.
Tekst: Coen Heil
Leestijd: 9 minuten


Remparachute voor F-35
Het 980 Squadron van het Logistiek Centrum Woensdrecht voorzag begin mei de eerste F-35 van een dragchute-installatie. De remparachute verkort de remweg na de landing. Dat is nodig op vliegvelden met een korte start- en landingsbaan of bij bepaalde weersomstandigheden.
De Nederlandse F-35's zijn tijdens de bouw al voorbereid op de modificatie naar de dragchute housing. Desondanks is de remparachute niet zomaar op een F-35 te zetten. “Daar komt meer bij kijken. Zeker bij een eerste modificatie, die vaak geldt als een technische puzzel”, zegt medewerker Jacco van Depot Tech Lead. “Daarvoor heeft het 980 Squadron genoeg kennis en ervaring in huis. Daarnaast kan de dragchute er ook weer vanaf, als die niet noodzakelijk is voor de missie. Daarmee is voor nu het eerste modificatiedeel van de technische puzzel gelegd.”
De komende tijd krijgen meerdere F-35’s een dragchute. Nederland is na Noorwegen het tweede land dat de dragchute op de F-35 in gebruik neemt. Op de archieffoto uit 2022 de eerste dragchute-landing van een Nederlandse vlieger, in dit geval nog met een Noorse F-35. Foto: sergeant-majoor Jan Dijkstra


860 Squadron opnieuw deelnemer aan Squale
Het 860 Squadron nam enkele weken geleden voor het derde opeenvolgende jaar deel aan Squale. Deze oefening vond plaats op de Zuid-Franse marinevliegbasis Hyères. Ook Amerikaanse helikopters deden mee aan de oefening in onderzeebootbestrijding van de Franse marine.
De bemanningen van de maritieme gevechtshelikopter zijn specialist in het opsporen van onderzeeboten vanuit de lucht. Ook in het Zuid-Franse watersportoord trainden zij hierop. Daarnaast trainde de bemanning van de Franse onderzeeboot op het ongezien blijven.
In het huidige dreigingsbeeld is onderzeebootbestrijding – ofwel Anti Submarine Warfare – van toenemend belang. Het is ook dé taak van de NH90 in de focus op Hoofdtaak 1-scenario’s – verdedigen van het eigen grondgebied en dat van bondgenoten.
Het uiteindelijke doel van de trip bestond niet alleen uit het belang van oefenen en gereedstellen van het personeel in relatie tot de Hoofdtaak 1-taakstelling. Ook de internationale samenwerking met een belangrijke partner binnen Europa en de NAVO was een speerpunt. Foto: sergeant-majoor Jan Dijkstra


C-130 deelnemer aan Swift Response
Tijdens de NAVO-oefening Swift Response leverde het 336 Squadron van het Air Mobility Command (AMC) met een C-130 transportvliegtuig een belangrijke bijdrage aan multinationale trainingsactiviteiten.
In de tweede week van de oefening vloog de C-130 naar Oslo. Dat gebeurde in het kader van een Agile Combat Employment (ACE). In Noorwegen trainde het AMC intensief samen met Amerikaanse partners, met name op het gebied van laag- en formatievliegen. Vanuit Oslo bood 336 Squadron tevens ondersteuning aan de Joint Forcible Entry (JFE) UK-operatie op het Zweedse eiland Gotland.
Een belangrijk onderdeel van de oefening betrof Landing Zone-operaties op een snelweg. De landingszone werd vooraf verkend door Amerikaanse eenheden, waarbij zowel Amerikaanse als Nederlandse Pathfinders (van 11 Luchtmobiele Brigade) de control-taken hebben uitgevoerd. Dit onderstreept de sterke samenwerking en interoperabiliteit tussen bondgenoten en sluit naadloos aan bij het ACE-concept. Foto: KLu


F-35-vliegers trainen op zuurstoftekort in mobiele simulator
F-35-vliegers kunnen tegenwoordig trainen met zuurstoftekort zonder te vliegen. Het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML) bouwde in samenwerking met externe innovatieve startups namelijk een nieuwe en verplaatsbare F-35-simulator.
De simulator gebruikt open gegevens van de F-35 en is speciaal gemaakt voor gesimuleerde training op de grond. De in een container gehulde simulator is makkelijk verplaatsbaar en zorgt ervoor dat vliegers flexibel en snel kunnen trainen. Hiermee kunnen vliegers trainen op de omgang met hypoxie (zuurstoftekort), zonder daadwerkelijk de lucht in te moeten. Het beheer van dit trainingsmiddel ligt bij het CML in Soesterberg.
Met deze simulator draagt het CML bij aan het beter en sneller gereedstellen van personeel voor Hoofdtaak 1: beschermen van het eigen grondgebied en dat van bondgenoten. En specifiek voor de luchtmacht: het beschermen van het luchtruim. Foto: KLu


Nieuwe elektrische brandweervoertuigen
Op 14 mei nam de luchtmacht twee nieuwe elektrische brandweervoertuigen in ontvangst. Met de aanschaf en ingebruikname van de voertuigen maakt de luchtmacht een stap op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Op dit moment maakt slechts een handvol brandweerkorpsen in Nederland gebruik van een elektrische tankautospuit. Defensie is zelfs een van de eersten wereldwijd met dit model.
Beide voertuigen zijn uitgerust met de nieuwste technieken en brandbestrijdingsmaterialen. Zo zit de brandweercrew niet langer achter elkaar, maar aan de zijkanten tegenover elkaar. Hierdoor kunnen ze beter met elkaar communiceren. Daarnaast bevat de tankautospuit een blusrobot die de crew van het voertuig op afstand meer mogelijkheden biedt bij een incident.
De voertuigen zijn vooralsnog inzetbaar op het Brandweer Opleiding en Trainingscentrum (BOTC) op Vliegbasis Woensdrecht. Daarmee beschikt het unieke trainingscentrum opnieuw over een innovatie om brandweerpersoneel in diverse scenario’s te trainen en op te leiden.
De overdracht van beide voertuigen vond plaats op het BOTC door het Materieellogistiek Commando Land (MatlogCo) aan het Commando Luchtstrijdkrachten. Foto: KLu


Joint Target Support Centre opgericht
Met de aanschaf van de wapensystemen JASSM-ER (luchtmacht), PULS-raketartillerie (landmacht) en Tomahawk-kruisraketten (marine), draagt Nederland flink bij aan de door NAVO gevraagde versterking. Deze zogenoemde Deep Precision Strike (DPS)-wapens spelen een belangrijke rol bij afschrikking en verdediging. Om deze middelen op de juiste wijze in te zetten, werd begin mei het Joint Target Support Centre (JTSC) opgericht.
Met DPS-wapens is het mogelijk zeer accuraat goed beschermde doelen in vijandelijk gebied aan te vallen. Door het volgen van een geoptimaliseerde route zijn deze wapens ook zonder navigatiemiddelen zoals GPS in staat doelen te vinden en uit te schakelen. Het JTSC verwerkt gedetailleerde informatie over militaire doelen. Verder plant het JTSC de routes van de wapens naar hun doel. Dat gebeurt in afstemming met andere partijen in het inzetgebied.
Het JTSC wordt bemand door personeel uit de hele krijgsmacht. Dat gebeurt om specifieke kennis te combineren en maximaal te benutten bij de inzet van Nederlandse langeafstandswapens.


Embleem NLD Joint Force Command bekend
De krijgsmacht wordt vanaf 1 september aangestuurd door een nieuw operationeel hoofdkwartier. Dit zogeheten Netherlands Joint Force Command (NLD JFC) moet natuurlijk herkenbaar zijn aan een eigen embleem. Floris van der Ploeg van Joint Informatievoorziening Commando won de daarvoor uitgeschreven wedstrijd. Het idee van de winnaar staat inmiddels op papier.
“Ik ben begonnen met alle losse elementen en heb toen een manier gezocht om het hele verhaal te vertellen”, legt Floris uit. Zijn ontwerp verwijst naar de vijf domeinen: land, zee, lucht, ruimte en cyberspace. Ook vertegenwoordigt het de drie dimensies van Defensie: cognitief, virtueel en fysiek. Het motto komt van overste Jurriaan Wouters van de Directie Operaties. Het luidt: ‘Unitum Viribus’, oftewel; met vereende krachten.
De oprichting van het hoofdkwartier is een stap naar een slagvaardige, wendbare en effectieve krijgsmacht. Die moet in staat zijn grootschalig militair op te treden, aan te sturen en te plannen. Dit in een wereld die steeds onveiliger wordt. Het JFC neemt vanaf september de locatie over van de huidige Directie Operaties van de Defensiestaf in Den Haag. In 2030 verhuist het hoofdkwartier naar een technologisch modern en robuust gebouw onder de rook van deze stad.


LCW maakt overstap naar SAP
Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) heeft vorige maand een belangrijke mijlpaal bereikt met de overstap naar SAP S/4HANA. Deze verandering is onderdeel van het defensiebrede programma Roger en maakt LCW klaar voor de toekomst. Dankzij dit nieuwe systeem kan de luchtmacht rekenen op een betrouwbare en efficiënte levering van luchtvaartonderdelen.
LCW is het eerste depot ter wereld dat SAP Extended Warehouse Management (EWM) koppelt aan onderhoudssystemen. SAP EWM is de nieuwste magazijnbeheersoftware van SAP en heeft een moderne gebruikersinterface. Medewerkers zijn de afgelopen weken getraind in het gebruik van het systeem. Op 24 maart is LCW gestart met het nieuwe magazijnsysteem en sinds 31 maart is het centrum weer volledig operationeel om klanten, zowel binnen als buiten de luchtmacht nog beter van dienst te zijn. Foto: KLu


Eerste souvereine telescoopsystemen voor Nederland
Samen met het consortium van NOVA en de TU Delft Lucht- en Ruimtevaarttechniek gaat het Defence Space Security Centre (DSSC) de eerste soevereine telescoopsystemen van Nederland ontwerpen, ontwikkelen en plaatsen. Daarvoor tekenden de partijen eind april een contract.
De telescoopsystemen dragen bij aan de Space Domain Awareness (SDA). Dat betekent het in kaart brengen en monitoren van de ruimte, met in het bijzonder het monitoren van vallende brokstukken en satellieten die in een baan om de aarde draaien. De data van dit automatische systeem wordt gedeeld met universiteiten die het onder meer voor sterrenkunde gebruiken. Daarnaast zijn de systemen een stimulans voor alle internationale partners om data uit te wisselen over het ruimtedomein.
Van de twee telescoopsystemen komt er één in Nederland te staan, waarschijnlijk in het noorden van het land, en de ander in het Caribisch gebied. Dit zijn plaatsen waar de systemen weinig last hebben van lichtvervuiling. Naar verwachting zijn de systemen over twee jaar operationeel. De telescopen worden bestuurd vanuit het DSSC van de Koninklijke Luchtmacht.


Nieuwe trucks voor KLu-orkest
Het Orkest Koninklijke Luchtmacht nam op 1 mei de sleutels in ontvangst van twee gloednieuwe trucks. Na twintig jaar waren de oude aan vervanging toe. Het orkest kan muziekinstrumenten en apparatuur nu voortaan onder geconditioneerde omstandigheden vervoeren.
De trucks zijn hard nodig voor het orkest. Het muzikale gezelschap is namelijk geheel zelfvoorzienend. Voor concerten nemen de muzikanten alles zelf mee: van muziekinstrumenten tot lichtinstallaties. Met de nieuwe voertuigen kan het orkest alles zelf vervoeren. Het lijken op het eerste gezicht zomaar twee vrachtwagens, maar ze zijn veel meer dan dat. “De trucks zijn rijdende visitekaartjes,” vertelt majoor Toine Jongbloets, directeur van het Orkest Koninklijke Luchtmacht. “Ze vervoeren niet alleen ons materieel, maar tonen eveneens de kracht en veelzijdigheid van de Koninklijke Luchtmacht. De trucks zijn voorzien van prachtige bestickering met de hoofdwapensystemen.”
Om meer ruimte te creëren hebben de trucks een dubbele laadvloer. Beide voertuigen zijn aangeschaft door een aanbesteding op de markt door de Afdeling Systemen & Analyse van het MatlogCo van de landmacht. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het aanschaffen, instandhouden en afstoten van alle C-systemen voor de krijgsmacht. Hieronder vallen onder meer vrachtwagens, aanhangers, geneeskundig materieel en bouwmachines. Foto: Kelvin van Vliet


Laatste F-16’s naar Oekraïne
De laatste Nederlandse F-16’s die bestemd zijn voor Oekraïne, verlieten op 26 mei Nederland. De toestellen vertrokken vanaf Vliegbasis Volkel naar België, waar ze worden voorbereid voor de levering. Nederland doneerde in totaal 24 F-16’s aan Oekraïne.
Minister van Defensie Ruben Brekelmans zwaaide de F-16’s in Volkel uit. “Het is een nostalgisch moment omdat de F-16 ruim veertig jaar centraal stond binnen onze luchtmacht. Maar nu we toch afscheid nemen na de overgang naar F-35’s, had ik geen betere bestemming kunnen bedenken dan Oekraïne. Dit vanwege de dagelijkse Russische luchtaanvallen.”
De manier waarop de toestellen zijn overgedragen en ingezet, maakte indruk. “Binnen no-time maakte de Oekraïense luchtmacht een noodgedwongen gedeelde transitie naar de F-16. Dat duurt in vredestijd jaren. Een knappe prestatie van de Oekraïense vliegers en technici. Maar ook aan Nederlandse kant hebben onze mensen enorm hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Daarvoor heb ik veel waardering.”
Dankzij de F-16’s boekten de Oekraïense strijdkrachten de nodige successen op het strijdtoneel. Zo haalden de toestellen volgens Oekraïners kruisraketten en drones uit de lucht. Nederland leidt samen met Denemarken en de Verenigde Staten de internationale F-16 coalitie. Die zorgt ervoor dat Oekraïne het jachttoestel effectief inzet. Foto: sergeant-majoor Mike de Graaf


Documentaire demonstratieteam Thunderbirds
Benieuwd hoe het er achter de schermen aan toe gaat bij het Amerikaanse demonstratieteam Thunderbirds? Bekijk dan de documentaire die sinds 23 mei op Netflix te zien is.
Het demonstratieteam is een belangrijk representatiemiddel van de Amerikaanse luchtmacht. De vliegers van het United States Air Force Air Demonstration Squadron reizen door heel de verenigde Staten en soms ook daarbuiten. In hun F-16’s laten ze zowel de capaciteiten van de vliegtuigen als de vliegers zelf zien.
Het team, opgericht in 1953, is behalve een van de oudste squadrons binnen de luchtmacht ook een van de oudste officiële aerobatic-teams ter wereld. De eenheid vliegt al meer dan veertig jaar met de F-16. In ‘Air Force Elite: Thunderbirds’ is het publiek getuige van hun training, de gevaren en persoonlijke opofferingen die nodig zijn om deel uit te maken van een van Amerika's meest gerespecteerde demonstratieteams. Afbeelding: Netflix