Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen
A321 als ‘vliegend fregat’
Airbus Defense&Space is begonnen met de ontwikkeling van een toekomstig maritiem patrouillevliegtuig (MPA) voor Frankrijk. De Airbus A321 zou daarvoor het platform moeten vormen.
Deze MPA, door het bedrijf aangekondigd als een ‘vliegend fregat’, is bedoeld om de Dassault Atlantique 2-vloot van de Franse marine te vervangen. Tevens moet de A321M de Europese concurrent vormen voor de Amerikaanse Boeing P-8 Poseidon.
De Direction Générale de l’Armement (DGA), het Franse COMMIT, heeft Airbus als hoofdaannemer aangewezen, in samenwerking met het Europese defensiebedrijf Thales. Het contract loopt twee jaar. (Foto: Airbus)

Pijlen op elektrisch
Archer Aviation heeft de handen ineen geslagen met defensie-technologiebedrijf Anduril Industries.
De twee zetten zich in om een hybride-elektrisch verticaal opstijgend en landend (VTOL) vliegtuig te ontwikkelen voor de Amerikaanse krijgsmacht. Basis vormt de volledig elektrische Midnight eVTOL-luchttaxi van Archer.
Speciaal voor deze onderneming is dochter Archer Defense opgericht, met Joseph Pantalone als directeur. Hij is een veteraan in de luchtvaartindustrie met functies bij Lockheed Martin en Sikorsky. Tot de adviesraad zijn bovendien tal van voormalige luchtmachtgeneraals toegetreden. (foto: Archer Aviation)
Bron: ainonline.com

Veel nieuwe trainers
De wereld van trainingsvliegtuigen is volop in beweging. Zo koos Japan onlangs de T-6 Texan II (foto) als opvolger van de Fuji T-7.
Het toestel van Textron kreeg de voorkeur boven de TAI Hürkuş uit Turkije en de Zwitserse Pilatus PC-7 MKX. Dat laatste toestel is overigens gekozen voor onze Koninklijke Luchtmacht.
De Oostenrijkse luchtmacht schaft dan weer 12 Leonardo M346 fighter attack trainers (M346FA) aan. De vliegtuigen krijgen een dubbelrol: het trainen van vliegers én het versterken van de luchtverdediging, als aanvulling op de vloot van 15 Eurofighter Typhoons.
De Oostenrijkse minister van Defensie Klaudia Tanner maakte bekend dat de bestelling samen met Italië is geplaatst onder een zogenoemde ‘government-to-government’ (G2G)-overeenkomst. Deze constructie is niet onbekend, want eerder sloot Oostenrijk zich bij ons land aan voor de aanschaf van (vier) Embraer C-390 Millennium transportvliegtuigen. (foto US Air Force/soldaat Zoë T. Perkins)
Bron: Textron/Leonardo

Nigeria gaat voor Bayraktar TB2
De Nigeriaanse strijdkrachten hebben 43 Bayraktar TB2's drones aangeschaft.
De commandant van het Nigerian Army Space Command, generaal-majoor Ugochukwu Ogeleka, meldde dat bij een ceremonie voor militairen die een speciaal hierop gericht trainingsprogramma in Turkije hebben afgesloten. In die groep zaten onder meer 14 piloten, 7 missie-operators en 23 ingenieurs en technici.
Nigeria investeert actief in dronetechnologie, koopt systemen aan van verschillende landen zoals China, Israël en de Verenigde Staten, maar ontwikkelt ook zijn eigen UAV's.
Bron: Haberler.com

Somalië helpt Turkije
De Turkse (Defensie)industrie is toch al behoorlijk actief in Afrika. In Somalië bouwt het een faciliteit om raketten voor de lange afstand te lanceren.
Deze strategische zet wordt ingegeven door de behoefte van Turkije aan proeven voor het ballistisch raketprogramma én om deel te nemen aan de wereldwijde ruimterace.
De Somalische president Hassan Sheikh Mohamud meldt dat de overeenkomst voor veel werkgelegenheid zorgt in het land. De ligging van Somalië op het oostelijke puntje van het vasteland van Afrika is ideaal om richting de Indische Oceaan te schieten, zonder het risico dat brokstukken in de bewoonde wereld terechtkomen.
Bron: Military Africa

DAT gaat investeren
Het inkoopbureau Direzione Armamenti Terrestri (DAT) van het Italiaanse Ministerie van Defensie heeft een overeenkomst gesloten met Iveco Defense Vehicles (IDV) voor de levering van 1.453 tactische logistieke vrachtwagens.
De nieuwe voertuigen moeten tussen nu en 2028 worden geleverd. Ze zijn een belangrijke stap in de vernieuwing en modernisering van de verouderde vloot aan voertuigen van de Italiaanse krijgsmacht. De DAT betaalt in totaal €755 miljoen voor het nieuwe wagenpark. Dat bestaat straks onder meer uit verschillende militaire logistieke platforms, gebaseerd op de nieuwe IDV SMR6-vrachtwagenserie (Standard Military Range), die IDV presenteerde op Eurosatory 2024.
Het gaat dan om 319 4×4 vrachtwagens, 1.036 8×8 vrachtwagens, 31 8×8 zware vrachtwagens en 67 10×10 bergingsvoertuigen.
Bron: esut.de

Ierland in ‘t nieuw
Het neutrale Ierland heeft zo aan het einde van vorig jaar diep in de buidel getast voor nieuw vliegend materieel.
Bij het Franse Dassault is voor €53 miljoen een multifunctionele Falcon 6X besteld en Airbus tekende een contract voor 4 H145M lichte helikopters, ter waarde van € 91,7 miljoen. De helikopters vervangen de verouderde EC-135’s, die worden ingezet voor training, inlichtingen, bewaking, verkenning en luchtsteun voor de politie. (foto: Airbus)
Bron: breakingdefense.com

Marokko wil F-35
Marokko overlegt met de Verenigde Staten over de aankoop van 32 F-35 gevechtsvliegtuigen.
Deze deal, met een geschatte waarde van meer dan 17 miljard dollar, zou Marokko het eerste Arabische en Afrikaanse land maken dat deze geavanceerde stealth vliegtuigen aanschaft.
De Koninklijke Marokkaanse Luchtmacht vliegt nu nog met de F-16. De keuze voor de F-35 heeft volgens ingewijden te maken met de toegenomen spanningen met Algerije. Dat land heeft onlangs een overeenkomst gesloten met Rusland voor 14 Su-57 stealth gevechtsvliegtuigen.
Deze rivaliteit omvat ook het conflict in de Marokkaanse Westelijke Sahara, waar Algerije de onafhankelijkheidsbeweging van het Polisario steunt. (foto US Air Force)
Bron: Defence Security Asia

Hulpstations voor genezeriken
Het Bundesamt für Bundeswehr-Apparatuur, Informationstechnik und In-Service Support (BAAINBw), het Duitse COMMIT, heeft Rheinmetall opdracht gegeven tot het leveren van tot 120 hulpstations voor de medische dienst van de Bundeswehr.
De levering van de eerste tien ballistisch beschermde en zes onbeschermde systemen staat gepland tussen 2025 en 2027.
Het contract omvat ook een optie voor nog eens 104 gepantserde en ongepantserde systemen, evenals de bijbehorende training voor het juiste personeel.
De zeer mobiele hulpstations worden door de medische dienst van de Bundeswehr gebruikt om chirurgische en spoedeisende hulp te bieden aan de strijdkrachten. Indien nodig kunnen de systemen binnen de kortst mogelijke tijd worden opgezet en afgebroken.
Elk systeem omvat een airconditioning-unit, een stroomgenerator en een noodoperatie-container die is uitgerust met de nieuwste medische instrumenten. De hulpposten maken deel uit van het Modulaire Medische Faciliteiten (MSE)-systeem van de Bundeswehr. (Tekening: Rheinmetall)
Bron: Rheinmetall

Wie van de twee?
Het Australische ministerie van Defensie (DoD) heeft scheepsbouwers Thyssenkrupp (Duitsland) en Mitsubishi Heavy Industries geselecteerd voor de vervanging van de huidige fregatten van de Royal Australian Navy.
Mitsubishi ligt op koers met de fregatten van de Mogami-klasse, Thyssenkrupp heeft de MEKO A-200 in de aanbieding. Het Australische ministerie van Defensie heeft als eis gesteld dat de schepen geschikt zijn voor zowel de bestrijding van onderzeeboten als gevaar uit de lucht. De eerste drie van de elf geplande fregatten kunnen worden gebouwd in het land van de winnende bieder, de rest komt terecht bij de Australische scheepvaartindustrie. Daarvoor wordt het nieuwe Henderson Defence Precinct in West-Australië geschikt gemaakt.
Op de foto HMAS HMAS Hobart en de Akizuki tijdens een oefening, om aan te geven dat de banden tussen de marine van Australië en Japan warm zijn.
Bron: Asian Military Review

Upgrade voor Stridsvagn
De Försvarets Materialelverk (FMV), de Zweedse collega’s van COMMIT, is met KNDS Duitsland overeengekomen om 44 nieuwe Leopard 2-A8 gevechtstanks te leveren.
Maar daar blijft het niet bij: het contract is uitgebreid om alle 110 Zweedse gevechtstanks, de Stridsvagn 122, te moderniseren. Aanvankelijk stonden er maar 44 van die tanks op de nominatie voor een opknapbeurt. De Zweedse regering heeft 1,7 miljard euro gereserveerd voor deze versterking van de cavalerie.
De upgrade omvat onder meer de vervanging van vrijwel alle elektronische componenten in de koepel, een nieuw 120 mm L55A1-kanon, nachtkijkers voor de schutter en commandant en een beter zichtapparaat voor de bestuurder. Ook de bepantsering van deze op de Leopard 2A5 gebaseerde tank wordt verbeterd. De gemoderniseerde gevechtstank heet Stridsvagn 123A en voldoet aan de norm van Leopard 2 A7S. De eerste levering staat gepland voor begin 2027. (Foto: Zweedse landmacht)
Bron: Esut.de

Meer Lynxen in de Laars van Europa
De regering-Meloni kijkt niet op een paar euro’s waar het om de Defensie-uitgaven gaat. Bij Rheinmetall-Leonardo zijn liefst 1050 pantservoertuigen besteld om onder meer de aloude VCC-80 Dardo infanteriegevechtsvoertuigen te vervangen. Het gaat om een reeks van zestien varianten van de KF41. Ze worden geconfigureerd als infanterie-gevechtsvoertuig, command&control, luchtverdediging, antitank, voorzien van 120 mm mortieren, verkenning, genie en onderhoud/herstel.
De eerste prototypes moeten al tussen 2026 en 2029 zijn geleverd. Het budget dat Italië er nu voor heeft vrijgemaakt is €5,2 miljard. Het programma heeft een looptijd van minimaal 14 jaar en het Italiaanse COMMIT verwacht dat de uiteindelijke kosten voor het programma op € 16 miljard komen. Maar dat is niet de enige opdracht voor de Italiaans-Duitse firma.
Bron: Defense Post
F-35 vliegt op synthetische brandstof
Lockheed Martin heeft Synthetic Aviation Turbine Fuels (SATF's) gekeurd als veilig om mee te vliegen in de F-35-gevechtsvliegtuigen.
Noorwegen is het eerste land dat SATF's in zijn F-35’s heeft gebruikt. Als andere landen, zoals de Verenigde Staten, daar te gast zijn met hun Thunderbolt II, kunnen ze deze brandstof dus veilig gebruiken. Eis is dat SATF's niet meer dan vijftig procent van de brandstofmix uitmaakt.
Of dat onder de regering-Trump een blijvertje wordt, valt te bezien. Het experiment maakt immers deel uit van de plannen om het gebruik van fossiele brandstoffen bij de Amerikaanse krijgsmacht terug te dringen. Dat is nodig om de nog bestaande klimaatdoelen van de luchtmacht te halen.
Bron: Airspaceforces.com
Tanks voor Litouwen
De Litouwse minister van Defensie Dovilė Šakalienė heeft in Duitsland de aanschaf bevestigd van 44 Leopard 2 A8-gevechtstanks.
Met deze investering sluit Litouwen zich aan bij de raamovereenkomst van de Duitsers, die 123 Leopard 2A8-gevechtstanks hebben besteld. Daarvoor verhoogt de Baltische staat het Defensiebudget met 805 miljoen euro, waarmee het land dit jaar vier procent van het Bruto Binnenlands Product aan Defensie besteedt.
De Duitse minister Boris Pistorius benadrukt dat hierdoor de strijdkrachten van beide landen nog beter kunnen samenwerken omdat ze dezelfde tanks gebruiken. Als andere voordelen noemde hij de lagere kosten voor aanschaf en gezamenlijk onderhoud.
KMW heeft inmiddels 400 Leopard 2 A8 gevechtstanks, deels in potlood, op de lijst met opdrachten staan. Behalve Duitsland en Litouwen zijn dat Hongarije en Noorwegen. Verder zijn Tsjechië en ons land in onderhandeling en heeft ook Spanje interesse getoond. (Foto: KNDS)
Bron: Overt Defense

Letland kiest ASCOD
General Dynamics European Land Systems-Santa Bárbara Sistemas (GDELS-SBS) is een contract gegund voor de levering van een eerste partij van 42 ASCOD infanteriegevechtsvoertuigen (IFV's) aan Letland.
Het contract heeft een waarde van ongeveer €373 miljoen euro en omvat ook een logistiek ondersteuningspakket. Het eerste voertuig komt al in de zomer van 2026 en de rest voor het einde van 2027.
De Spaans-Oostenrijkse ASCOD is voorzien van een onbemande UT30 Mk2-toren van het Israëlische Elbit Systems, bewapend met een 30 mm automatisch kanon Mk44 Bushmaster II.
De koepel is dezelfde als van de Piranha V 8×8 van het Roemeense leger en de Patria AMV 8×8 van het Kroatische leger.
Op de foto is de test met de ASCOD in Letland te zien, met op de achtergrond de Hanwha K21, dat medekandidaat was als infanteriegevechtsvoertuig. (Foto Lets ministerie van Defensie)
Bron: euro-sd.com
