MMU van vele markten thuis tijdens Red Flag
Naast het 150 man sterke F-35 detachement deed ook een afvaardiging van de Multinational MRTT Unit (MMU) voor het eerst mee aan de beste, grootste combined arms exercise Red Flag in Las Vegas. Een A330 MRTT (MultiRole Tanker Transport) vloog de oceaan over om meer ervaring op te doen met tankeroperaties.
Tekst: Andre Twigt | Foto’s: sergeant-majoor Jan Dijkstra | Video: adjudant Eva Klijn
Deelname was volgens majoor-vlieger Kees van ’t Riet op initiatief van de MMU, die hiervoor vijftig vlieguren ter beschikking had. Dat komt neer op ongeveer tien missies van ieder tussen tien en vijftien off loads. Ook heeft de MMU met drie tankers bijstand verleend aan de trans-Atlantische ferry van de F-35’s uit Nederland. Deze zogenoemde trailmissie was een flinke puzzel. Zo maakte het hoge brandstofverbruik van de F-35, in combinatie met fikse tegenwind en een te hoge golfslag (mocht een vlieger te water raken), gebruik via de zestigste noorderbreedtegraad onmogelijk. Daardoor werd gekozen om de toestellen via de zuidelijke route naar de VS over te brengen. De eerste stap verliep via het Portugese Lajes op de Azoren. De volgende dag ging de reis over de oceaan naar Canadian Air Force Base Bagotville in Quebec. Daarvandaan werden de F-35’s naar Las Vegas begeleid.
Lopende band
De MMU beschikt momenteel over zeven A330 MRTT tank- en transportvliegtuigen. In totaal zijn er tien begroot. De achtste machine wordt deze zomer afgeleverd en de negende eind dit jaar, begin volgend jaar. De laatste staat voor 2026 op de rol. De zes Europese partners die deelnemen aan dit internationale samenwerkingsverband verdelen het gebruik. Vliegbasis Eindhoven is de thuishaven van vier A330-MRTT’s. Drie staan op de forward operating base in het Duitse Keulen.
De negen vliegtuigen staan in Nederland geregistreerd, maar zijn eigendom van de NAVO. De zes deelnemende landen zorgen samen voor het verwerven, beheren, exploiteren en ondersteunen van de vloot. Door de MMU te financieren krijgen ze per jaar naar rato vlieguren toegewezen. Duitsland en Nederland zijn de grootste gebruikers, met respectievelijk 5500 en 2000 vlieguren. België (2100 uren), Luxemburg (1200), Noorwegen en Tsjechië (ieder 100) zijn de andere participanten.
Ombouwen
De tanktoestellen worden vooral gebruikt om vliegtuigen in de lucht bij te tanken. Maar ook voor het vervoer van mensen, vracht en voor medische evacuaties. De A330 biedt plaats aan 267 passagiers en 45 ton vracht. Daarnaast is het toestel in korte tijd om te bouwen tot een vliegende ziekenboeg met zes intensive care-units en zestien stretchers voor het vervoer van gewonden uit een oorlogs- of missiegebied. Een van de toestellen blijft altijd als medisch toestel beschikbaar, waardoor geen vertraging ontstaat met het ombouwen van het toestel.