03

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 01-02

‘Bon bini Anaconda’

Tekst RITM Charlotte Snel
Foto Foto: Jarno Kraayvanger en video: SMJRBDAV Henry Westendorp

Mariniers in de West zeggen MB’s vaarwel

De bezem gaat drastisch door het wagenpark van het Korps Mariniers in de West. 40 gepantserde Mercedes-Benz G280 CDI’s op Curaçao en 6 UNIMOG’s op Sint-Maarten maken plaats voor 46 gloednieuwe Anaconda's. De eerste 35 exemplaren zijn afgelopen week overgedragen. In april van dit jaar volgen nog 11 voertuigen. De Anaconda is groot, robuust en bovenal perfect voor de taken van de mariniers in de West.

Het is flink aanpoten voor eerste luitenant der mariniers Hans van Vierssen en zijn collega’s van ‘Team Anaconda’. In nog geen jaar tijd moesten zij de nieuwe, beigekleurige terreinwagen van de tekentafel naar de kade in Willemstad tillen. Er was haast. Veel haast.

De Anaconda biedt plaats aan 4 passagiers en 1 boordschutter.

‘De gepantserde Mercedes-Benz is overgekwalificeerd voor onze hoofdtaken in de West’

Te weinig MB’s

Aan de 40 gepantserde Mercedes-Benz G280 CDI’s bestaat grote behoefte binnen het CLAS. De aanstaande beëindiging van de operatie in Mali maakt daar geen verschil in; er zijn bij het CLAS simpel te weinig MB’s. Technisch medewerker Voertuigen Van Vierssen bereikte de vraag om een alternatief te bedenken. “Dat verbaasde mij niet per se. De gepantserde MB’s zijn eigenlijk overgekwalificeerd voor onze hoofdtaken in de West: verdediging van het Koninkrijks-grondgebied, noodhulp in de regio bieden, net als ondersteuning aan lokale autoriteiten. In het algemeen kun je stellen dat de situatie er niet zó spannend is dat gepantserde voertuigen nodig zijn.”

De prioriteiten lagen volgens de luitenant der mariniers vooral bij mobiliteit en humanitaire hulpverlening. “Het voertuig moest weliswaar bewapend zijn en op allerlei soorten terrein uit de voeten kunnen, maar bovenal veel water mee kunnen nemen. Dat was de leidraad voor de vraag die wij in de markt hebben uitgezet.”

Het harde werk van de mannen werpt inmiddels vruchten af.

‘Zo’n snel traject zien we niet vaak’

Niet toevallig

“Wielvoertuigen vallen officieel onder landsystemen, maar al vrij snel werd duidelijk dat het Materieellogistiek Commando Land (CLAS) geen capaciteit had voor dit project. Daarop besloten wij deze klus binnen CZSK op te pakken.” Voor ondersteuning klopt Van Vierssen aan bij de Defensie Materieel Organisatie. Majoor (KL) Jacko Rijzenga sluit zich aan bij de Anaconda-familie. Niet geheel toevallig: hij voltooide vorig jaar al een groot project voor het Commando Zeestrijdkrachten in het Caribisch Gebied met de aflevering van 33 vrachtwagens. “We dachten dat dat al een pittig project was. Nou, dit ging nog een stapje verder.”

Eind januari stonden de eerste robuuste terreinwagens op de kade in Willemstad.

Prioriteiten

Begin dit jaar legden de mannen een Plan van Eisen op tafel. In augustus werd de opdracht gegeven aan producent DEBA Bedrijfswagens; eind januari moesten de eerste voertuigen op de Curaçaose havenkade staan. Erg ‘un-Defensie-like’, erkennen Van Vierssen en Rijzenga. “Zo’n snel traject zien we inderdaad niet vaak”, aldus de laatste. “Hoe we het voor elkaar hebben gekregen? Keihard werken, prioriteiten stellen en vooral de lijnen kort houden. We namen alle hordes die we moesten nemen. We sneden geen bochten af, maar namen wel consequent de binnenbocht.”

Het voertuig moet weliswaar bewapend zijn, maar bovenal veel water kunnen meenemen.

‘We snijden geen bochten af, maar nemen wel consequent de binnenbocht’

Snel schakelen

Het harde werk van hem en Van Vierssen wierp inmiddels vruchten af. In november presenteerden zij de 4 ton wegende Anaconda. 31 januari kwamen dus de eerste 35 exemplaren aan in het Caribisch deel van Nederland, gevolgd door 11 exemplaren in april.

De MB’s zullen na een ombouwtraject in het 3e kwartaal van 2019 worden overgedragen aan de landmacht. “Al met al vrij grote stappen die we hebben gezet”, besluit Rijzenga. “Ik denk dat we ook uit dit project weer een mooie les kunnen leren: een klein projectteam met mandaat en financiën werkt gewoon fijn. Dan kun je écht snel schakelen.”

DMV Anaconda

Naam: DMV (Dutch Military Vehicle) Anaconda
Zitplaatsen: 4 + boordschutter
Lengte: 527,5 cm
Breedte: 226 cm
Hoogte: 230 cm
Gewicht: 3.900 kg
Laadvermogen: 2.100 kg
Motorvermogen: 180 pk
Koppel: 430 Nm
Aandrijving: 4x4 continu
Versnellingsbak: 8-traps automaat
Max. snelheid: Afgeregeld op 89 km/u
Hoofdbewapening: .50/MAG
Bewapening: Mag/Minimi
Radiosysteem: NIMCIS