Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Vorstvast geweer

De Finse wapenfabrikant Sako heeft een nieuw Arctic Rifle Generation (ARG) op de markt gezet.

Het wapen is ontwikkeld in samenwerking met de Zweedse en Finse strijdkrachten, specifiek voor arctische omstandigheden. Het is getest volgens NAVO-norm D14 en hoger. De Arctic Rifle Generation is gebaseerd op het AR-15-platform. Een semi-automatische sniperversie, de ARG 50 GP, is ook verkrijgbaar in kaliber 7.62 x 51 mm NATO. (foto: Sako)

Scheidingslijn

Twee bedrijven over voor onderzeeboten Canada

De Canadese regering heeft twee bedrijven geselecteerd voor de bouw van nieuwe onderzeeboten voor de marine.

Het gaat om het Duitse ThyssenKrupp Marine Systemen (TKMS) en Hanwha Ocean Ltd uit Zuid-Korea. Dat is bekend gemaakt tijdens een bezoek van de Canadese premier Mark Carney aan Duitsland. Carney heeft inmiddels ook een bezoek aan Zuid-Korea aangekondigd.

Het gaat niet om kleingeld: de onderzeeboten vragen om een investering van tussen 20 en 24 miljard euro. Een voorwaarde voor de aanbesteding is ook kennisoverdracht. Canada heeft al geruime tijd geen eigen schepen gebouwd, maar wil net als  andere landen de productie van defensiematerieel (weer) in eigen hand krijgen. (Foto TKMS)

Een van de mogelijke onderzeeboten voor de Canadese marine.

Meer munitie uit Duitsland

Defensiebedrijf Rheinmetall heeft een nieuwe munitiefabriek geopend in Unterlüss, Niedersaksen.

Bij de ceremonie was behalve minister van Defensie Boris Pistorius ook NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte aanwezig. Rutte benadrukte dat dergelijke initiatieven essentieel zijn voor een zelfvoorzienend Europa. Binnen twee jaar moet de fabriek 350.000 155mm artilleriegranaten produceren. Later is nog eens bekendgemaakt dat Rheinmetall ook een munitiefabriek in Bulgarije gaat bouwen. (Foto: NAVO)

SG NAVO Mark Rutte achter een spreekgestoelte bij Rheinmetall, met een pantserwagen op de achtergrond.

Cayman en Calidus

De strijdkrachten van het West-Afrikaanse Benin hebben de amfibische Cayman en de Calidus MCAV-20 (foto) toegevoegd aan hun inventaris.

De eerste is een gepantserd verkenningsvoertuig uit Belarus en de andere is een pantserinfanterievoertuig, geproduceerd in de Verenigde Arabische Emiraten. De nieuwe aanwinsten zijn gepresenteerd tijdens de militaire parade op de onafhankelijkheidsdag van Benin.

De Caymans zijn uitgerust met 12,7 mm machinegeweren van Russische makelij. Het voertuig weegt 7.ton en kan zes personen vervoeren. De maximale wegsnelheid ligt op 110 km per uur en 8 km/u in het water.

Benin is zeker niet het eerste Afrikaanse land dat de Calidus MCAV-20 heeft aangeschaft. Onder meer Ethiopië, Mozambique en recent Oeganda gingen voor. (Foto: X)

Een Calidus MCAV-20 zoals die was te zien tijdens een defensiebeurs.

Gripen vliegt met F-35

De Tsjechische luchtmacht vliegt in ieder geval tot 2035 met 12 JAS-39 Gripen C/D-gevechtsvliegtuigen. De Zweedse materieelorganisatie FMV heeft daarvoor een nieuw contract getekend voor de exploitatie en ondersteuning.

Het pakket omvat ook upgrades, zodat het vliegtuig toekomstige dreigingen kan weerstaan. Het wordt de tweede verlenging voor de Tsjechen, die al ruim 20 jaar met de Gripen vliegen.

Door deze overeenkomst wordt Tsjechië het eerste land dat op enig moment gaat vliegen met zowel de JAS-39 als de F-35. Er zijn 24 van die gevechtsvliegtuigen besteld, waarvan de eerste in 2031 en de laatste in 2035 moet zijn geleverd.

een Zweedse Gripen met Noorse F-35’s in de lucht tijdens een oefening.
Een Zweedse Gripen met Deense F-35’s tijdens een oefening. (Foto: NAVO)

Twijfels over levering

Er is meer nieuws rond de Gripen. De Zweedse regering heeft gemeld dat zij bereid is de nieuwste versie, de Gripen E/F, te leveren aan de Oekraïense luchtmacht. Daaraan zit echter wel een voorwaarde: de oorlog met Rusland dient dan te zijn beëindigd.

Er was al eerder sprake van de overdracht van gebruikte Gripens C/D. Daarover is echter niets meer bekendgemaakt, onder meer doordat Oekraïne zelf de boot afhield. De luchtmacht van het land heeft al de beschikking over al veel  types gevechtsvliegtuigen: de MiG-29 ‘Fulcrum’, de Su-24 en SU-27 en de F-16. Onlangs is bij Frankrijk aangeklopt voor twaalf Franse Mirages-2000 5F. (Foto: Saab)

Een Gripen E/F in volle vlucht.

Nieuwe helikopers Nieuw-Zeeland

De Nieuw-Zeelandse regering heeft een nieuwe helikopter en een nieuw transportvliegtuig gekozen.

Vijf Sikorsky MH-60R marinehelikopters gaan de SH-2G(I) Super Seasprites vervangen, terwijl de versleten Boeing 757-2K2 de Airbus A321XLR als opvolger krijgt.

Dat Nieuw-Zeeland kiest voor de Seahawk is niet heel verrassend. Buurland Australië heeft ook voor dit type gekozen na het fiasco met de NH90. De marines van de landen werken  al heel nauw samen. De Nieuw-Zeelandse marine zal trouwens wel enig geduld moeten hebben en achter in de rij moeten aansluiten. Behalve Australië hebben India, Griekenland, Zuid-Korea, Spanje en Noorwegen bij elkaar zestig toestellen in bestelling bij Lockheed Martin Sikorsky. De Nieuw-Zeelandse heli’s worden voorzien van Mk54 torpedo’s en Hellfire raketten.

Er zijn nog geen contracten getekend, maar volgens de landelijke kranten gaat het om een bedrag van dik 1,5 miljard euro. (Foto: US Army)

Bron: New Zealand Herald

Een Sikorsky MH-60R marinehelikopter hangt in de lucht boven een vliegdekschip

Meer Poseidons naar Duitsland

Duitsland wil vier extra P-8A Poseidon Multimission Maritime Aircraft (MMA) bijbestellen. Het land heeft al acht Poseidons besteld, waarvan de eerste in aanbouw is bij Boeing in Amerika.

Op het eerste gezicht lijkt er weinig bijzonders aan de mogelijke aanschaf van meer P8’s, ware het niet dat Frankrijk en Duitsland samen toch een overeenkomst hebben getekend om hun sterk verouderde vloot Breguet Atlantique ATL2’s en (voormalig Nederlandse) P-3C Orions te vervangen. Op dit moment zijn nog slechts twee Duitse P-3C’s en 22 Franse Atlantiques operationeel. (Foto: US Navy)

Bron: Flug Revue

Een Amerikaanse P-8A Poseidon op de startbaan.

Britse raket voor de lange afstand

NIGHTFALL, zo heet het nieuwe programma dat is gelanceerd door het Britse Ministerie van Defensie.

Onder die naam start de snelle ontwikkeling van een tactische ballistische raket met een bereik van meer dan 600 kilometer. Het is voor het eerst sinds de Koude Oorlog dat het VK inzet op aanvalscapaciteiten voor de lange afstand, als reactie op Russische agressie en een groeiend Russisch raketarsenaal.

Met het bereik zou NIGHTFALL de Amerikaanse ATACMS overtreffen, die een bereik van 300 kilometer heeft. De installatie moet binnen 15 minuten gereed staan en vijf minuten na de lancering kunnen verplaatsen. Het is de bedoeling dat de raket een doel binnen tien minuten na lancering bereikt.

Bron: Army Technologie

Australië gaat ‘down under’

Het Australische Ministerie van Defensie heeft een contract van 1 miljard euro getekend met Anduril Australia. Het gaat om de productie, het onderhoud en de verdere ontwikkeling van een extra groot onbemand onderwatervaartuig (XLUUV), de Ghost Shark.

Het is een logisch vervolg op de investering van Canberra sinds de samenwerking met Anduril in april 2022. Toen is al 100 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van het platform en een productiefaciliteit in Sydney.

De Ghost Shark is ontworpen om langdurig en zelfstandig inlichtingen-, bewakings- en verkenningsoperaties uit te voeren op grote afstand. Zo nodig kunnen de XLUUV’s aanvalsmissies uitvoeren, eventueel in samenwerking met de toekomstige nucleair aangedreven onderzeeboten. (Foto: Anduril)

Bron: Asian Military Review

Damen bouwt voor Royal Navy

De Nederlandse Damen Shipyards Group gaat liefst 24 schepen leveren aan de Britse Serco Group.

Serco heeft op zijn beurt een contract van tien jaar van het Britse Ministerie van Defensie gekregen voor maritieme diensten op de bases in Clyde, Devonport en Portsmouth. Het project staat bekend als het Defence Maritime Service Next Generation Vessel Replacement Project.

De vloot omvat sleepboten, loodsboten, duwbakken en kraanschepen. Ze zijn bedoeld om de verouderde hulpvloot van de Royal Navy te vervangen en de operationele capaciteit op lange termijn te garanderen. Serco treedt op als hoofdaannemer met Damen als scheepsbouwpartner. De levering staat gepland voor 2027 en 2028. Daarna biedt Damen technische ondersteuning via zijn servicecentrum in het Verenigd Koninkrijk. (foto: Damen)

Bron: Damen

Alle verschillende typen schepen op het water.