09

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 03 | 2017

Journaal

x

Luchtmacht bij staatsbezoek president Argentinië

Militairen van alle krijgsmachtdelen ondersteunden eind maart het staatsbezoek van de Argentijnse president Mauricio Macri. Hij en zijn vrouw bezochten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima waren aanwezig bij de welkomstceremonie op de Dam in Amsterdam.

Daar inspecteerde Macri met onze koning de erewacht. Die bestond uit militairen van de 4 krijgsmachtdelen en een vaandelgroep van onder andere de Koninklijke Luchtmacht. Bij de aansluitende kranslegging bij het Nationaal Monument leverde de luchtmacht de erewacht en de marechaussee de kransdragers. De Kapel van de Koninklijke Luchtmacht verzorgde de muziek.

Via Rotterdam eindigde het staatsbezoek in Den Haag. Bij theater Diligentia stonden daarom een ereafzetting van de luchtmacht en dubbelposten van de marechaussee in ceremonieel tenue. Foto’s: Sergeant Sjoerd Hilckmann

streep

3e Nacht van de Militaire Muziek

Maar liefst 34 optredens op 7 podia waren van 18 op 19 maart te bewonderen tijdens de 3e editie van de Nacht van de Militaire Muziek. In het Nationaal Militair Museum was voor ieder wat wils: marsmuziek, big band, klassieke en popmuziek.

Dankzij een nieuwe Big Band-tent genoten 2.000 bezoekers van het festival. Generaals bd met een muzikaal hart verzorgden de presentatie. “Geweldig om bij dit festival te zijn”, aldus voormalig Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal bd Jac Jansen.

De 4e editie van de Nacht van de Militaire Muziek is 17 op 18 maart 2018.

streep

Tankermissie KDC-10 beëindigd

Meer dan 2,6 miljoen pond brandstof pompte de KDC-10 in 6 weken over naar vliegtuigen van de anti-ISIS-coalitie. Midden maart maakte de Nederlandse tanker zijn laatste vlucht boven Irak en Oost-Syrië.

De KDC-10 maakte vanaf Al Mubarak air base in Koeweit 32 air-to-air refueling-missies van gemiddeld 6 uur. Het gaf daarbij brandstof aan 189 vliegtuigen, voornamelijk Amerikaanse F-15’s. “Ze zagen ons als betrouwbaar, omdat we kwaliteit leveren”, zegt commandant van het 30-koppige detachement majoor Marcel de Pee over de samenwerking met de Amerikanen. “Het waren onze vaste klanten, hoe mooi is dat.” Meer lezen over deze missie? Zie de Vliegende Hollander van vorige maand.

streep

Nieuwe poortwachter op Gilze-Rijen

Vliegbasis Gilze-Rijen heeft er een poortwachter bij. Commandant DHC commandeur Gerhard Polet en burgemeester van Gilze en Rijen Jan Boelhouwer onthulden op 3 april een Alouette III. De helikopter in de kleuren van het demonstratieteam ‘The Grasshoppers’ kreeg een ereplaats net buiten de hoofdpoort.

De helikopter slaat, samen met de F-84F Thunderstreak, als poortwachter een symbolische brug naar Gate2. Dat is het kenniscentrum voor luchtvaart en industrieel onderhoud aan de overkant van de weg. Bij de opening van Gate2 afgelopen november gaf C-LSLK luitenant-generaal Dennis Luyt aan meer te willen samenwerken met bedrijven, lokale overheden en onderwijs. Dit gebeurt nu al doordat de simulators van de C-130 en KDC-10 daar staan. Samen met de op de vliegbasis aanwezige Apache-simulator zorgen zij ervoor dat militairen dicht bij huis getraind kunnen worden. De toekomst zal uitwijzen of overheid en het bedrijfsleven het lukt ook een Chinook-simulator van de Canadese producent CAE dichtbij huis te krijgen. Foto’s: Nathan Alblas

streep

Handtekening op 9e Nederlandse F-35 vleugel

Op Vliegbasis Cameri in Italië worden in de Final Assembly and Check-Out Facility (FACO) F-35’s geassembleerd voor Italië, en in de toekomst ook voor Nederland. Voor de wereldwijde F-35 vloot produceren de Italianen ook de vleugels. Luitenant-generaal Dennis Luyt bracht midden maart een bezoek aan deze indrukwekkende faciliteit.

Samen met zijn Italiaanse evenknie luitenant-generaal Vecciarelli signeerde de Commandant Luchtstrijdkrachten een onderdeel van de vleugel van de negende Nederlandse F-35. Dit is bovendien de eerste Nederlandse F-35 die geheel in Cameri wordt geassembleerd. Nederland en Italië spraken af ‘onze’ F-35’s in Cameri geassembleerd worden, en dat Italië het onderhoud van F-35 motoren laat uitvoeren in Woensdrecht. Hierdoor wordt werkgelegenheid in Nederland gecreëerd en blijft kennis op het gebied van militair motoronderhoud in Nederland behouden. Behalve in Cameri zijn er nog twee F-35 assemblagelijnen van Lockheed Martin; in Fort Worth, Verenigde Staten en in Nagoya, Japan.

streep

Boek 100 jaar Marine Luchtvaartdienst

Sinds 2008 is de Marine Luchtvaartdienst – opgericht 18 augustus 1917 – onderdeel van het Defensie Helikopter Commando. In verband met het 100-jarig jubileum schrijft een aantal prominente oud-MLD’ers in opdracht van de Stichting Vrienden van de Traditiekamer MLD een alomvattend boek over de geschiedenis van dit voormalige marineonderdeel.

In ‘Een eeuw Marineluchtvaartdienst’ wordt een onbelemmerde blik achter de schermen geboden, waardoor vele gebeurtenissen en beslissingen worden verhelderd. Het boek bevat veel unieke foto’s en is doorspekt met sea stories over de soms dramatische belevenissen van de maritieme luchtvarenden en het grondpersoneel. De omslag is ontworpen door Leentje Linders. De luxe gebonden uitgave van ruim 450 bladzijden in hard cover verschijnt in september bij uitgeverij Geromy. De prijs bedraagt € 59,90. Bij voorintekening € 49,90. Kijk voor meer informatie op www.traditiekamermld.nl.

streep

Einde Nederlandse bijdrage KFOR-missie

Na bijna 18 jaar Nederlandse bijdrage aan Kosovo Force (KFOR), kwam daar op 24 maart een einde aan. “Er is genoeg te doen om ons 15 tot 20 jaar aan het werk te houden sprak generaal-majoor bd Koen Gijsbers (KL). In september 1999 was hij bataljonscommandant van het Nederlandse Geniehulpbataljon in Kosovo.

De Nederlandse bijdrage begon al in juni van dat jaar met ruim 2.000 zwaarbewapende militairen. KFOR in het leven geroepen om het staakt-het-vuren tussen de Serviërs en de Kosovaarse Albanezen te handhaven.

In die hectische omstandigheden arriveerden de eerste Nederlandse militairen als onderdeel van de internationale troepenmacht. “Het was totale chaos”, vertelt luitenant-generaal (KL) buiten dienst Ton van Loon die destijds commandant was van de Nederlandse artilleristen. “Het was een zware uitzending, fysiek vanwege de zeer primitieve omstandigheden, maar vooral psychisch. Overal lagen lijken op straat, in waterputten en in massagraven.” Voor de honderden militairen van 1 Geniehulpbataljon, het helikopterdetachement van de KLu en zo’n 50 marechaussees een overvloed aan werk. Na een jaar werd de Nederlandse aanwezigheid flink afgebouwd.