Tekst Patrick Regan
Foto Phil Nijhuis
Landmacht ondersteunt Mobiel Toezicht Veiligheid
De Koninklijke Marechaussee is vorige week begonnen met extra controles bij de grens. De landmacht ondersteunt de KMar hierbij. De uitbreiding van het Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) is nodig om beter zicht te krijgen op de groeiende migrantenstroom naar Nederland. 6 vragen over deze controles.
Wat is Mobiel Toezicht Veiligheid?
Het woord zegt het al. Het zijn mobiele controles. De Koninklijke Marechaussee staat dus niet op vaste plaatsen aan de grens. De controles zijn steekproefsgewijs en vinden plaats op de weg, luchthavens, zeehavens en op internationale treinen. Het beter zicht krijgen op de vluchtelingenstromen is een belangrijk doel van het MTV. Daarnaast het aanpakken van illegale migratie en het opsporen van mensensmokkelaars. Het Vreemdelingenbesluit biedt de juridische mogelijkheid om de MTV-controles bij verhoogde instroom, zoals nu het geval is, tijdelijk te verdubbelen.
Op basis waarvan worden voertuigen van de weg gehaald?
De KMar werkt op basis van inlichtingen. Wanneer er bijvoorbeeld aanwijzingen zijn dat in een gebied mensensmokkelaars actief zijn, worden daar de controles geïntensiveerd. Tijdens MTV-controles fungeert het systeem @MIGO-BORAS als technisch hulpmiddel. Het camerasysteem boven de weg selecteert op basis van risicoprofielen bepaalde voertuigen.
Wat gebeurt er als vluchtelingen achterin de wagens worden aangetroffen?
Vluchtelingen worden, als zij asiel aanvragen, geregistreerd en doorverwezen naar Ter Apel of één van de andere aanmeldcentra in het land. Daar stromen zij het vreemdelingentraject in. Onderzoek moet uitwijzen dat de chauffeur niets afwist van de verstekelingen. Anders wordt hij aangehouden op verdenking van mensensmokkel en doet de marechaussee verder onderzoek. Teamleider bij Brigade Oostgrens-Midden eerste luitenant Andor: “Met een simpel ‘ik wist er niets van af, komen ze niet weg’.”
De landmacht biedt ondersteuning, waarom?
Een mobiele controle wordt altijd in duo’s gedaan. Door een opsporingsambtenaar van de KMar te koppelen aan een landmachtmilitair, kunnen meer controles tegelijk plaatsvinden. Militairen hebben echter geen bevoegdheid zoals een opsporingsambtenaar. Daarom zijn bepaalde taken voor hen gereserveerd. Ze verzorgen bijvoorbeeld de controle in en rond het voertuig.
Zijn militairen voldoende getraind voor dit werk?
Infanteristen hebben behoorlijk wat expertise in het doorzoeken van verborgen ruimtes, dus ook met geprepareerde ruimtes in vrachtwagens. Ook kunnen ze goed waarnemen. Voordat de 'landmachters' met de marechaussee aan de grens staan, krijgen zij een briefing op het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum KMar in Apeldoorn. Daar leren ze wat een opsporingsambtenaar doet en welke bevoegdheden de militairen hebben.
Hoe verliep de eerste samenwerking?
Volgens teamleider Andor verliep het goed: “De militairen waren op energieke wijze bezig. Ze klommen op, onder en in de wagens. Bovendien is het efficiënt. Daar waar nu ‘groen’ staat, houden wij capaciteit over om op andere plekken te controleren.” Ook de 'ingevlogen' korporaal Dominique (11 Luchtmobiele Brigade, red.) is positief: “Zij namen ons serieus. In korte tijd hebben we veel van elkaars werk geleerd. Ook verliep de communicatie met mijn partner, wachtmeester Erwin, uitstekend.”