Tekst André Twigt
Foto SM Mike de Graaf
Hijman wordt Heeringa
Ze kennen elkaar al jaren. Begonnen hun loopbaan bij de mariniers. En hadden hun eerste plaatsing aan boord van de stoombevoorrader Hr.Ms. Poolster. Onlangs passte de een de hoogste onderofficierspost binnen de Koninklijke Marine door naar de ander. In Den Helder gaf Chef d’Equipage CZSK adjudant ODOPS Hans Hijman in Den Helder zijn functie over aan adjudant ODND René Heeringa.
Adjudant Heeringa is niet alleen een goede bekende van Hijman. Hij is ook ‘geloofsgenoot’ als het om voorname thema’s binnen de marine gaat. Zo zal Heeringa zijn pijlen ook vooral richten op behoud van personeel, zowel jong als oud. Daarnaast vindt hij diversiteit eveneens heel belangrijk.
‘Het komt voor dat herintreders als bedreiging worden gezien’
Aan de slag
Wat diversiteit betreft, kan de marine niet om adjudant Hijman heen. De voormalig hoogste onderofficier heeft zich er 2,5 jaar lang sterk voor gemaakt dat iedereen bij het varende krijgsbedrijf zich welkom en veilig voelt. Geslacht, geaardheid, geloof of afkomst mogen daarop absoluut geen negatieve invloed hebben. Heeringa denkt er net zo over en zal deze boodschap blijven uitdragen. Net als hij in zijn vorige functie als Chef d’Equipage Opleidingen KM deed.
Meer begeleiding
Als Chef d’Equipage CZSK wil Heeringa zich de komende termijn sterk maken om de personele uitstroom tegen te gaan. Kernvraag hierbij is hoe de organisatie aan deze beperking kan afwenden. “Voor een groot deel weten we wat mensen beweegt om bij de marine weg te gaan. Meer begeleiding zou kunnen bijdragen aan behoud. Gaat het bijvoorbeeld om sociale onveiligheid, dan zijn er al de nodige maatregelen genomen. Het gaat er nu vooral om dat we hier met z’n allen ook mee aan de slag gaan. Personeel blijft vandaag de dag schaars. En morgen en overmorgen ook.”
Kleding en uitrusting
Als Chef d’Equipage CZSK houdt Heeringa veel bordjes in de lucht. Thema’s als de genoemde sociale veiligheid, maar ook opleidingen en het verbeteren van welzijn van personeel vereisen geregeld zijn mening, advies of beschouwing. Net als de hoge uitstroom van jonge matrozen en ervaren collega’s en de noodzakelijke aanschaf van kleding en uitrusting.
Zo vergde als voorbeeld het nieuwe blauwgetinte vlekkenpak voor vlootpersoneel hier en daar wat gewenning. Met name bij het oudere personeel. Inmiddels is dit topic nauwelijks nog onderwerp van gesprek. Heeringa: “De pasvorm is oké, het ziet er stoer uit en het draagcomfort is voor de meeste mensen goed. Over een half jaartje loopt iedereen er in. Punt. Soortgelijke patronen zie je overigens wereldwijd bij steeds meer marines opduiken.”
‘We moeten blij zijn met iedereen die de marine binnenkomt’
Persoonbeveiliging
Adjudant Hijman kan terugkijken op, naar zijn zeggen leerzame, ‘fijne, intensieve jaren’. Zijn contact met een doorsnede van het personeelsbestand op de werkvloer, op de scholen en bij de marinierseenheden ervoer hij als zeer prettig. Leerzaam was ook de variëteit aan casussen waarin zijn adviserende rol tot uiting kwam. Daarnaast maakten zijn werkbezoeken indruk op hem.
Eentje die hem vooral is bijgebleven, was die aan een marinierseenheid in Erbil. In de hoofdstad van Iraaks Koerdistan verzorgden de mannen onder meer persoonsbeveiliging. “De professionaliteit en toewijding die deze voornamelijk mariniers-1 aan de dag legden, zal ik niet snel vergeten. Het maakte me trots ze zo serieus bezig te zien.”
Langdurig tekort
“Als Chef d’Equipage CZSK heb je de mogelijkheid om voor mensen iets te betekenen”, stelt Hijman. “Zoals voor de sergeant die een functie niet kan krijgen omdat hij niet de juiste opleiding heeft, terwijl hij de bereidheid heeft getoond om die betreffende opleiding te volgen. Dergelijke controversiële situaties vragen om de aandacht van de hoogste onderofficier. Zo ook de positie van herintreders, die na een periode in de burgerij niet altijd in een warm bad belanden."
Het komt voor dat deze mensen als een bedreiging worden gezien, doordat zij met hun opgedane kennis en ervaring boven de massa uitsteken. “Zo’n man of vrouw zou zomaar je baas of chef kunnen worden en daar vindt men weleens wat van. Op zo’n moment is het als Chef d’ Equipage goed om in gesprekken het grotere plaatje te schetsen.” Herintreders en horizontale instromers vormen namelijk deels de oplossing van een nijpend probleem. “In met name de technische hoek hebben we een groot personeelstekort. Deze situatie zou weleens langdurig kunnen aanhouden.