03

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 04

Behendige Boxer behoorlijk safe

Tekst Korporaal 1 Thijs Imandt

Zijn achterklep verraadt de aandacht voor details op het gebied van veiligheid. In een soort braille geeft een kleine plaquette aan hoe de achterdeur open moet als een noodsituatie zich voordoet. De Boxer zit vol dergelijke snufjes om inzittenden maximaal te beschermen.

Rijinstructeur sergeant1 Ruud Horijon neemt met zichtbaar genoegen plaats op ‘zijn’ plek in de lesvariant van het imposante voertuig. Hij snoert zich minutieus in de vijfpuntsgordel want, zo weet hij, ‘als die niet twee keer klikt, klinkt er een waarschuwend alarm als de chauffeur de motor wil starten’. Zijn stoel staat op een speciaal platform in de les-variant van de Boxer. Dat komt omhoog zodat hij goed zicht heeft vanuit de ‘koepel’; een soort uitkijktorentje. Bij een crash zakt het platform automatisch binnen een fractie van een seconde naar beneden zodat instructeur en bijrijder worden beschermd door de body van het voertuig. Sinds kort is ook een vergrendelhaak toegevoegd, zodat het platform niet onbedoeld weer omhoogkomt.

De Boxer bestaat altijd uit 2 modules. Het onderstel met motor vormt de standaard rijmodule. Daarop wordt een missiemodule geplaatst, in het geval van de les-Boxer dus een instructeurskoepel met een veiligheidsplatform, bedienings- en afleespanelen en een rem- en gaspedaal. DMO bepaalde, in samenspraak met de eindgebruiker, de landmacht, de veiligheidseisen per missiemodule. Voor Nederland worden 5 Boxer-missiemodules voorzien: commando, ambulance, vracht, vracht/commando en genie. De aanschaf van de Boxer is een samenwerkingsverband tussen Nederland (DMO) en Duitsland. Nederland schaft 200 Boxers aan. Deze vervangen samen met Fenneks en CV90’s de huidige YPR765/M577 pantserrupsvoertuigen.

Uitlaat

aan de linkerzijde van het voertuig geplaatst om de voetgangers en fietsers niet van de weg te blazen. De uitlaatlucht wordt gekoeld in verband met infrarooddetectie.

Bandenoppomp systeem

Bandenspanning regelinstallatie – De bestuurder kan vanuit zijn stoel de bandenspanning aan de hand van het terrein aanpassen. Dit zorgt voor meer grip op de ondergrond. Het systeem heeft 4 voorgeprogrammeerde instellingen.

Pantser

De aan de Boxer gestelde eisen op het gebied van bescherming zijn hoog. Het pantser beschermt tegen 14.5mm munitie rondom, bescherming tegen 25-35mm munitie frontaal, bescherming tegen scherven en submunities van artillerieprojectielen.

Bodemplaten

Door de constructie en v-vorming zijn deze bestand tegen behoorlijke explosies (IED’s, landmijnen).

Andere modules hebben hier .50 Wapensysteem

De Boxer is primair geen gevechtsvoertuig. Daarom is de bewapening gericht op zelfbescherming. Alle Boxer versies (m.u.v. het les- en ambulance voertuig) beschikken over een Remote Controlled Weapon System met een .50 mitrailleur, dat direct gericht vuur kan afgeven, ook als het voertuig rijdt. De bemanning kan het wapen van onder pantser bedienen. In geval van nood (uitgevallen elektrisch systeem) wordt het wapen mechanisch bediend boven pantser.

Achteruitrijcamera

Wanneer de chauffeur de versnelling in de achteruit zet, ziet hij het terrein achter hem op een monitor. In de achterzijde van het voertuig zit een camera.

Platform

De instructeur en bijrijder worden bij een crash beschermd doordat het platform razendsnel naar beneden zakt. Werkt dat niet dan kan de instructeur een noodknop indrukken. Bovendien zitten alle inzittenden (maximaal 5 bij de lesmodule) in een vijfpuntsgordel.

Examinator sergeant1 Werner Faber neemt plaats in de bestuurdersstoel, aan de ‘verkeerde’ kant van het voertuig, rechts dus. “We besteden daarom veel aandacht aan het wennen aan de bestuurderspositie en juist inschatten van de grootte van het voertuig. Veel cursisten hebben alleen rijervaring in auto’s, dus het besturen van dit ‘beest’ is dan best uitdagend. Gelukkig krijgt OTCRij deze zomer een simulator zodat ze ervaring kunnen opdoen met het inschatten van breedte en snelheid en het uitvoeren van storingsreacties voor ze de weg op gaan.” Tijdens lessen en examens rijden leerlingen zowel over de verharde weg als door het oefenterrein. Op de openbare weg verplaatsen ze altijd bovenluiks om zicht te houden over de lange neus. In het veld sturen ze onderluiks en kijken ze door 3 periscopen.

De Boxer in vol ornaat.

De achterklep verraadt de aandacht voor details op het gebied van veiligheid. In een soort braille geeft een kleine plaquette aan hoe de achterdeur open moet als een noodsituatie zich voordoet.

Rijinstructeur sergeant1 Ruud Horijon neemt plaats op ‘zijn’ plek in de lesvariant van het imposante voertuig. Hij snoert zich minutieus in de vijfpuntsgordel want, zo weet hij, ‘als die niet twee keer klikt, klinkt er een waarschuwend alarm als de chauffeur de motor wil starten’.

De bedienings- en afleespanelen in 'de koepel' van de les-Boxer. Rijdt een cursist harder dan de toegestane 80 km p/u, licht op dit paneel het rode lampje met het uitroepteken op.

Cursisten in de Boxer-opleiding vinden op het verkeers- en oefenterrein in Oirschot genoeg uitdagingen. De soms krappe bochten, gevarieerde ondergronden en steile hellingen zijn echter voor de Boxer geen probleem.

Het uitzicht vanuit 'de koepel' van de les-Boxer. Rijinstructeurs hebben hier prima zicht op de ver vooruitstekende neus van het voertuig.

De instructeur en bijrijder worden bij een crash beschermd doordat het platform razendsnel naar beneden zakt. Werkt dat niet dan kan de instructeur een noodknop indrukken. Bovendien zitten alle inzittenden (maximaal 5 bij de lesmodule) in een vijfpuntsgordel.

De bestuurdersstoel is rechts voor in het voertuig. Even wennen voor de cursisten bij het inschatten van hun positie op de weg, aangezien ze het overgrote deel van de Boxer links van zich hebben.

Voor Faber het gevaarte start, doorloopt hij eerst een verplichte functietest. Dit bepaalt of bijvoorbeeld het elektrische systeem en de brandmeldingsinstallatie goed werkt. Loopt de motor daarna, voldoet slechts schakelen naar de Drive-stand om weg te rijden. “Dankzij de automatische versnellingsbak kan de bestuurder al zijn aandacht richten op zijn directe omgeving”, zegt Faber. Rijdt hij/zij harder dan de toegestane 80 km p/u, knippert op zijn panelen een rode lamp. “Al met al ga je dus behoorlijk veilig op weg in de Boxer”, besluiten Faber en collega Horijon.