Tekst ANDRÉ TWIGT
Foto KORPORAAL GREGORY FRÉNI
Rubber tracks CV90 zijn een uitkomst
Om het CV90/35NL infanteriegevechtsvoertuig alvast een duwtje in de richting van de komende Midlife Update (MLU) te geven en tegelijk de kwaliteit van de pantser op te vijzelen, krijgen 128 stuks de komende jaren rubber rupsbanden. Projectmanager bij de Directie Wapensystemen en Bedrijven Ed Boukes vertelt over de voordelen van deze modificatie.
Volgens Boukes zijn de rupsbanden een uitkomst. De noodzakelijke aanpassingen van de MLU maken de CV90 zwaarder, waardoor 'ie zijn gewichtslimiet bereikt. Met de nieuwe tracks van fabrikant BAE Systems Hägglunds is het voertuig ruim een ton lichter en ontstaat er ruimte mee te groeien met toekomstige technische ontwikkelingen.
Onderhoudskosten
Volgens Boukes hebben de tracks ook invloed op het geluidsniveau in de CV90, dat met 10 decibel afneemt. De trillingen worden met zo'n 65 procent gereduceerd. Dit is gunstig voor de conditie van de bemanning, die daardoor minder snel moe wordt. Daarbij bevorderen minder trillingen de levensduur van de elektronica en de waarnemings- en richtmiddelen aan boord. Hierdoor lopen ook de onderhoudskosten terug.
Geen problemen
Boukes vertelt dat aankoop van de nieuwe tracks een klein, maar beheersbaar risico opleverde. De rupsbanden horen van origine bij de configuratie van het Noorse leger en zijn niet getest voor gebruik op Nederlandse voertuigen. Echter, de technische gelijkenis tussen beide is zo groot dat op dit vlak geen problemen te verwachten zijn. “Allemaal behoren ze tot één en dezelfde familie”, aldus Boukes. Toepassing van de rubber tracks leidt volgens de technicus tot kleine aanpassingen, onder meer aan de bepantsering van de CV90. Ook moeten er nieuwe koplampen worden gemonteerd en vervangt men de aandrijf-, loop- en geleidewielen.
Vanwege de twee maal hogere trackspanning komen er zwaardere hydraulische cilinders.
Levensduur
Door de benodigde twee maal hogere trackspanning komen er zwaardere hydraulische cilinders. De elasticiteit van de rubber tracks is namelijk veel groter dan die van stalen exemplaren. Over de levensduur van de nieuwe tracks hoeven de twee infanteriebataljons van 43 Gemechaniseerde Brigade zich volgens Boukes geen zorgen te maken. Beproevingen wijzen uit dat die veel hoger ligt dan de stalen variant.
Technische staat
Boukes onthult dat het project anders is aangelopen dan gebruikelijk. Begin je normaliter met een behoeftestelling en schrijf je een programma van eisen om vervolgens een technische oplossing te verzinnen... “Vanwege onderrealisatie van de begroting zagen we kans dit project sneller uit te voeren en is de volgorde anders ingericht dan bij het gebruikelijke realisatietraject."
Samen met Hägglunds en DMO voert het Materieel Logistiek Commando (MLC) - Afdeling Techniek in Leusden - de modificatie uit. Het MLC bood deze mogelijkheid aan, waardoor het modificatieproject binnen de financiële kaders uitgevoerd kan worden. Tegelijk bouwt het MLC kennis op over het systeem en draagt de organisatie sterk bij aan het beheersen van de risico’s van het project.
Tot eind 2023 zijn er in Leusden 6 productielijnen actief, die de vloot CV90's voor aanvang van de MLU modificeert. Inbegrepen de in- en uitinspectie, waarna de voertuigen aan de eenheden worden teruggegeven.
Mid Life Update
Bij de Mid-Life Update van de CV90/35NL worden de gevechtsvoertuigen radicaal aangepakt. Zo komen er naast een nieuwe toren ook nieuwe computers. Verhuist de coaxiaal-mitrailleur MAG naar de buitenzijde van de toren en krijgt de bemanning de beschikking over het Spike antitanksysteem. Ook worden de machines voorbereid op Ironfist, een Active Protection System waarmee onder meer RPG’s (Rocket Propelled Grenades) onderschept kunnen worden. Los van de modificaties staat voor alle CV90’s groot onderhoud gepland.