Tekst KAP Jaap Wolting
Foto SM Gerben van Es, Louis Meulstee, DSK

Luchtmobiel stroomt in bij Duitse Division Schnelle Kräfte

11 Luchtmobiele Brigade (11 LMB) is in juni opgenomen in de Duitse Division Schnelle Kräfte (DSK). De samenwerking levert voordelen op voor opleiding, training en inzet. De militaire slagkracht van zowel het Nederlandse als het Duitse leger neemt toe. In 2018 moet 11 LMB volledig zijn geïntegreerd.

x

Samenwerking met onze oosterburen is ‘an sich’ niet nieuw. Het hoofdkwartier van het Duits-Nederlandse Legerkorps zetelt bijvoorbeeld al sinds 1995 in het Noordrijn-Westfaalse Münster. De bundeling van krachten tussen de rode baretten is niettemin uniek. Voor het eerst staat een Nederlandse brigade permanent onder bevel van een Duitse divisiecommandant. Die coöperatie is pure noodzaak, meent de Duitse majoor Holger Eichhorn, Chief Exercise/Operations Research G3 bij de DSK: “Onze middelen worden door de bezuinigingen steeds beperkter. Daarom is het goed ze samen te voegen om efficiënter en effectiever te opereren. Ik ben zeer positief, vooral omdat we zoveel van elkaar kunnen leren.”

'Dit is een win-winsituatie'

x
Tijdens oefening Reliable Sword (mei 2014) trekken Nederlandse en Duitse troepen samen op.

Dé divisie voor Air Manoeuvre Operations

De DSK is een snel inzetbare eenheid die in het gehele geweldsspectrum opereert. Een belangrijke opdracht van de DSK is de uitvoering van initial entry operations, waaronder de evacuatie van burgers. Luitenant-kolonel René van Dorp, Chief Current Operations G3 en Senior National Representative binnen de staf van de DSK: “Dit is een win-winsituatie. De Duitsers hebben bepaalde capaciteiten die bij ons nog in de kinderschoenen staan en omgekeerd. Neem nu het bijzonder complexe air assault. Geïntegreerde planning en uitvoering, tot het moment dat de laatste man terug is op de home base. Grondtroepen, alles wat vliegt én ondersteuning. Onze brigade kan dat als geen andere. De Duitsers niet; op dat vlak kunnen ze dus een hoop van ons leren. Daartegenover staat dat de DSK militaire evacuatieoperaties tot in de finesses beheerst. Er staan altijd crisisteams klaar om dergelijke operaties te plannen, of dat nu in Libië of op de zuidflank van de voormalige Sovjet-Unie is. Op dat gebied past ons enige bescheidenheid en de DSK kan ons daarin onderwijzen.”

‘Air assault is onze specialiteit’

x
Een belangrijke opdracht van de DSK is de uitvoering van initial entry operations, waaronder de evacuatie van burgers.

Procedures samen afstemmen

De DSK kreeg onlangs een tweede opdracht; Träger der Luftbeweglichkeit. Kort gezegd komt het erop neer dat de DSK de aangewezen divisie is om Air Manoeuvre Operations uit te voeren. De onderbevelstelling van 11 LMB past volledig in die taakstelling. Sinds 1993 is de eenheid namelijk binnen de landmacht de aangewezen eenheid voor deze operaties.

Natuurlijk moeten beide eenheden wel eerst alle procedures op elkaar afstemmen. Van Dorp: “Dat is een enorme uitdaging. Hoe ver ga je bijvoorbeeld mixen? Wij integreren niet verder naar beneden dan compagniesniveau. Stel je voor dat een Nederlandse commandant tijdens een aanval roept: ‘Als ik met groen ga schieten, verleg jij het vuur van links naar rechts’, en zijn Duitse partner begrijpt hem niet goed waardoor hij de halve compagnie overhoop schiet. Dat wil je dus niet hebben.” 

Nederland behoudt veto over inzet eigen eenheden

x
Nederlandse en Duitse militairen prepareren een voertuig voor luchttransport tijdens oefening Jawtex (mei 2014).

Nederlandse soevereiniteit blijft overeind

De overste vervolgt: “De verregaande samenwerking leidt niet tot inbreuk op onze soevereiniteit. Nederland en Duitsland behouden allebei het laatste woord over de inzet van hun eenheden.” 11 LMB blijft gehuisvest in Schaarsbergen en Assen. Wél maken Nederlandse officieren en onderofficieren deel uit van de staf van de DSK. Aan de andere kant zijn Duitse militairen werkzaam in Schaarsbergen. Beide landen zorgen er samen voor dat de brigade uiterlijk in 2018 volledig is geïntegreerd binnen de DSK. Van Dorp benadrukt dat de integratie niet van de ene op de andere dag gaat: “De grootste uitdaging die we hebben, en dat beseft nog niet iedereen, is dat dit echt een heel groot project is. Er liggen bergen werk. De complete divisie reorganiseert, inclusief de ingebruikname van de Eurocopter Tiger en de NH-90, én dan komt onze brigade nog even om de hoek kijken.” 

x