Tekst André Twigt
Foto Kick Smeets
Leengoederen bestel je voortaan bij de DMPO
Baileybruggen, veldversterkingen, veldlegeringen, maar ook viertonners leen je vanaf 1 maart bij een en dezelfde instantie: de Defensie Materieel Pooling Organisatie. Afgekort DMPO gaat deze nieuwkomer de dingen anders doen. Zo wordt bestellen voortaan net zo makkelijk als thuis, zijn er zes afhaal- en inleverpunten in plaats van een. En is het mogelijk om bestellingen op locaties anders dan de kazerne te ontvangen.
De vaste klanten van de DMPO – een samenvoeging van 305 Poolpeloton en de Defensie Uitleen Organisatie – zijn inmiddels ingelicht over de nieuwe opzet. Kersverse commandant majoor Arjan van Binsbergen bezocht onlangs de brigades, het Korps Commandotroepen en het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando. Hij zag dat het goed was, want de eenheden waren blij dat ze spullen voortaan ook in hun regio kunnen ophalen en inleveren. Ook waardeerden ze dat ze zendingen aan de lijndienst kunnen meegeven. “Dit bespaart veel tijd en kilometers."
‘Centraal staan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid’
Vaste adres
Van Binsbergen kijkt met een tevreden gevoel op de afgelopen veertien maanden terug. Begonnen met een leeg A4tje kwamen hij en zijn staf binnen deze termijn met een complete orgaanbeschrijving op de proppen. “Centraal daarin staan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid.”
Reden van de samenvoeging heeft volgens de majoor alles te maken met doelmatigheid en efficiency. Beide defensiebedrijven deden feitelijk hetzelfde, namelijk materieel voor uitleen gereedstellen. Zo beheerde 305 Poolpeloton de poolvoorraad operationele wielvoertuigen, waarop krijgsmachtdelen bij oefening, uitzending of andere redenen van operationele aard een beroep kunnen doen. Het Defensie Uitleen Bedrijf was het aangewezen adres voor een vastomlijnd assortiment landmachtgoederen, die eveneens buiten de standaarduitrusting van de operationele eenheden vielen. Denk daarbij aan prikkeldraadbanduitrusting, Hesco’s, tenten, tafels en stoelen, maar ook de gepantserde cabines voor de Scania Gryphus en winterbanden voor onder meer de wintertraining in Noorwegen.
Mindset
Voor het verstrekken en innemen van haar uitleengoederen en poolvoertuigen zijn er volgens Van Binsbergen drie opties. De eerste is afhalen en inleveren op de hoofdlocatie op de Majoor Mulderkazerne in Stroe. Bij optie twee kun je beide doen op een DMPO-locatie het dichtst bij de operationele eenheid. De zes vestigingen zijn voor Noord-Nederland in Havelte en Coevorden. Voor Zuid-Nederland in Mariahout en Grave-Driehuis en in Midden-Nederland in Ede-Driesprong en Stroe. Optie drie is het ontvangen op een locatie die de operationele eenheid aangeeft. Bijvoorbeeld een kazerne of een verharde plaat op een oefenterrein. "Dat laatste is trouwens een harde eis, want verwacht van de door DMPO ingehuurde voertuigen geen grote terreinvaardigheid. Bovendien leveren we onze goederen graag schoon af. Lossen in de modder is zoiets als een valse start.”
Bij oefeningen van omvang is volgens de hoogste baas een combinatie van bovenstaande opties mogelijk. Inmiddels is ook deze uitgebreide bestelsystematiek al diverse keren beoefend, onder meer tijdens Falcon Autumn. Naar aanleiding daarvan zijn talloze verbeterpunten doorgevoerd. Zo gaat de DMPO er werk van maken om wensen van de klant van tevoren grondig door te spreken.
Wederzijds begrip
Nieuw is ook dat de DMPO aanbiedt om na oefening of inzet mee te helpen met het inpakken van de leengoederen. In het verleden ontstonden er weleens discussie als iets niet goed terugkwam, wat nu dus wordt voorkomen. “Bijkomend effect van deze toegepaste opzet is dat de collega’s van DMPO meer klantcontact hebben, wat tot wederzijds begrip kan leiden. De aangepaste dienstverlening gaat zover dat orders op basis van goed vertrouwen worden verstuurd, aldus Van Binsbergen. “Als we via de lijndienst veertig veldbedden versturen, vindt er tijdens het lossen geen controle plaats. Bol.com staat ook niet bij je op de stoep om te kijken of de oplader bij jouw bestelde telefoon zit.”
‘Afhandeling was in Stroe vaak heksenketel’
Dat er nu meer uit-/inleverlocaties zijn, werkt volgens de commandant door op de hoofdlocatie van de DMPO. Met meer dan 148 leenorders per week was het bij de afhandeling in Stroe vaak een onoverzichtelijke heksenketel. Tijdens de laatste Falcon Autumn was het verschil bij de uitlevering al goed merkbaar. “Op Ede Driesprong stond alles wat 11 Luchtmobiele Brigade had geleend in twee loodsen klaar. Op het moment dat die leeg waren, wisten we zeker dat ze alles hadden. Ook had de klant drie dagen lang contact met dezelfde medewerkers, wat weer goed is voor de klantbinding.”
Op tijd bestellen
Van Binsbergen drukt eenheden op het hart om aanvragen tijdig in te dienen. De DMPO is voor transportcapaciteit namelijk afhankelijk van derden. “Om dit rond te krijgen, is vaak iets meer tijd nodig. Wil je zeker weten dat alles naar wens wordt uitgeleverd, kom dan zo snel mogelijk op het net.”