01 | 12
Johan Ringma 40 jaar marineman: ‘Ze zijn nog niet van mij af’
Een grote verrassing was het voor LTZ 1 Johan Ringma (57), toen hij aanschoof bij de Admiraliteitsraad op 1 december. Plotseling draaide het om hem. De raad, maar ook collega’s, tot en met Commandant der Strijdkrachten LTADM Rob Bauer, spraken hem (virtueel) lovend toe. En niet zonder reden, want Ringma was op deze dag precies 40 jaar in dienst.
“Mijn jeugdvriend sinds de kleuterschool Peter Pater ging na de MAVO naar de marine, ik door naar de HAVO. Maar door al zijn stoere verhalen dacht ik maar 1 ding: dit wil ik ook! ‘Je moet ODOPS worden!’, zei hij. Wist niet wat het was, maar heb ik geregeld, ook al probeerde de voorlichter mij voor de TD te winnen. Vervolgens ging ik met ongeveer 250 anderen naar de matrozenopleiding; 10 bakken tegelijk, zo ging dat toen.”
Aansluitend kwam Ringma bij de Onderzeedienst terecht, op de driecilinder Hr.Ms. Zeehond. Geen succes voor de 1 meter 95 lange MATR 1 ODOPS, die last kreeg van zijn rug. Dus toen naar het S-fregat Hr.Ms. Van Kinsbergen, als luchtbeeldopbouwer, tot zijn korporaalsopleiding in 1984. Hierna kwam hij op het S-fregat Pieter Florisz terecht en later, als aircontroller, op de Kortenaer. “Hiermee maakte ik mijn mooiste reis ooit: Fairwind 1988, naar Australië, Nieuw-Zeeland, Indonesië, India en Saoedi-Arabië.”
Varende plaatsingen volgden op de bevoorrader Hr.Ms. Zuiderkruis en het M-fregat Willem van der Zaan. Daarna ging hij als sergeant naar de opleiding tot fighter-controller (callsign ‘Baloo’) bij de luchtmacht in Nieuw-Milligen. Dat kunstje mocht hij waarmaken op het GW-fregat De Ruijter en het L-fregat Jacob van Heemskerck. Maar daarmee hield het varen voorlopig op. “Ik werd in 2000 begeleider bij de Eerste Vakopleiding van de OPSchool. Met 3 andere sergeant-majoors moesten we als ‘vaderfiguren’ de uitval van veel matrozen voorkomen. Mooi werk; ze noemden ons ‘de knuffelmajoors’.”
Na een laatste varende plaatsing als adjudant en chef OD op het LCF Zr.Ms. De Zeven Provinciën, spoelde Ringma definitief aan. Vanaf 2006 werkte hij eerst als trainer (LTZ 2OC) op de SMVBO en toen als centraal vertrouwenspersoon. Een belangrijke uitstap was er nog wel, als VN-waarnemer naar het Midden-Oosten (2015-2016). Hierna ging Ringma definitief aan de slag als adviseur integriteit binnen het CZSK.
En nu is het wel klaar, toch? “Nee, ik blijf nog tot 2025; ik ben een liefhebber en heb geweldig werk en geweldige collega's. Natuurlijk, het operationele is superbelangrijk, maar dat is allemaal wel goed geregeld. Op personeelsgebied en rond integriteit liggen er nog genoeg uitdagingen. Voor wie dacht dat ik nu met FLO ging: ze zijn nog niet van mij af. En wat ik tegen jonge mensen wil zeggen die nadenken over werken bij de KM: het is een geweldige werkgever, je krijgt veel kansen, mag studeren, maakt mooie reizen én je vindt er vrienden voor het leven.”
14 | 12
Onderwaterspoiler in aantocht
Zr.Ms. Zeeland is het eerste schip van de Koninklijke Marine dat een Hull Vane krijgt: een onderwaterspoiler die tal van tactische, praktische en besparende voordelen oplevert. Het experiment is wereldwijd een primeur: geen enkele andere marine durfde de modificatie bij grotere schepen aan.
De Hull Vane is een vleugel van 11 meter breed onder de achterkant van een schip. Het grootste voordeel is de brandstofbesparing van tot wel 13%. Daarnaast zorgt de modificatie voor minder kielzog. Tactisch belangrijk, omdat het schip vanuit de lucht minder opvalt. Ook is er operationele winst: door de Hull Vane slingert het schip minder. Daardoor kan de helikopter makkelijker landen en de snelle FRISC eenvoudiger de slipway de- en embarkeren. Tot slot vermindert de modificatie slamming, waarbij de boeg op het water slaat. Het vergroot dus het comfort voor opvarenden.
De Afdeling Maritieme Systemen en de innovatiemanagers bij Military Innovation by Doing van de Defensie Materieel Organisatie voerden de afgelopen 5 jaar computeranalyses en modeltesten uit, om de meerwaarde van de spoiler aan te tonen. Ondanks de positieve resultaten was de aankoop en implementatie van de Hull Vane vervolgens nog geen vanzelfsprekendheid. Hierover meer in de defensie-uitgave Materieelgezien!
12 | 11
In actieve dienst overleden marinepersoneel herdacht
De jaarlijkse CZSK-Herdenking van in actieve dienst overleden KM-militairen en -burgermedewerkers vond op 12 november plaats bij het monument ‘Schaduwen van Licht’, bij de Dukdalf in Den Helder. Slechts een beperkt aantal medewerkers was hierbij aanwezig. Tijdens de herdenking legden zowel Commandant Zeestrijdkrachten VADM Rob Kramer als vertegenwoordigers van de nabestaanden een krans. Aangezien de herdenking de uitgestelde bijeenkomst van mei 2020 betrof, werden de overleden medewerkers tot en met 1 mei herdacht.
Vanwege de coronamaatregelen was het helaas niet mogelijk om gasten op de locatie te ontvangen. Om de herdenking toch voor zoveel mogelijk nabestaanden en andere betrokkenen toegankelijk te maken, werd deze live uitgezonden. Kramer sprak tijdens de herdenking over ‘de afstand die hij voelde, maar tegelijkertijd ook weer niet’. “Want onze gedachtes zijn allemaal op dezelfde plaats: bij uw dierbaren, bij onze collega’s. En daarbij zijn we onderling verbonden; verbonden door onze herinneringen aan hen. Herinneringen aan prachtige verhalen uit een tijd die helaas te vroeg is afgesloten.”
De herdenking is hier terug te zien.
14 | 12
Wij zijn de marine!
De Koninklijke Marine zit vol prachtige, persoonlijke en soms aangrijpende verhalen. Verhalen van medewerkers die beschermen wat ons dierbaar is. Hun verhalen delen we graag. Ze laten niet alleen zien wat we doen en waarom, maar geven ook aan wie we zijn. Wij zijn de marine! Diverse marinecollega’s zijn ook beschikbaar als spreker voor een presentatie of lezing. Mogelijke onderwerpen zijn leiderschap, crisisbeheersing, kameraadschap en omgaan met tegenslagen. Maar ook missies en werken onder extreme omstandigheden. Een marinespreker aanvragen kan door een mail te sturen naar: marineverhalen@mindef.nl. (Uiteraard houden we bij de aanvragen rekening met de maatregelen rond corona.) Werk je bij de marine en wil je ook jouw verhaal delen? Neem dan contact op via het hierboven genoemde mailadres. In bijgaande video het verhaal van Roelandt, over het zoeken naar een Russische onderzeeboot. “Het was een inspannende en belangrijke missie; klus geklaard.”
14 | 12
Schulden? Zoek hulp!
Soms is het lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Financiële problemen liggen op de loer en zorgen voor stress. Zeker in coronatijden wanneer sommige partners hun baan (dreigen te) verliezen. De schatting is dat in de burgermaatschappij 1 op de 5 een schuldprobleem heeft. Er is geen reden om aan te nemen dat dit getal bij Defensie lager ligt.
Dus, heb je financiële problemen? Schaam je niet en zoek hulp. Ken je een collega die in de schulden zit? Wijs hem of haar dan op de mogelijkheid van hulp. Op de website van de Stichting Burgerpersoneelsfonds (SBF) vinden burgers en militairen verschillende hulpmiddelen. Op de site www.sbf.kandoor.nl kun je antwoord krijgen op allerlei vragen over geld.
Burgermedewerkers kunnen ook altijd bij SBF terecht voor een persoonlijk adviesgesprek. Militairen kunnen dat doen bij de Dienst Bedrijfsmaatschappelijk Werk (BWM). SBF of andere sociale fondsen kunnen schulden overnemen, deze worden omgezet in een renteloze lening. Contacten met SBF en BMW zijn vertrouwelijk. Gegevens worden nooit met Defensie gedeeld.