04

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 25

Presentje beperkt houdbaar

Tekst ritmeester Jessica Bode
Foto Hans Roggen

Eindejaarsgeschenk ondergaat metamorfose

Na 1 september 2019 komt de waarde op de giftcards te vervallen en wordt het bedrag gedoneerd aan het goede doel.

Het ministerie van Defensie besteedt dit jaar 2,4 miljoen euro aan het eindejaarsgeschenk voor medewerkers. Omdat circa 10% deze cadeaubon van gemiddeld € 35,- niet gebruikt, gaat het ongebruikte tegoed voor het eerst naar goede doelen. 

Voorheen ging de waarde van de ongebruikte giftcards, en voor die tijd VVV-bonnen, naar de leveranciers. Nu gaat het geld dat niet wordt opgemaakt naar 4 goede doelen. De bonnen hebben dit jaar voor het eerst een beperkte houdbaarheidsdatum tot 1 september 2019. “Zo'n 6.000 medewerkers gebruikt de giftcard niet. Omgerekend gaat dat om ruim € 210.000,-. Daar maken we graag andere partijen blij mee”, benadrukt projectleider Pieter van Ruiten.

Traditie

Hoewel het gros van het defensiepersoneel een cadeaukaart als eindejaarsgeschenk krijgt, kiest een deel van de landmacht en bestuursstaf nog voor het traditionele kerstpakket. De Defensie Materieel Organisatie tot vorig jaar ook, maar er is toch gekozen voor een bredere keuze.

Het gros van de defensiemedewerkers krijgt een cadeaukaart als eindejaarsgeschenk. Toch kiezen een deel van de landmacht en Bestuursstaf nog voor het traditionele kerstpakket, met onder meer etenswaren.

“Je ziet duidelijk dat wordt vastgehouden aan tradities. De betreffende defensieonderdelen vinden het prettig dat medewerkers een mooi geschenk ontvangen dat ze thuis, al dan niet met familie, uitpakken. Dat typische kerstgevoel”, verduidelijkt Pieter. En hoewel 85% van de ministeries dit jaar kiest voor een cadeaukaart, zien Pieter en z’n collega’s ook een ontwikkeling die juist weer terug gaat naar het klassieke, fysieke kerstpakket. 

Afstand

Nieuw dit jaar is dat deze pakketten worden ingepakt met hulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat gebeurt bij het werkbedrijf Scalabor in Arnhem. Tot vorige week pakten zij duizenden pakketten in. 

Nieuw dit jaar is dat de kerstpakketten worden ingepakt met hulp van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Volgens Pieter denken veel mensen dat een eindejaarsgeschenk zo geregeld is, maar voor vele tienduizenden medewerkers vraagt dat best wat voorbereiding. “In januari begint het al met een aanbesteding voor een leverancier. Vanaf juni gaan we aan de gang met bijvoorbeeld het samenstellen en ontwerpen van pakketten. Maar ook inventariseren van de wensen van de krijgsmachtdelen en artikelen uitkiezen. En dan nog het meest complexe; ervoor zorgen dat iedereen het geschenk tussen 6 en 12 december op de mat heeft liggen. Wie het per ongeluk niet heeft gekregen, helpen we ook. Gelukkig gaat het ieder jaar weer goed. Fijne feestdagen.”