Tekst Leo de Rooij
Foto René Verleg
Dit artikel hoort bij: Landmacht 07
Mijn Uitrusting: Brugclassificatie
De bekende (analoge) meetapparatuur zoals rolmaat, schuifmaat of E-baak werkt nog steeds en zal ook niet verdwijnen. Opladen nooit nodig, goed aflezen wel belangrijk!
Ferroscan voor het lokaliseren van betonijzer en het bepalen van de dikte en diepte daarvan. Meet tot 6 centimeter diep in het beton.
Durometer. Gebruikt voor het meten van de treksterkte van staal, uitgedrukt in Megapascal. Is het staal volgens de normering of is er een goedkoop alternatief verwerkt?
Laser afstandsmeter wordt gebruikt voor het meten van grotere afstanden, bijvoorbeeld om de overspanning tussen 2 landhoofden te meten.
Schmidthammer, voor het meten van de sterkte van beton. Is het prefab-beton, handgedraaid of is er wellicht te veel zand gebruikt? Allemaal van invloed op de betonsterkte.
Divescan. Afstandsmeter voor onder water, die werkt met sonar. Vooral om diepte te meten.
Topcon Falcon 8+. Een state-of-the-art drone die ingezet wordt voor inspecties, maar ook voor het in kaart brengen van het terrein zodat 3D-modellen kunnen worden gemaakt.
Sergeant-majoor Sies Büller
Instructiegroep Genie Inlichtingen en Verkenningen
OTC Genie
‘Meten is weten’
“Op elke route ligt vaak een brug, of het nou in Nederland, Estland of Mali is”, weet instructeur sergeant-majoor Sies Büller. “Kun je daar veilig overheen met je Bushmaster, Leopard-tank of Pantserhouwitser? Om dat te bepalen verzamelen wij technische gegevens waaruit een Military Load Classification (MLC) rolt.”
De MLC biedt inzicht in allerhande gegevens. “Het gewicht van onze voertuigen, inclusief bemanning en belading, is natuurlijk bekend. Ook de voertuigkarakteristieken: de breedte (vaak een beperkende factor), rups of wiel (in verband met dynamische belasting door trillingen) spelen een rol. Van de brug willen we weten wat voor kwaliteit beton gebruikt is, en de dikte van het wapeningsstaal. Is het staal dat is gebruikt van goede kwaliteit of is het pisbakkenstaal? Al dat soort zaken spelen een rol in het bepalen of je er gegarandeerd veilig overheen kunt.”
‘Meten is weten’, luidt de slogan bij de Instructiegroep. Daarom zijn ze ook zo blij met de nieuwe set voor brugclassificatie, die nu instroomt. In plaats van de oude Instructiekaart is er nu een digitaal systeem, dat veel nauwkeurigere uitkomsten geeft en ook nog eens minder gegevens nodig heeft. Een grote stap voorwaarts, vindt Büller. “Wij zijn de sensoren, we verzamelen en rapporteren gegevens. Onze tak van sport is om de juiste gegevens te leveren. Dat gaat met deze set een stuk gemakkelijker, sneller en beter!”