Van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot de missie in de
Afghaanse provincie Uruzgan. Van de politionele acties in het toenmalige
Nederlands-Indië tot de huidige VN-missie in Mali. Het werk van Defensie heeft
vaak, direct en indirect, een link met historische gebeurtenissen. In deze
rubriek blikt de Defensiekrant terug op zulke feiten. Het zijn telkens
historische gebeurtenissen die plaatsvonden op data vallend in de 2 weken
voorafgaand aan de nieuwe editie.
Na de val van de Muur in 1989 volgden de veranderingen in Europa elkaar in
razend tempo op. NAVO-leiders kwamen in 1990 in Londen bijeen om de nieuwe
situatie te bespreken. “(…) De Koude Oorlog behoort tot de geschiedenis”, zei
secretaris-generaal Manfred Wörner. “Ons bondgenootschap schakelt over van
confrontatie naar coöperatie.” Maar inmiddels is volgens sommigen een nieuwe
Koude Oorlog uitgebroken sinds Rusland in 2014 de Krim heeft geannexeerd en de
militaire aanwezigheid aan de oostgrens flink heeft opgeschroefd.
Muurvast
Foto: collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie.
Het is 8 juli 1945 als de Nederlandse onderzeeboot O19 vastloopt op het
Ladd-rif bij Australië. Ondanks verwoede pogingen lukt het niet het schip los te
krijgen. Ook de hulp van de Amerikaanse onderzeeboot Cod mocht niet baten.
Daarop werd besloten de O19 te evacueren en te vernietigen met torpedo’s en
kanonnen.
Nederlaag boven Engeland
Foto: Kinderen in loopgraven kijken naar de hemel tijdens The Battle of Britain, collectie Spaarnestad. (Foto mag niet worden gereproduceerd zonder voorafgaande toestemming van de auteursrechthebbende)
Duitse vliegtuigen vallen schepen aan in Het Kanaal dat Engeland van het
Europese vasteland scheidt. Ook zijn er veel luchtgevechten met Britse jagers.
Dit is het begin van de befaamde Slag om Engeland die tot 31 oktober 1940 zou
duren. De Britse Royal Air Force bracht de Luftwaffe van Nazileider Adolf Hitler
een gevoelige klap toe. Van een Duitse invasie van de Britse eilanden zou het
daarna niet meer komen.
Vliegramp in Eindhoven
Foto: collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie.
Slechts 7 inzittenden overleefden de vliegramp met een Belgische Hercules
C-130 op 15 juli 1996. Het toestel stortte die dag neer op vliegbasis Eindhoven.
Er vielen in totaal 34 doden onder wie veel leden van het Fanfarekorps van de
Nederlandse Koninklijke Landmacht. De crash was het gevolg van een zwerm vogels
die in een van de motoren terechtkwam.