08

Dit artikel hoort bij: Landmacht 01

Roze lijst krijgt digitaal platform

Tekst Arno Marchand
Foto SGT Jan Dijkstra

Onderhoud bijhouden op smartphones

Nadat het bekendste roze papiertje al even geleden een plastic pasje werd, gaat nu het volgende op de schop: de ‘roze lijst’ voor gebruikersonderhoud. Geen onleesbaar of half ingevulde varianten meer, maar 1 manier waarop iedereen ‘m invult, inlevert en gebruikt: via een app.

‘Roze lijsten worden soms half ingevuld, of onleesbaar’

De 1-Inspectie Werkkaart (1-IWK) bestaat al lang. “Heel lang”, benadrukt majoor Stephan Wildenberg van Land Maintenance Initiative, MatlogCo. Op het formulier houden chauffeurs, boordschutters en monteurs bij welk onderhoud nodig is en wordt uitgevoerd. Alles met de hand geschreven – en daarin zit nu precies het probleem. Het ene formulier wordt half ingevuld door het gebrek aan kennis over de inspectiepunten, het andere volledig ingevuld maar niet leesbaar. Daardoor kunnen voertuigen stil komen te staan.

Eind 2016 ontstond het plan om de lijst om te vormen tot een app.
Majoor Wildenberg is de geestelijk vader van de applicatie.

Pitch

“De roze lijst is een sterk verouderd concept”, geeft Wildenberg aan. “Er is nooit echt gekeken naar gebruikersonderhoud en verbeterpunten.” Dat komt naar voren in het platform van de CLAS-materieeldienst Young Mechanics. ‘Dan gaan we dat probleem tackelen’, was de redenatie. “De hele wereld is digitaal en bij Defensie werken we nog steeds met papier”, zegt Wildenberg.
Met een uitgewerkt plan houdt hij een pitch bij de Directeur DMO. Die is er erg van gecharmeerd en stelt geld beschikbaar zodat er een demonstratie-app gebouwd kan worden. Het project begint klein, maar steeds meer geïnteresseerden sluiten aan met hun kennis: 42 Brigade Verkenningseskadron, 104 (JISTARC) Verkenningseskadron, DGLC en OTC-Rij.

Met het ontwikkelen van de definitieve app is input van de operationele onderdelen onontbeerlijk.

‘Personeel merkt dat we echts iets met hun input doen’

Sprints

Wildenberg wil vooral dat personeel op de werkvloer een instrument krijgt waarmee het goed uit de voeten kan. “Zij moeten zich er prettig bij voelen”, geeft de projectleider aan terwijl hij naar de werkplaats van 11 Pantsergeniebataljon wijst. Daar staan 3 Boxers op een rij waaraan werkzaamheden plaatsvinden zoals altijd. Alleen slingeren er nu (bijna) geen roze briefjes meer rond zoals vroeger, maar liggen er telefoons waarop de gebruikers hun uit te voeren werkzaamheden checken. Hun bevindingen verwerkt het projectteam in zogeheten sprints: verbetersessies van de app die elke paar weken plaatsvinden. “Zo merkt het personeel dat we echt iets met hun input doen, zoals grotere knoppen voor dikkere vingers”, zegt Wildenberg. “Daarmee creëren we vertrouwen.”

Nu kan alleen nog tekst toegevoegd worden, maar in de toekomst ook foto’s en filmpjes.

Smartphone van de baas

De app is volop in ontwikkeling, gericht op de ondersteuning van de gebruiker en een betere materiële inzetbaarheid. “Voor ieder niveau zitten er voordelen in”, geeft de projectleider aan. “Zo kan de gebruiker informatie opvragen over een uit te voeren inspectiepunt, ziet de commandant eenvoudig welk onderhoud al is uitgevoerd en krijgt de onderhoudsgroep snel inzicht in de geconstateerde gebreken. De app begeleidt de gebruiker door het proces en voert controles uit op de achtergrond.” Groot voordeel: alles wordt meteen opgeslagen. Nu alleen nog in een Mulan-omgeving, maar de koppeling met SAP is voorzien voor de nabije toekomst.

Haal je telefoon op

Toch is er nog 1 probleem, buiten het projectteam om: niet iedere landmachter heeft zijn ‘smartphone van de baas’ al opgehaald. Als dat nou ook nog gebeurt, kan straks iedereen met deze app werken.

Het hele project heeft de naam DO-MAINT meegekregen, wat staat voor Digitale Ondersteuning – Materieel Inspectie Tool.

‘Vaak wordt een oplossing over de schutting gegooid’

Vertaling

Ryan van Hooydonk is een ontwikkelaar van het JIVC-team dat de app bouwt. “Hoe vertaal ik wat ze nodig hebben naar een ontwerp? Ik ben vooral bezig met de schermontwerpen, gebaseerd op smartphones in de veilige Defensie MDM-omgeving. Bij deze app passen we de oplossing aan aan de gebruiker. Juist díe vertaling wordt vaak overgeslagen en wordt een oplossing over de schutting gegooid. Wij gaan zitten met de gebruiker en vragen hoe het beter kan. Een continu verbeterproces.”