Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen
Caesar onder vuur
Het Franse artilleriesysteem Caesar (Camion Équipé d’un Système d’Artillerie) is min of meer uit de gratie. Na Denemarken heeft Marokko de zelfrijdende houwitser in de ban gedaan en gekozen voor de Atmos 2000 van Elbit Systems.
Tussen leverancier Nexter en de Marokkaanse krijgsmacht zijn de spanningen opgelopen over de kwaliteit, het onderhoud en de geleverde uitrusting van de in 2020 bestelde kanonnen. Kort na de eerste levering doken problemen op die de Franse fabrikant niet kan oplossen. Sommige artilleriestukken zijn nog steeds niet operationeel. Marokko heeft 36 Caesars besteld.
In het geval van de Denen ligt het anders. Hun bestelling van 19 Caesars is onder politieke druk naar Oekraïne gegaan. Daarna kreeg het land te horen dat de komst van nieuwe stukken niet op korte termijn kan plaatshebben. Omdat het Israëlische Defensiebedrijf wel snel levert, is overgeschakeld op de Atmos 2000 en de PULS.
Inmiddels zijn er wel wat twijfels over de tijdwinst, omdat de militairen van de artillerie-eenheden opnieuw moeten worden opgeleid. (Foto: Zakia Grey)

Korvet in de vaart
Het tweede Oekraïense MİLGEM-korvet, de Hetman Ivan Vyhovskyi (F-212), heeft de eerste vaartesten ondergaan. Het eerste korvet, de Hetman Ivan Mazepa (F-211), zou binnenkort in dienst moeten komen.
De in Turkije gebouwde schepen zijn met luchtverdedigings- en anti-onderzeebootcapaciteiten multifunctioneel. De bewapening van de schepen bestaat uit een 76 mm scheepskanon, de ‘Turkse goalkeeper’ Gökdeniz, 12 Franse MICA anti-luchtdoelraketten, acht anti-scheepsraketten en torpedo's.
Bron: Army Recognition

Drones voor Indonesië
De Turkse Defensie-industrie groeit in rap tempo. Zo heeft ‘dronefabrikant’ Bayraktar een overeenkomst gesloten met Indonesië om 60 Bayraktar TB3's en negen Akinci Uncrewed Aerial Combat Vehicles (UACV) te leveren.
Daartoe slaat het Turkse bedrijf de handen ineen met Republikorp om een dronefabriek in Indonesië te bouwen. De Turkse president Recep Tayyip Erdoğan bevestigde de plannen tijdens zijn bezoek aan Indonesië. Het bedrijf is in handen van een van zijn schoonzoons, Selcuk Bayraktar. (foto: Bayraktar)
Bron: Breaking Defence

Beter beeld Ivoorkust
Dat de Groundmaster-radars (GM) van Thales goed in de markt liggen, is wel zeker.
In Europa is er veel belangstelling , maar nu komt ook de export naar Afrika op gang. Na Senegal heeft Ivoorkust de aanschaf van drie GM-radars aangekondigd.
Het gaat om één Ground Master 400 (GM400) voor de lange en twee Ground Master 200 (GM200) radars voor de middellange afstand. Ze zijn bedoeld om de noordelijke grenzen van Ivoorkust met Mali te beschermen tegen mogelijke aanvallen door gewapende groepen en om de luchtruimbeveiliging van het land te verbeteren tegen raketten en drones. Met de koop zou ongeveer vijftig miljoen euro zijn gemoeid.
De GM-radarfamilie van Thales omvat de GM200, met een bereik van 250 kilometer, en de GM400 Alpha die vijfhonderd kilometer ver kijkt. Eerder leverde Thales Ground Master 400 langeafstand-luchtsurveillanceradars aan Senegal, de eerste set in 2019. Het systeem is daar geïntegreerd in het SkyView command-and-control-systeem. (Foto MCD)
Bron: Military Africa

Eerste AW249 besteld
Het Italiaanse Ministerie van Defensie heeft de aankoop bevestigd van zeventien Leonardo AW249-gevechtshelikopters die vanaf 2027 geleverd moeten worden.
De helikopters zijn besteld om de A129 Mangusta’s uit de jaren negentig te vervangen. De huidige moderniseringsplannen voorzien in een behoeft aan in totaal 48 AW-249’s.
Het eerste prototype van de AW249 maakte zijn eerste vlucht in de zomer van 2022. Sindsdien zijn er vier proefversies gebouwd voor het testen van de prestaties, de systeemintegratie en het laadvermogen.
Voor de aandrijving zorgen twee General Electric (GE) CT7-8E6 turbo-shaftmotoren. Ze leveren elk 2.500 pk, zijn goed voor een kruissnelheid van 287 km/h en hebben een bereik van bijna achthonderd kilometer.
Bron: Piloot&Vliegtuig
Slowaken kijken naar K2
De moderne, in Polen geproduceerde K2PL gevechtstanks hebben de interesse gewekt van Slowakije.
Polen heeft 180 K2-tanks gekocht die in Zuid-Korea zijn gebouwd en produceert voor eigen behoefte 820 K2PL-tanks (foto) in eigen land onder een Zuid-Koreaanse licentie. Het doel is om in totaal duizend tanks van de band te laten rollen, waarvan een deel voor de export is bestemd.
Tijdens een recente bijeenkomst van de ministers van Defensie van de twee landen is ook de mogelijkheid van een gezamenlijke productie van Rosomak-pantserwielvoertuigen, uitgerust met de Slowaakse Turra 30-toren, besproken. (foto: Sgt. Matthew A. Foster)
Bron: World Defence News

Eerste ‘Alpen’ Millennium komt eraan
Embraer is officieel begonnen met assemblage van de eerste C-390 Millennium voor de Oostenrijkse luchtmacht.
De ‘openings’ceremonie vond plaats in de productiefaciliteit van Gavião Peixoto, in aanwezigheid van een delegatie van vertegenwoordigers van de Oostenrijkse overheid.
De C-390 heeft al uren gemaakt bij de Braziliaanse (2019), Portugese (2023) en Hongaarse luchtmacht (2024). Om preciezer te zijn: meer dan 16.300 vlieguren, waarbij het toestel in 99 procent van de gevallen de missie voltooide. Behalve de drie genoemde landen hebben Nederland, Oostenrijk, Tsjechië, Zweden, Slowakije en Zuid-Korea voor de Millenium gekozen. De eerste vliegers van de Koninklijke Luchtmacht zijn in opleiding. (Artists impression: Embraer)
Bron: Embraer

Milrem en Hanwha samen
Hanwha Aerospace heeft een memorandum van overeenkomst getekend met Milrem Robotics.
De Estse specialist in onbemande grondvoertuigen (UGV) en de Zuid-Koreaanse defensiegigant gaan samen werken aan de ontwikkeling en wereldwijde marketing van Robotic Combat Vehicles (RCV) en andere grondrobotsystemen. (Foto: US Army)
Bron: Milrem

Eerste Huntsman
Hanwha heeft de eerste AS9 Huntsman 155 mm zelfrijdende houwitsers en een AS10 AARV munitiebevoorrader overgedragen aan de Australische strijdkrachten.
De AS9 is gebaseerd op Hanwha’s K9 Thunder SPH die al in gebruik is bij het leger van de Republiek Korea (RoKA), en is overgenomen door negen internationale klanten. Daaronder Noorwegen.
Het Australische ministerie van Defensie heeft in 2021 een bestelling geplaatst voor dertig AS9’s en vijftien AS10 AARV's. De eerste drie systemen zijn geproduceerd in Hanwha's productiefabriek in Changwon, Zuid-Korea. De resterende 28 AS9 SPH's en 14 AS10 AARV's worden in licentie in Australië geproduceerd. Ook de munitie wordt in dat land gemaakt.

Marokko zoekt ‘sub’
De Marokkaanse marine onderzoekt de mogelijkheid om twee onderzeeboten aan te schaffen.
Het Franse Naval en het Duitse ThyssenKrupp zijn de mogelijke kandidaten, maar ook Rusland is nog in beeld.
Volgens Agencia Nova is het proces in een concrete fase beland, waarin verschillende voorstellen worden geëvalueerd.
Naval heeft de Barracuda en de conventionele Scorpène (foto) in de aanbieding. ThyssenKrupp heeft vier klassen, de 209, 212A, de 214 en de Dolphin ontwikkeld. De keuze voor een specifiek model hangt af van de eisen van de Marokkaanse marine. (Foto: Naval)
Bron: Bladna.nl

Ieren gaan luchtruim beveiligen
Met de geplande aankoop van gevechtsvliegtuigen en een modern radarsysteem onderneemt ook het neutrale Ierland stappen om een luchtverdediging op te bouwen.
Daarmee komt een eind aan de tientallen jaren dat het eiland afhankelijk is van het Verenigd Koninkrijk om het luchtruim te beschermen. Sinds 1998, toen het Ierse luchtkorps zijn Light Strike Squadron ontbond en de Franse Fouga CM170 Magisters niet verving, heeft Ierland geen gevechtsvliegtuigen meer. Het land ontbeert ook een primair radarsysteem.
Momenteel heeft het Irish Air Corps acht Pilatus PC-9M trainers voor de Flying Training School (FTS) van het Irish Air Corps College. Hoewel ze kunnen worden bewapend met FN HMG machinegeweren en LAU-7 raketpods voor Close air Support (CAS), beperkt hun maximumsnelheid van ongeveer 590 kilometer per uur de capaciteit om ‘vijandelijke’ vliegtuigen te onderscheppen. Er zijn regelmatig Russische toestellen in of nabij het Ierse luchtruim gesignaleerd.
De Ierse regering verwacht zo’n 2,5 miljard euro kwijt te zijn aan de nieuwe gevechtsvliegtuigen. Welk type het gaat worden, is nog niet bekendgemaakt. Het ligt echter voor de hand dat er een samenwerking komt met de Britse RAF, die beschikt over de F-35 en de Eurofighter Typhoon. (Foto: FTS)
Bron: Aero Time

P-8A getest
De eerste Boeing P-8A Poseidon voor de Duitse marine maakte vorige week zijn eerste vlucht vanaf de fabriek in Renton, Washington.
Naar verwachting wordt de Boeing in augustus afgeleverd aan de Duitse marine. In 2021 plaatste de Bundeswehr een bestelling voor vijf toestellen. Twee jaar later zijn nog eens drie extra machines aangekocht.
De vliegtuigen zouden aanvankelijk dienen als tussentijdse vervanging van de vloot van zes Lockheed P-3C Orion-vliegtuigen, die ooit in dienst zijn geweest van de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst (MLD). Er bestonden plannen om een gezamenlijk Duits-Frans maritieme patrouillevliegtuig te ontwikkelen. Die ideeën zijn op niets uit gelopen. Wel kondigde Airbus onlangs aan samen met Thales een Marine Patrol Aircraft (MPA)-versie van de A321XLR te gaan ontwikkelen.
De Duitse P-8-vloot krijgt Marinefliegerhorst Nordholz als basis. Als de Duitse Poseidons operationeel zijn worden ze ingezet vanaf de Schotse luchtmachtbasis RAF Lossiemouth, waar ook de Britse P-8-vloot gebaseerd is. (Foto: Boeing)
Bron:upinthesky

Caesar toch weer in beeld
De Bulgaarse regering heeft het oog laten vallen op de Franse Caesar houwitser.
Bulgarije doet mee aan twee projecten onder de vlag van de European Defence Industry Reinforcement through Common Procurement Act (EDIRPA). Dit initiatief ondersteunt de gezamenlijke aanschaf van Europese wapensystemen door EU-lidstaten.
Een daarvan richt zich op de aanschaf van het IRIS-T-luchtverdedigingssysteem, dat de verouderde S-300 uit het Sovjettijdperk moet vervangen.
Het tweede project betreft de artillerie. Nu gebruiken de Bulgaren nog de 122 mm 2S1 Gvozdika-houwitsers (foto) uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. De Bulgaarse strijdkrachten hebben hiervan nog 48 eenheden paraat en daarvoor zou de Caesar in de plaats moeten komen. (Foto: US Army/Alan Prince
Bron: Defence Industry Europe
