11

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 03

Hoe werkt dat eigenlijk?

Foto sergeant-majoor Joyce Rutjes

Zeescheepvaart Uitbreidbaar Informatie Systeem (ZUIS)

De KMar is verantwoordelijk voor het bewaken van de maritieme grens. Van Terneuzen, via Den Helder tot aan Delfzijl focust de Marechaussee zich met haar ketenpartners op illegale migratie en alle vormen van grensoverschrijdende criminaliteit, zoals mensensmokkel en mensenhandel. Om sneller en efficiënter te kunnen werken, maken alle marechausseebrigades aan de 'blauwe' grens sinds 2012 gebruik van het Zeescheepvaart Uitbreidbaar Informatie Systeem (ZUIS). Het ZUIS is een computersysteem en ondersteunt het informatiegestuurd optreden van de Marechaussee. Het is een hulpmiddel voor de operationele collega's en selecteert de schepen die voor de Marechaussee interessant zijn om te controleren. 

Het ZUIS maakt een risicoanalyse van een schip. Welk schip komt op een bepaalde tijd aan in een Nederlandse haven en wat is de herkomst? Deze gegevens worden in het ZUIS gecombineerd met de passagiers- en bemanningslijsten. Ook personen die eventueel aan- en afmonsteren staan op die lijsten. Door deze informatie te koppelen aan opsporingssystemen beschikken de collega's over de gewenste voorkennis en kunnen ze risico's al vooraf onderkennen en maatregelen nemen voordat een schip aanlegt in een haven. 

spacer2

Hoe werkt het ZUIS? Klik op de plus-tekens voor een uitleg.

         
            
  •         
  •         
  •         
  •         
  •     
    

Scheepsagenten zijn verplicht voor aankomst in en vertrek uit een Nederlandse haven passagiers- en bemanningslijsten door te sturen. Zij sturen deze informatie via e-mail.

    

De Maritieme Backoffice van de Koninklijke Marechaussee voert vervolgens in het ZUIS de passagiers- en bemanningslijsten in. Wie zijn er aan boord van een schip, welke personen gaan in een haven van boord en wie gaan er aan boord?

    

Het ZUIS combineert alle informatie die het van een schip en haar bemanning heeft. Op basis van het risico adviseert het ZUIS op welke wijze een schip en haar bemanning moeten worden gecontroleerd.

    

De collega's bij een brigade worden via het ZUIS geïnformeerd als er in hun werkgebied een schip en haar bemanning moeten worden gecontroleerd. Uiteraard staren de collega’s zich tijdens de controle niet blind op het ZUIS.

    

Na een controle voeren de collega’s in het ZUIS hun bevindingen in. Bij een toekomstige controle is de historie van een schip altijd in te zien. Zo kan nog effectiever worden gecontroleerd.