03

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 04

Port Defender test koppelvlakken in realistische omgeving

Tekst André Twigt
Foto Eefje Zoetmelk, Kim Bosscher

Uitdagend en actueel

De eindoefening van Port Defender speelde zich dit keer ver buiten het zicht van het publiek af. Op zo’n 80 kilometer uit de kust deden mariniers van het M-squadron van de Netherlands Maritime Special Operations Force (NLMARSOF) een nachtelijke ‘instap’ op een booreiland. Beter waarneembaar was de Defensie Duikgroep die in de haven van Scheveningen een explosief onschadelijk maakte. In de breedte was het scenario van de onlangs afgeronde maritieme security-oefening uitdagend en speelde dit in op de actualiteit.

Operators boarden een groot passagiersschip.
‘Port Defender’ werd gekenmerkt door een afwisselend scenario, waarin diverse disciplines van politie en Defensie aan bod kwamen.

De geografische focus tijdens editie 2025 van Port Defender lag op de havens van Rotterdam en Scheveningen, een zeegebied 80 kilometer uit de kust en de Haringvlietsluizen. Bij laatstgenoemde deed zich zogenaamd een opzettelijke aanvaring voor. Daardoor raakten de sluizen ontzet, ontstond een probleem in de waterhuishouding en een verkeersinfarct.

De haven van Scheveningen vervulde in het scenario een rol bij de ophanden zijnde NAVO-top in Den Haag. Het eerder genoemde onschadelijk gemaakte explosief was in de buurt van ondergrondse infrastructuur gevonden. “Op die manier werd voor het eerst het kabel- en leidingenwerk onderwater bij de oefening betrokken”, aldus lead planner majoor der mariniers Daan.

Zr.Ms. Johan de Witt op zee.
Zr.Ms. Johan de Witt diende tijdens ‘Port Defender’ onder meer als thuisbasis voor de deelnemende helikoptervloot.

Direct contact

Port Defender verliep volgens majoor Daan slagvaardiger en efficiënter dan ooit. Met dank aan de Joint Inter Agency Task Force North Sea (JIATF NS). Dit samenwerkingsverband van het Commando Zeestrijdkrachten, de Nationale Politie en de Kustwacht is opgericht om de coöperatie tussen deze 3 hoofdspelers te verbeteren. De taskforce draagt bij aan het verkrijgen van meer inzicht in wat er op en in de Noordzee gebeurt en stuurt vanuit een gezamenlijk beeld operaties aan. Bij grote incidenten staat het JIATF-NS hierbij in direct contact met de Staf Grootschalig Bijzonder Optreden van de Nationale Politie.

De marinier juicht toe dat Port Defender ook inging op het testen van het bestuurlijke niveau. Daardoor worden dilemma’s, problemen en foutjes binnen onder meer de organisatiestructuur, mandaten en rechtspositie onderkend. Tegelijk was het volgens Daan vooral zaak dat de oefening een hoog praktisch gehalte behield. “Een  voornaam aspect tijdens Port Defender was het testen van alle koppelvlakken die de deelnemers met elkaar hebben. Voor het effectief uitvoeren van een operatie is dat een voorwaarde, die ruime aandacht verdient.”

De Euromast en een stukje skyline van Rotterdam met operators onscherp op de voorgrond.
Voor veel operators was de haven van Rotterdam een feest van herkenning.

Energietransitie

Daan benadrukt dat Nederland sterk afhankelijk is van de Noordzee en zijn havens. Met 225.000 vaarbewegingen per jaar is deze zee een van de drukst bevaren gebieden ter wereld. De Noordzee is van belang voor de visserij en voor de offshore-industrie. Onderwater liggen duizenden kilometers aan kabels en leidingwerk voor de gas-, data- en elektriciteitsvoorziening. Daarbij dragen windmolenparken voor de kust in hoge mate bij aan de energietransitie van ons land. “Door de continue uitbreiding van die infra zal het belang ervan nog verder toenemen”, voorspelt Daan. Zo ook de kans op aanslagen. “Om ons in Europees verband beter tegen hybride dreigingen te verweren, moeten we meer samenwerken met omliggende landen als Duitsland, België en Groot-Brittannië.”

Een heli in de lucht en net afgezette operators op het boorplatform.
Een Westland AW139-politieheli heeft een team operators afgezet op een boorplatform.

Gespecialiseerd

Om de operaties te land, ter zee en in de lucht beter mogelijk te maken, voer het Landing Platform Dock Zr.Ms. Johan de Witt voor de kust. De luchtmacht deed met onder meer Cougar-transporthelikopters en onbemande MQ-9 Reapers mee aan Port Defender. De landmacht vaardigde delen van het Joint ISTAR Commando af. “Deze eenheid is gespecialiseerd in het verzamelen en analyseren van inlichtingen”, legt Daan uit. “Verder leverden de veiligheidsregio’s Rotterdam en Haaglanden een aandeel aan Port Defender.”

Close-up van een mouwembleem met daarop de tekst ‘Interventie M-Squadron’.