09

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 11 | 2019

Journaal

Luchtmacht- en defensienieuws

F-16 in nieuwe jas

Een KLu F-16 van het 148th Fighter Squadron op Tucson International Airport is eind oktober voor een broodnodige schilderbeurt overgevlogen naar de staat Iowa. De spuiters van de lokale Air National Guard paint facility in Sioux City klaarden deze voor hen ook bijzondere klus. De kleuren van de Nederlandse F-16 hebben namelijk een net iets anders verloop dan de Amerikaanse.
Ook nieuw, maar dan voor Nederland is de ‘toned down’ versie van de roundel. Het gebruikelijke rood, wit, blauw en oranje is daarbij vervangen door wit, grijstinten en zwart. Ook nieuw is de belettering in Amerikaanse stijl op de staart. Wat nog ontbreekt is de vlag van Nederland en Arizona op de staarttip en de namen van de vlieger en crewchief op de canopyrand. Die worden door de schilders op Tucson nog aangebracht. Foto: sergeant-majoor Vincent de Groot

Beschermkap AIM-9X in 3D geprint

Tijdens de oefening Red Flag op Nellis Air Force Base in Amerika begin 2019, is de nieuwste luchtverdedigingsraket AIM-9X ingevoerd. Na de oefening keerden de F-16’s terug naar Nederland met deze luchtraketten aan de vleugel. De beschermkappen, de zogenoemde Dome Covers, zijn voor de vlucht verwijderd en bleven achter in Amerika. Bij aankomst in Nederland kon er dus geen bescherming over de hittezoekende kop worden geplaatst, waardoor deze kan beschadigen. 
Er zijn nieuwe covers besteld bij de fabrikant, maar een lange levertijd zorgt er voor dat de koppen het geruime tijd zonder cover moesten stellen. De IPCC Planning Cell Wapentechniek onderzocht in samenwerking met het Expertise Centrum Additieve Manufacturing (ECAM) van Koninklijke Marine of 3D printen van de cover een optie was. Na het scannen van een origineel slaagde ECAM erin een goed prototype te printen. Na goedkeuring daarvan door het Defensie Munitiebedrijf van DMO is besloten om meerdere Dome Covers te laten printen. Vorige maand kwam een eerste deellevering van 10 stuks binnen. Daardoor zijn de luchtdoelraketten weer goed beschermd. Foto’s: Defensie

Upgrade voor AH-64D’s

Ook al komen er op termijn nieuwe AH-64E’s voor het 301 Squadron, de huidige AH-64D’s krijgen nog steeds upgrades om te voldoen aan de huidige en toekomstige inzet. Een van deze verbeteringen is de upgrade van een nieuw systeem de Manned Unmanned Teaming Level-2 International (MUMT-2i). 
Hiervoor zijn op 21 en 31 oktober 2 gemodificeerde Apaches afgeleverd aan het DHC. Inmiddels zijn de trainingen gestart om ervoor te zorgen dat de gebruiker en onderhoudstechnici ermee kunnen werken. Foto: Geert Maas

Kustwachtvliegtuig ondersteunt grensbewaking Frontex

Een Dornier van de Kustwacht participeerde van 16 tot en met 31 oktober in de Frontex-operatie Themis 2019. Frontex is het Europese grens- en kustwachtagentschap. Het toestel voerde surveillancevluchten uit boven de Middellandse Zee. Tijdens deze vluchten is een boot met 2 mensensmokkelaars en 50 migranten aangetroffen. 
Het doel van de operatie was het in kaart brengen van illegale migratiestromen, de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit en de verbetering van de Europese samenwerking. De vluchten werden gecoördineerd door het Internationaal Coördinatie Centrum in Rome. De bemanning bestond uit 3 vliegers (2 van het 334 Squadron en 1 van de Koninklijke Marine) en 3 waarnemers (Koninklijke Marechaussee en Rijkswaterstaat). Voor het onderhoud gingen er 2 monteurs mee. Foto: Defensie

Polaris brengt LVNL en CLSK onder 1 dak

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het CLSK namen op 29 oktober de sleutel van Polaris in ontvangst, het nieuwe gebouw voor de gezamenlijke luchtverkeersleiding. De nieuwe operationele zaal op Schiphol-Oost is een stuk lichter dan de huidige, zowel qua kleurstelling als verlichting. De mogelijkheden van dat laatste zijn zeer uitgebreid. Van een bewegend wolkenpatroon tot heel licht of juist gedempt licht.
De eerste nieuwe bewoner wordt de School of Air Control, nu nog gevestigd op het Air Operations Control Station Nieuw Milligen. De commandant daarvan, kolonel Marco Zeemeijer, noemt die verhuizing een concrete stap om samen naar 1 Air Traffic Control-academy te gaan. “Hier wordt straks onze nieuwe 3D-torensimulator geplaatst. Ik hoop dit geweldige nieuwe instrument straks samen met LVNL te gaan gebruiken om onze mensen op te leiden en te trainen. Het vormt een onderdeel van de transitie naar 1 Air Traffic Management organisatie.” De officiële opening van Polaris is voorzien voor in juni 2020.

Koning bezoekt Leeuwarden

Koning Willem-Alexander bracht op 6 november samen met C-LSK luitenant-generaal Dennis Luyt een werkbezoek aan Vliegbasis Leeuwarden. Ze bezochten onder andere het nieuwe F-35 squadron en het heropgerichte MQ-9 squadron.
De koning onderging strenge veiligheidsmaatregelen om het nieuwe werkgebied van de F-35 binnen te komen. Daar mocht hij zijn eerste vlieguren op de F-35 simulator te maken. In de hangaar bezocht de koning de eerste F-35 die op 31 oktober op Vliegbasis Leeuwarden landde. De F-35, maar ook de komst van de MQ-9 volgend jaar, leggen het fundament voor een 5e generatie luchtmacht. Het personeel is al volop bezig met opleiding, ontwikkeling, kennisvergaring en ervaringsopbouw op het op afstandbestuurde systeem, waarover de koning uitgebreid werd geïnformeerd in de PED-Cel. Dit is de ruimte van waaruit analyses worden gemaakt op basis van videobeelden van onbemande vliegtuigen en verwerkt tot inlichtingenproducten voor de opdrachtgever. Het bezoek werd afgesloten met een gesprek met personeel van de nieuwe wapensystemen. Foto’s: sergeant-majoor Gerben van Es

Calamiteitenoefening Radar Post Noord

Hoe krijg je een gewond persoon van een hoge toren naar een ambulance op de begane grond? Dit was 1 van de scenario’s op 11 november tijdens de calamiteitenoefening, op de nieuwbouwlocatie van de Radarpost-Noord in Wier. Daar wordt medio volgend jaar de nieuwe Signaal Multibeam Acquisition Radar for Targeting Longrange (SMART-L) geplaatst. 
Samen met de partners BAM, Thales, Brandweer Fryslan en diverse afdelingen van het AOCS NM, is getoetst of de alarmering van de hulpdiensten in de nieuwe toren naar behoren werkt. Dat gebeurt in het kader van het Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM)-plan. Ook werd de reactie van de bedrijfshulpverlening getoetst, de melding daarvan naar de Defensie Bewaking en Beveiligingsorganisatie (DBBO) in Stroe, de doormelding naar de Veiligheidsregio Fryslân en het AOCS NM, maar ook de wijze waarop een milieu-incident wordt gemeld. Voor de regionale brandweer was het een mooie gelegenheid kennis te nemen van het bijzondere object dat zich in hun verzorgingsgebied bevindt. Foto: KLu

Acceptatietesten F-35 op Leeuwarden

Onder verantwoordelijkheid van het Projectteam VF-35 is na de aankomst van de F-35 op 31 oktober gestart met de Nederlandse acceptatie-inspectie. Bij deze reguliere actie kijkt het acceptatieteam van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) goed naar het vliegtuig als geheel en in het bijzonder naar de gedeeltes waar onderhoud kan worden uitgevoerd. Een afleverteam van Lockheed Martin is ook met 3 medewerkers naar Leeuwarden gekomen om DMO en het CLSK daarbij te ondersteunen. Indien zaken door de fabriek niet goed zijn afgeleverd, wordt gezamenlijk gekeken hoe dit beter kan. 
Naast het vliegtuig zelf wordt ook uitgebreid gekeken naar de dataset die met het vliegtuig is meegeleverd. Die geeft aan welke onderdelen in het vliegtuig zijn geïnstalleerd en stelt de gebruiker in staat om de inspecties en reparaties goed en tijdig uit te voeren. 
De inspectieresultaten worden gebruikt ter onderbouwing van de aanvraag voor een Bewijs van Luchtwaardigheid en voor de formele overdracht van het toestel aan het CLSK. Naar verwachting is de F-009, zoals gepland, medio november beschikbaar voor vliegoperaties vanaf Leeuwarden. De F-010 heeft inmiddels de eerste testvlucht vanaf Cameri gevlogen en wordt over enkele weken verwacht in Friesland. Foto: KLu

Vrachtdrone met valdozen helpt mensen in nood

Een nieuw ontwikkelde vrachtdrone demonstreerde op 15 november op het Militair Luchtvaartterein Deelen waartoe het in staat is. De drone kan kartonnen dozen met noodhulp afleveren bij mensen die onbereikbaar zijn over land. Tijdens de demonstratievlucht werd onder meer een lading eieren zonder parachute gedropt van een hoogte van 100 meter. 
Het systeem bestaat uit een vrachtdrone die geladen wordt met kartonnen valdozen. De drone heeft een spanwijdte van 12 meter en is 6 meter lang. Aan weerszijden hangen onder de vleugels 2 zogenoemde cargobay’s, waarin 3 ‘valdozen’ per stuk passen. “We hebben het systeem in 3 runs getest, met 12 dozen en als laatste met eieren”, legt piloot majoor b.d. Arie Slagter uit. “De vliegsnelheid was bij het droppen van de dozen 96 kilometer per uur. Ze zijn allemaal heel gebleven en op de juiste plek geland. Wij zijn dus dik tevreden.” 
De drone kan tot 250 kilometer overbruggen en zo goederen afleveren bij mensen die door bijvoorbeeld een natuurramp onbereikbaar zijn. De cargobay’s worden op afstand geopend, waarna de dozen vallen en er kartonnen vleugels als een ster uitklappen. Licht dansend op de wind daalt de doos vervolgens naar beneden. Een kartonnen kreukelzone zorgt ervoor dat de inhoud van de dozen heel blijft. Het blijkt mogelijk om zonder parachute pakketten hulpgoederen van 20 kilo nauwkeurig af te leveren. Dit gebeurt met behulp van een global positioning system (GPS). Het systeem is ontwikkeld door de ‘Wings for Aid’-coalitie, die bestaat uit bedrijven, universiteiten en kennisinstellingen. De luchtmacht en landmacht zijn vrijwel vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling en het testen. Foto’s: Wings for Aid