Tekst KAP Djenna Perreijn
Foto Mediacentrum Defensie

Cruciale afdeling geniet geen grote bekendheid

Als marineschepen langs het kantoor van Directie Materiële Instandhouding (DMI) varen, zien de medewerkers van de afdeling Inkoop DMI/CZSK direct het resultaat van hun werk. Bijna ieder onderdeel en elke afdeling van CZSK heeft weleens te maken gehad met deze collega’s. Toch geniet deze club geen grote bekendheid. Tijd voor een kennismaking. 

Annemieke Selbach leidt de afdeling Inkoop, met meer dan 40 medewerkers. De meesten hebben een commerciële, juridische of technische achtergrond. Waarom kiezen zij voor Defensie? “Die vraag krijg ik vaak. Voor Defensie inkopen is een vak apart. Het blijft een operationele organisatie met specifieke eisen. Alles moet er ‘t liefst gisteren zijn, maar bij de overheid heb je te maken met veel wet- en regelgeving. Het is soms een hele puzzel om dat passend te krijgen, een van de uitdagingen die het werk interessant maakt.”

Pre-corona-plaatje: Annemieke Selbach (linksonder) tijdens de contractondertekening met N-sea. Voor het eerst least CZSK, dankzij de onderhandelingen van DMI, een civiel schip: de Geosea.

Meedenken

De afdeling Inkoop zorgt dat er altijd zo’n 200.000 reserveonderdelen klaarliggen om aan de behoefte van het CZSK te kunnen voldoen. Daarnaast besteedt ze diensten uit. “Bij steeds meer dossiers vragen we de markt om met innovatieve oplossingen te komen. Ook technische universiteiten denken mee. Zoals drones die geschikt moeten zijn om uren lang onder maritieme omstandigheden boven zee te kunnen vliegen.”

‘Alles moet er ‘t liefst gisteren zijn’

Terug van verlof

Een andere innovatieve inzet werd onlangs gerealiseerd op Zr.Ms. Rotterdam. Het schip nam voor de oefening Dynamic Mariner coronatestapparatuur mee aan boord. Een apparaat dat zelfs bij bewegingen op de Middellandse Zee goed bleek te werken. Een enorme opsteker voor de marine, die het afgelopen half jaar meerdere schepen voortijdig huiswaarts zag keren, nadat bemanningsleden (vermoedelijk) besmet waren. Selbach: “Voor één van mijn inkopers was het een spoedklus. Het gaf een bijzonder trots gevoel toen de apparatuur op tijd op Zr.Ms. Rotterdam werd afgeleverd.”

Op zondag kwam de testapparatuur, mede dankzij de afdeling Inkoop, net op tijd aan boord van Zr.Ms. Rotterdam. Maandag vonden de eerste testen plaats. (Foto's: Zr.Ms. Rotterdam)

Haast

Alle contracten voor diensten, goederen of systemen binnen CZSK gaan via de afdeling Inkoop DMI/CZSK. “Heel divers werk dus. De ene dag loop je door een schip voor een schouwing met leveranciers, dan zit je weer rond de tafel om een contract uit te onderhandelen. Of achter je bureau om personeel in te huren. Belangrijk hierbij is om goed contact te houden met de technische collega’s; onze klanten.”

Wat veel opdrachten gemeen hebben, is dat er haast bij is. “Wij moeten ons echter wel aan de wettelijke aanbestedingsregels houden en sommige aanbestedingsprocedures kosten veel tijd. Dan moeten de inkopers weleens iemand teleurstellen. “Ook de screening van bedrijven door de MIVD kost tijd. Daarom hamer ik er altijd op dat collega’s tijdig bij ons aankloppen. Hoe eerder we met elkaar in gesprek gaan, hoe eerder zij weten waar ze aan toe zijn en hoe sneller we de dienst in de markt kunnen zetten.”

‘Het heeft zin om geduld op te brengen’

De afdeling Inkoop zorgt dat er altijd zo’n 200.000 reserveonderdelen klaarliggen om aan de behoefte van het CZSK te kunnen voldoen.

Bezuinigingen of efficiëntie 

Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Rob Kramer gaf in de vorige editie van Alle Hens aan dat de marine volgend jaar wellicht niet alle plannen kan waarmaken of aan alle wensen kan voldoen. “Maar vergeet niet: door onze afdeling snel te betrekken kunnen wij efficiënter inkopen”, benadrukt Selbach. “Concurrentiestellen kost geen tijd, maar kan wel veel geld besparen. De prijs/kwaliteit-verhouding blijft hierbij belangrijk: ik weet hoe belangrijk de juiste spullen zijn. Als we efficiënt inkopen, kunnen we de slagkracht op zee en de inzetbaarheid van de Koninklijke Marine vergroten.”
 

Johan Hoving

LTZ 2 OC (LD) Johan Hoving: ‘Spil tussen intern en extern’


Zo’n 40 jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan jaarlijks aan de slag bij het leerwerkbedrijf van CZSK. Een project dat nauw aan het hart ligt van inkoper Johan Hoving. “Toen de detacheerder vorig jaar failliet ging, heb ik een andere samenwerking gezocht. Best een complex dossier; een ‘speciaaltje’.”

“Als ik de jongeren in de werkplaats met een lach aan het werk zie, denk ik aan hoe ik zelf op mijn zestiende het MBO volgde. Echt gaaf om hier onderdeel van te zijn. Er zitten kansen in dit project. Nu we samenwerken met een extern werkbedrijf van de gemeente wordt het draagvlak in de regio groter. Sommige leerlingen komen na hun leerwerktraject in vaste dienst. Een mooie bijvangst voor een bedrijf dat de komende jaren 600 burgercollega’s met pensioen ziet gaan.”

“Andere dossiers zijn minder maatschappelijk betrokken, maar daardoor niet minder belangrijk. Ik vind het heel leuk om mij steeds weer in een nieuw project te verdiepen en mijn kennis iedere keer te vergroten. Alleen zo kun je een collega goed helpen. Ik ben de spil tussen intern en extern. Als een monteur altijd met gereedschap van merk A werkt, vertrouwt hij op bewezen concepten. Maar daarmee beperk je de mogelijkheden. Ik vind het een leuke puzzel om toch verder te kijken en een collega aan de beste spullen te helpen.”