Tekst | Robert den Hartog
Foto | Maurits van Hout, Phil Nijhuis en sergeant-1 Dave de Vaal
Schiphol bereidt zich voor op de toekomst
Op luchthaven Schiphol experimenteert de KMar met een nieuwe manier van werken. De werkwijze komt voort uit de visie Grenzeloze Veiligheid waarin het district Schiphol op allerlei manieren inspeelt op de toekomstige veranderingen, zowel op de luchthaven als binnen de KMar-organisatie. Een van de veranderingen is een permanente algemeen commandant.
Een algemeen commandant, wat is dat precies?
“De term algemeen commandant is niet iets nieuws. We kennen de AC al van de Staf Grootschalig Bijzonder Optreden, die bijvoorbeeld wordt ingericht tijdens grootschalige evenementen of calamiteiten. De AC stuurt de operatie aan. Hij laat zich adviseren door het bekende team van ‘SGBO-knoppen’, heeft het totaaloverzicht en maakt de tactische beslissingen. Nieuw is dat we nu op Schiphol elke dag op roulatiebasis een permanente AC hebben. Ook het reguliere werk benaderen we dus straks als het ware als een calamiteit. En daar is een goede informatiepositie voor nodig.”
Waar moet de KMar op Schiphol zich op voorbereiden?
“Het aantal reizigers neemt toe, van 50 miljoen nu, naar 70 miljoen in 2020. Meer werk, maar niet meer personeel. Je moet dus slimmer en efficiënter gaan werken, zodat je je vooral kunt richten op de reizigers die je wilt controleren. Dit doen we onder andere met technische innovaties. Daarnaast wijzigt de koers van de KMar van gebiedsgebonden naar informatiegestuurd optreden. Het landelijke Profiling Targeting & Tasking Centre (PTTC) stuurt straks de operationele teams van de gehele KMar aan, dus ook die van Schiphol. Daar spelen we op in met de AC.”
Wat zijn de voordelen?
“Het werk op Schiphol is zeer divers en complex. We werken met veel externe partijen die veel verschillende belangen hebben. De AC is bekend op Schiphol en is goed in staat keuzes te maken. Hij weet precies wat er op de luchthaven speelt. En mocht zich een calamiteit voordoen, dan is het SGBO al ingericht, is de werkwijze beter bekend en is de samenwerking vanzelfsprekender. Daar boek je winst.”
Wat verandert er voor het personeel bij de Schiphol-brigades?
“Het district Schiphol heeft 4 brigades die ieder een eigen taak hebben, waaronder Grensbewaking en Politie en Beveiliging. Ik verwacht dat in de doorontwikkeling die 4 brigades - in hun huidige vorm en taakverdeling - verdwijnen. Tegelijkertijd komen er brigades terug als gereedstellende eenheden, waar het personeel en ook de nieuw op te richten grenspolitieteams onder komen te vallen. Ze worden aangestuurd vanuit de herkenbare SGBO-structuur, zoals tijdens de NSS. Het unieke aan een grenspolitieteam is dat ieder lid opgeleid is voor grenstaken, politietaken en beveiligingstaken. Ze zijn dus flexibel en breder inzetbaar. Daar heeft ook de reiziger baat bij. Ze kunnen bij iedereen terecht.”
Tot slot: in welke fase bevinden de veranderingen zich nu?
“Nog niet alles is in beton gegoten. Er is nog ruimte voor nieuwe inzichten. Zowel met het AC-schap (werkgroepen) als met het oprichten van de grenspolitieteams (testteams) wordt nu geëxperimenteerd. We bekijken hoe deze twee veranderingen zich verhouden tot het werk. Het doel is in ieder geval de zaken die goed gaan te behouden en verder te verbeteren. De KMar op Schiphol is straks toekomstbestendig. Sommige zaken zijn nu nog onduidelijk, maar uiteindelijk levert het de collega meer diepgang in het werk en zingeving op. Dat maakt het werk alleen maar leuker.”
Reacties van 2 collega's
Eerste luitenant Sananda Dieleman, eerste teamleider, brigade Grensbewaking: “Ik zie dat de nieuwe AC-structuur nu al voordelen oplevert. Er is iedere ochtend een briefing waarin het hoofd Informatie (HIN) een compleet beeld van de luchthaven schept. Wat is er te doen, waar ligt het werk, wat zijn de behoeften en waar liggen de kansen. De teams worden flexibeler. Dat sluit mooi aan bij de nieuwe grenspolitieteams. Iedereen is straks voor al het basis KMar-werk op Schiphol inzetbaar, van de paspoortcontroles tot aan het opnemen van aangiftes. Pieken en dalen in het werkaanbod zijn door de flexibele inzetbaarheid makkelijker op te vangen. Bovendien wordt het werk interessanter. Een win-winsituatie.”
Andre Terol, hoofd Planning op Schiphol Terminal: “Als hoofd Planning hebben de veranderingen op Schiphol uiteraard invloed op mijn werk. Met de komst van de AC, de grenspolitieteams en het PTTC verandert er veel ten goede. Er is reeds 1 centrale planning voor alle brigades op Schiphol verdeeld over 2 werkgebieden. Vroeger hadden alle brigades hun eigen planbureau. De centrale planning heeft nu al een completer beeld van de beschikbare capaciteit op de luchthaven. We vormen hiermee een belangrijke adviserende rol in de richting van de AC. Collega’s die straks in de grenspolitieteams werken, zullen hierdoor onder andere efficiënter en mogelijk sneller op het werkaanbod worden aangestuurd.”