwer
Foto Phil Nijhuis

Veilig, tijdig veilige munitie: het credo van het Munitiebedrijf

‘Veilig, tijdig veilige munitie’. De kreet van het Defensie Munitiebedrijf (DMunB) hangt in de kantoren op Munitie Magazijnencomplex (MMC) Veenhuizen. ‘Het is van belang dat iedereen, van hoog tot laag, van het veiligheidsaspect doordrongen is’, vindt commandant MunB, kapitein-ter-zee Victor Rademakers.

x
De torpedo's verlaten per vorkheftruck een munitiemagazijn van De Kom.

Het is een zonnige ochtend op het ongetwijfeld mooiste complex van het Munitiebedrijf: MMC De Kom bij Wassenaar. In de duinen liggen tal van magazijnen, het onderhoud is in handen van een vredig grazende kudde schapen. Grote vrachtwagens rijden af en aan. De Kom gaat sluiten en de restanten van een marineverleden gaan op transport naar Veenhuizen. 

x
Voorzichtig gaan de kisten in de vrachtwagen, op weg naar Veenhuizen.

Lange kisten

Uiterst zorgvuldig rijdt Joop van Es met zijn Jungheinrich-vorkheftruck lange kisten met torpedo’s, NATO Seasparrows en dieptebommen de vrachtwagens in. Korporaal 1 Emiel Hesta haalt ondertussen een bord weg, waardoor op zijn truck zichtbaar is dat er explosieven aan boord zijn. Hij en de 4 andere chauffeurs van DVVO zijn vanzelfsprekend gekwalificeerd de gevaarlijke lading te rijden. 

‘Alles gebeurt met vaste procedures’, meldt kapitein Jeroen Bruinenberg, verantwoordelijk voor de logistiek in Veenhuizen. ‘Deze torpedo’s zijn gemaakt om een schip tot zinken te brengen, dus daar ben je extra voorzichtig mee.’ 

x
De magazijnen in Wassenaar zijn na enkele weken hard werken bijna leeg.

Zandlaag

Veiligheid is ook de reden van de verhuizing. De afkalvende zandlaag op de magazijnen voldoet nog aan de normen, maar herstelwerkzaamheden zijn binnenkort nodig. Dat zou een slechte investering zijn nu het complex op de nominatie staat om te sluiten. Adviseur Jeffrey Kollmann constateert dat ook. Hij is betrokken bij een groep van internationale superspecialisten die zich bezighoudt met de veiligheid en opslag van munitie. ‘We maken modellen en daarmee doen we berekeningen  van wat er kan gebeuren als er iets mis zou gaan. Wat gebeurt er als een ongeval plaats heeft en wat betekent dat voor de omgeving? Laat het duidelijk zijn: de omwonenden van De Kom hebben absoluut nooit gevaar gelopen, maar het werd wel tijd om de torpedo's te verplaatsen. Niets is zo veilig als munitie. Mits je er goed mee omgaat’

x
Vast en zeker: de vrachtwagens mogen maar een bepaalde hoeveelheid explosieven meenemen.

Voorbereid

Vandaar de verplaatsing naar Veenhuizen, met 192 grote en 27 kleine magazijnen het grootste munitiecomplex van West-Europa. Aldaar rijdt Jacco Hiemstra al een flink aantal jaren rond met de gemodificeerde heftruck. De uitlaat (Pyroban) is vonkvrij gemaakt, op elke hoek van een magazijn staat een brandblusser. Veiligheid voorop dus. ‘Een menselijke fout mag niet tot een ramp leiden’, stelt luitenant-kolonel Oscar Roberti, hoofd distributie& instandhouding MunB in Veenhuizen. Het hoofd veiligheidsmanagement, Gert Gijsbers, kan dat alleen maar beamen.‘Als er hier iets niet goed gaat, hoor je dat helaas vanzelf. Maar als iedereen zich aan de procedures houdt, kan er niks mis gaan. Gebeurt het toch, dan zijn we er op voorbereid.’

Prachtig beeld van een fraai complex in de duinen bij Wassenaar.

Jeffrey Kollmann: 'Niets is veiliger dan munitie, mits je er goed mee omgaat.'

De klus  bijna geklaard. Veilig en tijdig...