09

Dit artikel hoort bij: Landmacht 09

Smeerolie voor de eenheid

Tekst André Twigt
Foto Jarno Kraaijvanger

Ervaren rotten geven BBL-traject meerwaarde

Zit een commandant te wachten op onervaren jongeren die via een Beroeps Begeleidende Leerweg bij zijn eenheid komen? Bij 432 Herstelpeloton zijn ze in ieder geval van harte welkom. Dat komt door de praktijkleermeesters die de begeleiding verzorgen. Hun kennis en kunde is niet alleen een meerwaarde voor leerlingen, maar voor alle monteurs op de werkvloer.

Matthias kijkt toe hoe een leerling een soldeerverbinding maakt.
Matthias (rechts) heeft een lang verleden als korporaal-1 bij 43 Mechbrig. In die hoedanigheid deed hij veel ervaring op met een breed arsenaal aan voer- en werktuigen.

‘432’ in Wezep leidt jongeren op tot eerste bedrijfsautotechnicus, terwijl ze als volwaardig militair studeren voor hun MBO-3 diploma. De mannen krijgen meteen salaris, een militair uniform en natuurlijk uitzicht op een dynamische baan bij de Technische Dienst. Zo is het BBL-traject (Beroeps Begeleidende Leerweg) voor de landmacht een waardevol initiatief bij het vullen van de vacatures.

‘Alles draait om het overbrengen van kennis en ervaring’

Bijkomende pluspunten voor commandant Marthus zijn de kennis en ervaring van de praktijk-leermeesters (PLM). Deze burgermedewerkers namen de opleidingstaak binnen de BBL volledig over van sergeanten die vanwege chronische schaarste elders benodigd waren. “Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de monteurs is de PLM een vraagbaak”, begint kapitein Marthus. “Ook zij kloppen regelmatig bij hen aan. Daardoor stijgt het kennisniveau van de gehele eenheid.”

De twee mannen werkend aan de onderzijde een MB die op de smeerbrug staat.
Het personeel dat bij 432 Herstelpeloton instroomt, is divers. Soldaat-1 Sjors Vis (links) werkte al in de techniek voordat hij bij de landmacht kwam. Ranggenoot Ruben Buls was eerst hovenier.

Expat in Afrika

Jasper Pruisscher en Matthias Wubs zijn bij ‘432’ graag gezien. Jasper werkt er al 2 jaar als PLM en Matthias kwam er in januari jongstleden bij. Beiden hebben een lang verleden als militair onderhoudsmonteur bij 43 Gemechaniseerde Brigade, waar 432 Herstelpeloton onder valt. Ook werkten ze alletwee in het bedrijfsleven, Matthias zelfs als expat in het Afrikaanse Guinee.

Als PLM slaan ze duidelijk een andere weg in. “Leuk werk”, vindt Jasper. “Een PLM mag veel en hoeft niets. We gaan mee op oefening, sporten en ook doen we soms een grensverleggende activiteit.” “Qua sleutelen moesten we vroeger alles zelf doen. Nu draait alles om overbrengen van kennis en ervaring”, gaat Matthias verder.

Een leerling controleert het koppel van de wielbouten van een Boxer.
In de werkplaats worden de monteurs-in-opleiding breed opgeleid en sleutelen ze aan een variatie aan werk- en voertuigen.

Van trilplaten tot kettingzagen

Binnen 43 Mechbrig doen alle 5 herstelpelotons mee aan het BBL-traject. Per peloton zijn er tussen 1 en 3 PLM’ers. 432 heeft er 3 voor 5 leerlingen. 4 dagen per week werken zij op de Prinses Margrietkazerne in Wezep. Op dé thuisbasis van de constructie- en pantsergenie sleutelen de mannen aan groot en klein geniematerieel. Van grondboor, trilplaat en kettingzaag tot Manticore, Bushmaster en bulldozer.

Matthias geeft een leerling tijdens werkzaamheden aan de onderzijde van een Boxer een stuk gereedschap aan.
Dat 5 leerlingen worden bijgestaan door 3 leermeesters is een ronduit unieke situatie.

Schakel tussen school en werkvloer

Snuffelstage

De primaire taak van een PLM is het opleiden van monteurs. Het begeleiden van stages van leerlingen uit het VMBO en MBO hoort er echter ook bij, net als deelname aan regionale techniekdagen. “Wij zijn de schakel tussen school en werkvloer”, vat Jasper samen.

Matthias voegt toe dat ook VMBO-studenten Defensie weten te vinden voor een korte snuffelstage. “We hebben nu iemand van de opleiding Beveiliging en Vakmanschap, die zich hier oriënteert. En we hebben meerdere kandidaten die kijken of Beroeps Begeleidend Leren wat voor hen is.”

Succesvol BBL-traject

Het BBL-traject bestaat 3 jaar. Naast 43 Mechbrig werken ook de andere brigades met dit traject. Onderling hebben de eenheden contact over uitruil en invulling. De instroom via BBL is relatief klein. Toch draagt dit traject wel degelijk bij aan het vullen van vacatures. Vooral door het gericht opleiden en binden van talent werd het een succes.

Matthias duidt staande in de motorruimte van een viertonner wat de bedoeling is.
Kleppen stellen aan de motor van een viertonner is een precisiekarweitje dat toelichting vereist.

In het diepe

Jesse Amels had nooit gedacht dat hij als monteur bij de landmacht aan de slag zou gaan. Toen hij erachter kwam dat hij liever buiten voetbalde dan voor zijn HAVO-diploma leerde, besloot de soldaat-1 dat hij liever met zijn handen werkte. De aansluitende 2 jaar MBO-4 verpleegkunde bleek niets voor hem. Uiteindelijk begon hij in 2024 aan het traject als automonteur. “Op de een of andere manier werd ik hierdoor gegrepen. Ik haalde er meteen veel voldoening uit.”

‘Machtig mooi was dat’

Jesse vertelt dat hij tijdens een maandje oefenen in Duitsland in het diepe werd gegooid. Zo mocht hij zich stukbijten op een MB die een motorwissel moest hebben. “Machtig mooi was dat. In het veld realiseer je je het belang van de Technische Dienst, want daar slijt het materieel hard.”

“Voor de leerlingen plannen we altijd dubbele uren in”, verduidelijkt Matthias. “Uiteraard maken we daarover afspraken met de klant en gebruiken we voor instructie nooit voertuigen die snel af moeten.”

Beide heren staande onder een MB, die op de brug staat.
Dit is hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Onder toezicht van leermeester Jasper Pruisscher pakt soldaat-1 Sjors Vis een probleem met een MB aan.

Geen moment spijt

Soldaat-2 Jos van de Weg kwam bij de landmacht mede door de verhalen van zijn zus, die ook bij Defensie werkt. Dat hij er als monteur aan de slag ging, is gezien zijn interesse voor techniek niet zo vreemd. Op zijn dertiende werkte hij al bij de boer aan tractoren. Ook probeerde hij een opleiding tot technisch specialist op MBO 4 en keek hij een tijdje rond bij een import- exportbedrijf voor werktuigen.

Toen besloot hij om het BBL-traject te volgen. “Ik wilde eigenlijk al langer in dienst. Toen ik 17 werd, ben ik meteen begonnen met de opleiding en daar heb ik nog geen moment spijt van. Sterker nog. Had ik dit van tevoren geweten, dan had ik me meteen aangemeld.”

Monteurs kijken naar een voertuig.