Tekst Vanessa Strijbosch
Foto sergeant Jan Dijkstra

Finalisten vloggen aan boord van Zr. Ms Karel Doorman

Kombuis in plaats van keuken en geen slaapkamer maar hut. De 4 finalisten van de vlogwedstrijd van de Koninklijke Marine moesten duidelijk nog even wennen aan het marine jargon. Aan boord van Zr. Ms. Karel Doorman kregen ze afgelopen dinsdag een taaie eindopdracht voor de kiezen: maak binnen 2 uur een creatieve vlog van maximaal 3 minuten

Begeleid door een bemanningslid en gewapend met hun camera snelden ze door het immense schip. De beloning lonkte: een fulltime jaarcontract als marinevlogger. 

Vloggen is hot

YouTube staat bol van de zogenoemde videodagboeken. Met name jongeren kijken regelmatig naar de clips. Vlog-iconen als Enzo Knol trekken dagelijks tienduizenden kijkers. De Koninklijke Marine speelt slim in op het steeds populairder wordende fenomeen door een vlogwedstrijd te organiseren en op zoek te gaan naar de nieuwe marinevlogger.

Na de oproep vorige maand ontving de marine vele inzendingen. Een selecte groep werd uitgenodigd om een 2e vlog te maken en daaruit volgde een top 4. Deze finalisten werden afgelopen week op de marinekazerne in Den Helder uitgenodigd voor de eindopdracht en een presentatie voor de jury. 

En de winnaar is...?!

Vandaag werd de winnaar bekend gemaakt. Door een camerateam van de marine werd de net benoemde marinevlogger thuis verrast met de blijde boodschap. De jury koos voor Annelotte Zwart, een 28-jarige studente uit Noord-Scharwoude. “Ik ben gewoon sprakeloos. Weet even niet wat ik moet zeggen. Voor een vlogger niet echt handig trouwens”, aldus de eerste reactie van Annelotte die in september haar eerste video voor de marine gaat maken. “Grappig dat ik het ben geworden, gewoon door mezelf te zijn. Het wordt een spannend avontuur. Ik heb er heel veel zin in.” 

Met deze vlog greep Annelotte naar de winst: 

'Ik ben kinderlijk nieuwsgierig'

#YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCld31RkyX8S6x_sIAt6KBnw

#Maakte haar allereerste vlogs voor de marine

#Acteert in films en reclames

 “Ik weet hoe het is om voor de camera te staan. Ik ga een regieopleiding doen en wil de filmwereld in. De camera staat bij mij continu aan. Gewoon jezelf en puur blijven, dat werkt vaak het meest verfrissend.” 

Reactie jury:

“Het spontane en energieke karakter van Annelotte past goed bij ons. Ze heeft veel humor en is in staat om op een zo’n eerlijk en natuurlijk mogelijk manier te vertellen over de marine. We hebben ook gelet op de reacties van onze doelgroep. Op Instagram was Annelotte erg populair. Dat was een bevestiging voor ons. We denken dat zij onze doelgroep het langst weet te boeien en binden. Ze moeten haar immers een jaar lang willen volgen.”

Maar er deden ook andere toppers mee:

'Ik heb een vlotte babbel'

#YouTubekanaal: https://www.youtube.com/channel/UCt6GbOWTGHRzbUP_uJn5NpQ/about

#1.866 abonnees, 173.615 weergaven

#Studeert aan het Media College en vlogde eerder voor De Telegraaf

De finale-opdracht vlog van Timo:

'Ik breng dingen leuk, luchtig en met humor in beeld'

#YouTubekanaal: https://www.youtube.com/channel/UCWTKi_iAGW4w5yj2LyDwd1w

#47 abonnees, 8.949 weergaven

#Combineert vloggen met zijn passie voor auto‘s

De finale-opdracht vlog van Joris: 

'De camera is mijn vriend'

#YouTubekanaal: https://www.youtube.com/user/gerer1000

#Vlogt niet, maar maakt videoproducties in diverse genres

#Deed eerder de opleiding journalistiek en is nu vrachtwagenchauffeur

De finale-opdracht vlog van Niels: