Tekst Tweede luitenant Johanna van Waardenberg
Foto Korporaal 1 Hille Hillinga
Kodiak ondersteuningsvoertuig: veilig in onveilige situatie
Voorwaarts gaan terwijl op enkele meters afstand mijnen ontploffen. Niet bepaald een aantrekkelijke situatie. De bemanning van het Kodiak ondersteuningsvoertuig zoekt daarentegen juist dit soort gevaren op.
‘Met dit genie-doorbraaksysteem banen wij in een minuut een veilige doorgang van ruim 150 meter, door explosieven tot ontploffing te brengen. En dit terwijl iedereen veilig in het voertuig kan blijven zitten’, zegt projectleider Jacques Roosenboom van de DMO.
Op het oefenterrein van de Leusderheide in Leusden klinkt vanuit de verte een krachtig gebrom. Naast het geluid verraden diepe sporen in het zand dat een imposant voertuig het gebied doortrekt. DMO en TNO testen het elektromagnetische ruimsysteem van de Kodiak. Roosenboom: ‘Dit onderdeel zit geïntrigeerd in de immense ploeg van het voertuig en zorgt dat explosieven met elektrische ontstekers in het voorterrein ontploffen. De genietankbemanning speurt dus niet specifiek naar mijnen, maar maakt met behulp van de Kodiak binnen een kort tijdsbestek een veilige doorgang in mijnenvelden.’
Veilig in onveilige situatie
Voorwaarts trekken door een explosiegevaarlijk gebied trekken kent grote risico’s. De Kodiak is daarom compleet ontwikkeld en gebouwd met het oog op veiligheid van de bemanning. Sergeant-majoor Jeffrey Feij van het Opleiding en trainingscentrum Genie is als gebruiker betrokken bij de testfase van de Kodiak. ‘Behalve de reguliere pantserplaten van het onderstel van de Leopard-II heeft de Kodiak veel meer extra beveiliging. Zo beschikt het voertuig over bescherming tegen scherfwerking. Voor de kenners: bombletprotectie aan de buitenzijde en spall-liner aan de binnenzijde. De zijkanten kunnen een geïmproviseerd explosief (IED) aan en vanzelfsprekend is er een beschermingsplaat in de bodem om de effecten van een mijnexplosie te minimaliseren. Als er dan een explosief onder de Kodiak tot ontploffing komt, is de bemanning van het voertuig ook maximaal beschermd. De 4-puntsveiligheidsgordels houden iedereen op z'n plek en de stoelen zijn aan het dak gemonteerd, zodat de inzittende de klap niet al te zeer opvangen.