08

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 06

Oefenwalhalla

Luchtmacht traint met F-16’s op beste oefening ter wereld

Aan de vooravond van Frisian Flag, de grootste oefening voor jachtvliegtuigen in Nederland die maandag begint, nog even een terugblik in foto’s op Red Flag. Deze oefening is het summum voor jachtvliegers; de beste in de wereld. Jaarlijks vindt deze diverse keren plaats vanaf Nellis Air Force Base (AFB) in de Verenigde Staten. Na 4 jaar afwezigheid was er eind februari tot en met begin maart weer een afvaardiging van de luchtmacht present.

Tekst: Arno Marchand
Foto’s: korporaal Jasper Verolme

Internationale samenwerking

Na de training in Arizona (zie de vorige Defensiekrant), bouwt de luchtmacht op Nellis verder aan het herstel van de brede inzetbaarheid. Belangrijkste aspect van het trainen tijdens Red Flag is de samenwerking van de Nederlandse luchtmacht met die van andere landen. De Amerikaanse luchtmacht USAF levert standaard de meeste deelnemers. Op de foto Nederlandse F-16’s zij-aan-zij met die uit de Amerikaanse staat Alabama.

Las Vegas skyline

Nellis AFB ligt aan de rand van gokstad Las Vegas; op de foto diverse hotels aan de ‘Strip’ en het reuzenrad High Roller. Niet alleen maar leuk, waarschuwt detachementscommandant luitenant-kolonel Niels zijn personeel. “Het is ook een stad vol gevaren en verleiding. Zorg voor personeel is voor mij dan ook zeer belangrijk. Niemand gaat na het werk alleen op stap; altijd met minimaal 1 buddy.”

Oefenvijand

De Amerikaanse strijdkrachten hebben diverse eenheden gespecialiseerd in het nabootsen van vijandelijke luchtmachten. De vliegers gebruiken tactieken van onder andere de Russische en Chinese luchtmacht. Op deze manier bootsen ze bijvoorbeeld Russische Sukhoi Flankers of Chinese J-10 of J-11 gevechtstoestellen na. Op Nellis vliegen de ‘Agressors’ in onder andere deze F-16’s, voorzien van opvallende kleuren, rode sterren op de vleugels en codes op de luchtinlaat.

Onderhoud

Het Nederlandse detachement komt deels van Leeuwarden en Volkel en voor een deel van het 148th Fighter Squadron. Die Nederlands-Amerikaanse eenheid verzorgt de training en opleiding van de Nederlandse F-16 vliegers vanaf Tucson International Airport in Arizona. Het personeel is voor een klein deel Nederlands en voor het overgrote deel Amerikaans. Die verzorgen ook het onderhoud aan ‘hun’ F-16’s dat tijdens Red Flag gewoon doorgaat. De Nederlandse F-16’s uit Arizona zijn te herkennen aan de gecombineerde staartband.

Verdedigen

Sommige eenheden op Red Flag zijn geen onbekenden voor de Nederlanders. Amerikaanse F-15’s komen bijvoorbeeld van RAF Lakenheath, een vliegbasis in Groot Brittannië. Deze Eagles zijn échte luchtverdedigingsjagers. Samen met toestellen die vijandelijke radars op de grond uitschakelen, zijn zij de vliegtuigen die een aanvalsgolf leiden. Nederlandse F-16’s moeten tijdens Red Flag niet alleen doelen op de grond uitschakelen, maar zich ook kunnen verdedigen tegen vijandelijke toestellen. Juist dát is iets dat vliegers de laatste jaren niet meer hebben kunnen trainen.

Gronddreiging

“Je moet heel goed weten wat je met onze toestellen nog wel, maar vooral ook niet kunt”, zegt detco Niels. “Onze systemen zijn al ouder en kunnen niet tegen de modernste radardreiging op, of deze nu vanuit de lucht of vanaf de grond komt. Dat laatste is ten opzichte van Frisian Flag ook écht een meerwaarde van Red Flag. De gronddreiging is hier zó ruim opgezet.”

Op de foto een F-16 van de Amerikaanse luchtmacht uit de staat Alabama die grotendeels dezelfde taak heeft als de Nederlandse.

Europees

Deze editie van Red Flag kende een relatief bescheiden Europese bijdrage met Nederlandse F-16’s en Spaanse C-130’s en Eurofighters (foto). Die zijn voor de Nederlanders geen onbekenden want al eerder waren deze te gast op Frisian Flag.

Die oefening start maandag weer en kent grote parallellen met Red Flag. Alleen is alles net iets kleiner van opzet. Maar met dagelijks 2 vluchten van zo’n 40 vliegtuigen, is ook Frisian Flag imposant groot.

Tankers essentieel

Ondersteuning van jachtvliegtuigen met tankervliegtuigen zoals deze KC-135 is niet alleen voor operaties essentieel, maar ook voor oefeningen. Tegelijkertijd met Frisian Flag wordt ook dit de komende 2 weken weer in het Nederlandse luchtruim beoefend tijdens de European Air Refueling Training vanaf de vliegbasis Eindhoven. Over beide oefeningen binnenkort meer in de Defensiekrant.