Eén van de instructeurs/klassenbegeleiders is adjudant Mariska. Zij werkt sinds november bij het TVOO en is heel enthousiast over haar functie. “In deze functie komt alles samen wat ik hiervoor heb gedaan. Ik heb met allerlei groepen gewerkt en ben ruim 10 jaar klassenbegeleider geweest. Die ervaring en kennis kan ik hier in de praktijk brengen. Het in gang zetten van de persoonlijke groei bij de cursisten, hen inzichten geven, naar elkaar leren luisteren: dát is waar ik ’s ochtends voor opsta. Dat vind ik leuk. En dat proces probeer ik zo goed mogelijk te faciliteren door een veilige leeromgeving te creëren, waarin de deelnemers zich open en kwetsbaar op durven te stellen.”

De LSM zelf wordt volgens Mariska soms als een ‘moetje’ gezien, een hoepel waar je even doorheen moet springen. “Maar aan het eind van de opleiding hoor ik van mensen dat bepaalde inzichten hun ogen hebben geopend, dat er pijnpunten of blinde vlekken bloot zijn gelegd waarmee ze aan de slag zijn gegaan en die hun echt verder hebben geholpen. Bijvoorbeeld bij een oefening in leidinggeven: ‘Waarom pakt de ene medewerker hun instructie wel op en de andere niet?’ Daarbij geven wij tips en tools. Zo geven we hen mee dat de ene medewerker beter reageert bij een aai over zijn bol en een ander bij een stevige aanpak. Als de cursist dan ineens ziet dat de boodschap wel overkomt, leidt dat soms tot een waar aha-moment. Dat is mooi om te zien.”