03

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05

De 12 mooiste foto's van...

...een oefening conflict- en crisisbeheersing op Maastricht Aachen Airport

Vliegveld Maastricht Aachen Airport ondergaat de komende weken een flinke onderhoudsbeurt. De start- en landingsbaan krijgt een nieuwe laag. Vrachtwagens rijden af en aan op de Vliegveldweg. Dat is ook de weg waaraan de kazerne van de brigade Limburg-Zuid is gevestigd. Dus, bedacht wijkopperwachtmeester Roel, waarom maken we van de nood geen deugd? Met een lege passagiershal, alleen het bouwverkeer op de weg, de bereidwillige medewerking van het vliegveld en een peloton aan acteurs werd een oefening opgetuigd en kregen de deelnemers een aantal pittige casussen voor de kiezen.

De oefening bestond in totaal uit 2 dagen. De eerste dag theorie, die de groep de dag erna in de praktijk mocht brengen. Door de IBT-groep Zuid (Integrale Beroepsvaardigheidstraining) uit Volkel werd een aantal scenario’s bedacht om de marechaussees van de brigade Limburg-Zuid flink op de proef te stellen. Al teveel details kunnen we niet melden, want er moeten de komende weken nog 3 teams van 12 collega's door de mangel. Bovendien is deze oefening conflict- en crisisbeheersing een proef (pilot), die mogelijk ook voor andere eenheden op kleinere posten wordt uitgerold.

In de ochtend bespreekt wachtmeester-1 Pieter van IBT Zuid zo’n beetje wat de deelnemers kunnen verwachten én vooral wat er aan veiligheid moet worden gedaan. Vanzelfsprekend zonder te vertellen wat ze precies staat te wachten. Het oefenmateriaal gaat ondertussen rond. "Krijgen we aardbeien- of vanillesmaak”? vraagt adjudant Lars zich grappend af.

Laten we het op chocola houden. Adjudant Lars moet dat er in ieder geval van zien te maken met een woedende actrice die op een goedkoop ticket €70,- moet bijbetalen voor extra bagage. Dat ontaardt in een scène waarbij de marechaussees escalatie moeten zien te voorkomen.

Wachtmeester-1 Stephan legt de groep van brigade Limburg-Zuid uit wat er moet gebeuren als er een groot aantal gewonden tegelijk valt te betreuren. “Dat leidt tot chaos”, legt hij uit. “Je zou misschien denken: meteen ambulances en artsen naar binnen. Maar eerst moet de situatie veilig worden gegeven. Daarna, als er nog geen hulp is, passen we het MARCH-protocol (verlenen van medische hulp) toe.

In het café boven de passagiershal zit een man van wie de vlucht niet doorgaat. Hij laaft zich vervolgens ruim aan alcoholisch versnaperingen, wat zijn gemoedstoestand niet ten goede komt. “Rot op joh, met je blauwe pakkie, ik neem er nog één en nog één en nog één”, is nog het vriendelijkste dat de marechaussees te horen krijgen als ze proberen de man tot bedaren te brengen.

En wie niet luisteren wil, die moet voelen. Met 3 man wordt de ‘dronken’ passagier, na diverse pogingen hem rustig mee te krijgen, zeer beheerst tot kalmte gedwongen. De kans dat een passagier in deze staat aan boord komt, is nihil.

Onder leiding van IBT’er wachtmeester Carmen wordt de voertuigprocedure in praktijk gebracht. Daarin is de laatste jaren wel wat veranderd. “Het was gebruikelijk om de bestuurder op te dragen de contactsleutels uit het slot te halen en op het dak te leggen. Maar veel auto’s hebben geen sleutels meer.”

En dat is niet het enige dat in korte tijd is veranderd. “Als het veilig is, trek je normaal gesproken de deur open. Bij een aantal voertuigen is dat ook niet meer mogelijk”, legt wachtmeester Carmen uit. "Je moet dus niet alleen alert zijn op de inzittenden, maar ook het type voertuig."

Marechaussee-1 Julian gaat uiteindelijk tot de aanhouding over. Wachtmeester Carmen is de verdachte.

Er komt een melding van een schietincident in de aankomst- en vertrekhal van Maastricht Aachen Airport. De AMOK-procedure treedt in werking. Die is erop gericht om zo snel mogelijk een gewapend persoon te neutraliseren en slachtoffers te voorkomen.

De marechaussees komen binnen een paar minuten aanrijden met de noodzakelijke beschermingsmiddelen op de man. Onder die omstandigheden moeten ze de informatie van vluchtende passagiers en familie tot zich nemen.

Beheerst en bedachtzaam gaan de marechaussees voorwaarts en neutraliseren het gevaar: de schutter. Vervolgens gaan ze gestructureerd op zoek naar mogelijke handlangers. “Ik moest over een gewonde heenstappen, die schreeuwend om hulp mijn been vastpakte. Dat was wel confronterend”, vindt wachtmeester Anne.

Nabespreking van de actie in de aankomst- en vertrekhal. “Het is echt top zoals iedereen zich deze 2 dagen heeft ingezet. Een prima oefening waarin ook de andere teams zich de komende weken kunnen vastbijten”, vindt opperwachtmeester Roel.

Tekst: Evert Brouwer | Foto’s: sergeant Gregory Fréni