05

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 01

Een dagje KMarren met...

Opperwachtmeester Michel, boarding officer Kustwacht

Opperwachtmeester Michel voelt zich als een vis in het water op de Noordzee. Als boarding officer bewaakt hij op patrouilleschip Zeearend de grens van Nederland op zee. Dat doet hij samen met collega’s van de Douane, politie en Kustwacht. Zeebenen zijn essentieel, want het kan er ruig aan toegaan. Michel heeft er geen problemen mee. Hij heeft net voor 2 jaar verlengd.

De havens van Amsterdam en Rotterdam zorgen voor drukte langs de Nederlandse kust. Naast vrachtschepen zijn er vissers en is de pleziervaart een grootverbruiker van het water. Genoeg te doen voor Michel, die controleert op identiteitspapieren maar ook politietaken op zich neemt. “Net als op het land dienen mensen zich hier aan de verkeersregels te houden. Zo zijn er vastgestelde vaarroutes waar schepen niet van mogen afwijken. Ook krijg ik van de Kustwacht informatie over verdachte schepen die mogelijk drugs vervoeren. Zulke vaartuigen schaduwen we, soms droppen ze drugs in zee die later worden opgepikt door kleine kotters”, vertelt hij.

Ieder zijn specialisme

Michel zit telkens 3 dagen achter elkaar op zee. Deze keer is hij mission commander. Hij bepaalt de strategie en inzet van het team. Als er een schip is dat hij wil controleren, hijsen de mannen zich in hun plonspakken, takelen de RHIB het water in en klimmen zo aan boord van het te contoleren schip. “Ik bekijk of deze mensen het Schengengebied in mogen”, legt hij uit. “De Douane mag elk kastje opentrekken, op zoek naar bijvoorbeeld smokkelwaar. De politie kan processen-verbaal opstellen voor overtredingen van de wet.”

De pleziervaart kan net zo goed als grote vrachtschepen illegale personen en goederen vervoeren. Vooral in de zomermaanden wemelt het rond de Zeeuwse eilanden van bootjes. “Soms zitten we een hele dag op de RHIB, op weg van bootje naar bootje.”

Illegale visserij

Het team controleert verder op milieudelicten zoals het vissen in beschermde natuurgebieden. “Daar zit meer vis en dat trekt illegale vissers aan. Die zetten soms hun transponder uit zodat we ze op de digitale zeekaart niet meer zien.”

Gedurende de 3 dagen vaart het schip langs de hele Nederlandse kust. “De ene keer liggen we ’s avonds in Terschelling, dan weer in Vlissingen. De samenwerking tussen de verschillende diensten maakt het werk erg leuk, net als de vrijheid op zee. Geen dag is hetzelfde.”

Meedoen aan ‘Een dagje KMarren met…’?

Wil jij ook een keer je werk laten zien in 'Een dagje KMarren met...'? Neem dan contact op via kmarmagazine@mindef.nl. 

Tekst: ritmeester Arthur van Beveren | Video & Montage: sergeant-majoor Yoran Christianen