04

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2016

Pijlers in beeld gebracht

Kennismaking met beeldmerken CLSK

Inzetbaarheid, Transitie en Innovatie. Hierboven ziet u de beeldmerken al afwisselend voorbijkomen. En dat zal de komende jaren niet minder worden. Veel, of indien mogelijk alle activiteiten van de luchtmacht worden aan deze 3 kernbegrippen opgehangen. Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt introduceerde de pijlers al zijn eerste dagorder. Nu zijn ook de beeldmerken erbij gereed.

Inzet en inzetgereedheid van onze eenheden moet altijd voorop staan, geeft de C-LSK aan. “Daaraan ontlenen we nu en in de toekomst onze meerwaarde. Tegelijkertijd blijven we inzetten op vernieuwing. De context waarin we als luchtmacht werken verandert snel. We moeten daar ook in de toekomst een antwoord op hebben. Daarnaast gaan we met de komst van de F-35 en een aantal andere vernieuwende capaciteiten transformeren naar een 5e generatie luchtmacht.”

We moeten voorkomen dat deze drie pijlers elkaar qua capaciteit gaan beconcurreren. Sterker nog: we moeten zorgen dat we deze drie gaan verbinden en elkaar laten versterken. Dat zie ik als onze gezamenlijke missie. En daar gaan we dus ook met elkaar de schouders onder zetten. Waarop richten we ons? 

Herstel van de brede inzetbaarheid

In de huidige veiligheidssituatie is luchtoverwicht geen vanzelfsprekendheid meer. Onze collega’s van de landmacht en marine rekenen op ons om waar nodig dat overwicht wel te bevechten. Grootschalige inzet als deel van een NAVO-luchtcampagne is daarbij niet langer ondenkbaar. Sterker nog, het kan morgen van ons gevraagd worden. We moeten ons als luchtmacht daar weer op voorbereiden. Daarom zal ik – binnen ons vermogen – prioriteit geven aan het herstel van de brede inzetbaarheid en het op orde komen van de luchtmacht.

Transitie naar 5e generatie luchtmacht

We hebben in mei in Nederland kennis gemaakt met de F-35. Dit 5e generatie jachtvliegtuig en onze pioniers die nu bezig zijn het gebruik ervan te ontdekken, biedt ons een eerste blik op de toekomst. Een toekomst die er nu heel snel aankomt. Met de komst van de F-35 staan we ook aan de vooravond van een kentering in de krijgsmacht. Ons operationele optreden wordt veel meer informatie-gedreven. We zullen het informatiedomein met elkaar moeten ontsluiten op een manier die we ons nu nog nauwelijks kunnen voorstellen. Dat willen we als Luchtmacht niet alleen. Ik zoek hierin dan ook nadrukkelijk de verbinding met onze collega's van de landmacht, marine, marechaussee, DMO en MIVD. En met onze partners van de overige defensieonderdelen, in de air & space sector en de kennisinstituten. We hebben allemaal stukjes van de puzzel in handen. Samen kunnen we de krijgsmacht de komende jaren gereed maken voor de operaties van de toekomst. Met onze transitie naar een 5e generatie luchtmacht vormen wij daarin een belangrijke pijler.

Focus in innovatie

De ingeslagen weg van blijvend investeren in de vernieuwing van onze luchtmacht zet ik voort. De snel veranderende omgeving waarin we als luchtmacht onze slagkracht leveren eist dat ook van ons. In onze squadrons weten we als geen ander dat we moeten leren van de ervaringen van vandaag om succesvol te kunnen zijn bij de vliegoperaties van morgen en overmorgen. Het succes van vandaag is daarbij ook geen garantie voor relevantie in de toekomst. Na een aantal jaren van experimenteren met een breed palet aan vernieuwende initiatieven gaan we nu een nieuwe fase in. We brengen focus aan door nadrukkelijk ook de koppeling te zoeken met de uitvoering van de missies van vandaag en morgen. En met de transitie naar de 5e generatie luchtmacht.

Tekst: Arno Marchand