11

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2016

Journaal

x

Luchtmachtdagen gaan niet door

Inmiddels waarschijnlijk bekend, maar voor wie het gemist heeft: de luchtmachtdagen 2017 gaan niet door. Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Luyt zegt hierover: “In 2017 leggen we na een lange periode van intensieve missies en bezuinigingen de prioriteit bij herstel van de brede inzetbaarheid van onze eenheden. Om herstel mogelijk te maken moeten we keuzes maken en daarbij zijn we helaas genoodzaakt in 2017 de luchtmachtdagen te cancelen.” De komende tijd wordt onderzocht of de luchtmacht zich op een andere wijze kan presenteren aan de Nederlandse bevolking. Lees voor meer hierover het interview met commodore Steur en Verbeek.

streep

Missing man-formatie boven Formule 1

Een formatie van 2 Chinooks en 3 Apaches van het Nederlandse 302 Squadron vlogen op 23 oktober in het Texaanse Austin een niet alledaagse missie. De toestellen verzorgden voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten een fly by boven het Formule-1-circuit.

Het eerbetoon gold voor alle militairen die wereldwijd vielen. Onderdeel van de fly by was de zogenoemde missing man-formatie. Daarbij buigt 1 toestel af. Het ontstane ‘gat’ staat symbool voor de gevallenen. Op het circuit in Texas werden de 2 Apache-vliegers die vorig jaar in Mali omkwamen bij naam genoemd. Kapitein René Zeetsen en eerste luitenant Ernst Mollinger verongelukten op 17 maart 2015 toen hun toestel tijdens een schietoefening crashte. Het is in de Verenigde Staten gebruikelijk om bij aanvang van grote evenementen een eregroet te brengen aan militairen die het grootste offer brachten.

Autocoureur Max Verstappen vertrok in Austin van de vierde startplaats. Hij slaagde er niet in om het Nederlandse vliegende eerbetoon extra glans te geven. Nederlands jongste Formule-1-racer viel uit met motorproblemen. De 5 helikopters hebben als thuisbasis het – relatief – nabijgelegen Fort Hood. Daar verzorgen ze onder andere gemeenschappelijke air assault-trainingen voor luchtmacht en 11 Luchtmobiele Brigade.

streep

100 jaar Marine Luchtvaartdienst

Volgend jaar wordt de 100ste geboortedag van de Marine Luchtvaartdienst (MLD) gevierd. Op vrijdag 15 september vindt eerst een herdenking plaats van de MLD-gevallenen bij het monument op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder. Aansluitend is er een reünie. Deze is toegankelijk voor alle (oud) MLD’ers, burger of militair. Op zaterdag 16 september is de vijfjaarlijkse vlieghow Heldair Show Maritiem. Er wordt gestreefd om een flink aantal vliegtuigtypen te tonen die bij de MLD in gebruik zijn geweest.

Er zijn wel een aantal beperkingen voor de evenementen in verband met vergunningen en veiligheid. U moet zich voor de herdenking en reünie aanmelden. In beginsel is de reünie voor (oud) MLD’ers zonder hun partner en is er een maximum aan het aantal deelnemers gesteld.

Inschrijven doet u voor 1 mei 2017 door een mail te sturen naar 100jaarmld@gmail.com onder vermelding van naam, voorletters, adres, e-mailadres, dienstvak, laatste rang en functie, brevet en laatste squadron.

streep

Laatste landing

Met de introductie van de Airbus A400M binnen de Duitse Luchtmacht worden meer en meer C-160D Transalls uit dienst genomen. 1 van deze toestellen is door de Duitse Luchtmacht gedoneerd aan het European Air Transport Command (EATC). Onlangs arriveerde het toestel op vliegbasis Eindhoven waar het ontdaan wordt van reserve onderdelen. Daarna krijgt het zijn laatste rustplaats voor het nieuwe hoofdgebouw van het EATC.

Het toestel is gespoten in een speciaal kleurenschema ter ere van de 55ste verjaardag van de laatste gebruiker van het toestel, Lufttransport Geschwader 63 op de vliegbasis Hohn in Noord-Duitsland. Het blauw-wit-rood zijn de kleuren van de provincie Sleswig-Holstein waar de vliegbasis Hohn ligt.

Kolonel Hartmut Zitzewitz, commandant van LTG-63, vloog de 50+95 naar Eindhoven waarmee het vliegtuig een ongekend aantal van 13.095 vlieguren klokte. Generaal-majoor Badia, commandant van het EATC, nam het toestel in ontvangst. “Voor mij als Duitser extra speciaal, maar dit toestel staat vooral synoniem voor het multinationale karakter van het EATC. Je kunt zelfs de omgekeerde Nederlandse vlag in de kleuren van het toestel zien”, eindigde de Generaal trots. Tekst en foto’s: Remco Stalenhoef

streep

NH90 op verkenning

Als een ‘verkennend element’, zo werd de NH90 in oktober voor het eerst ingezet bij een oefening. De militairen van inlichtingeneenheid JISTARC uit ‘t Harde trainden in Coevorden het inwinnen van inlichtingen. En daarbij kwam de hulp van de multifunctionele maritieme helikopter goed van pas. “Om een zo optimaal mogelijk beeld van de omgeving te krijgen, zetten we een mix van sensoren in”, aldus kolonel Van Dalen, commandant JISTARC. De heli-bemanning kon dankzij de radar en sonar over grote afstand boven en onder water kijken. En met warmtebeeldapparatuur werden beelden gemaakt in het donker en bij slecht zicht. Ook maakte het toestel opnames van locaties waar mogelijk criminele activiteiten plaatsvonden.

streep

André Kuipers op surveillance

De Nederlandse astronaut André Kuipers vloog midden oktober mee tijdens een missie aan boord van een NAVO AWACS radarvliegtuig. De astronaut stapte aan boord op vliegbasis Geilenkirchen in Duitsland. In de lucht volgde Kuipers, die in het verleden ook werkzaam was voor de Koninklijke Luchtmacht, verschillende oefenscenario’s waaronder gesimuleerde gevechten tussen jachtvliegtuigen. Ook was hij getuige van het bijtanken in de lucht met een Amerikaans tankervliegtuig. En dat werd gewaardeerd. “Zeer genoten van een operationele vlucht. Mooie gelegenheid om het prima werk van deze mannen en vrouwen van dichtbij te kunnen aanschouwen”, liet Kuipers na afloop weten.

streep

Olieplatform veiliggesteld

Bewaken, beveiligen en het in handen houden van het eigen territorium. Dat was midden oktober het doel tijdens de oefening 'Black Gold'. Luchtgevechtsleiders van het AOCS Nieuw Milligen trainden een intensief scenario: een vijandige buitenlandse mogendheid wilde een (gefingeerd) olieplatform in de Noordzee annexeren.

De air surveillance controllers, fighter controllers en master controller werden op verschillende punten uitgedaagd en getoetst. Zo werd gekeken naar hun onderlinge communicatie en samenwerking, het ontwikkelen van strategisch inzicht, het adequaat tactisch handelen en het correct uitvoeren van de procedures. En dat ging goed! Het olieplatform werd veilig gesteld, de vijand verjaagd en stabiliteit verzekerd.

streep