Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Grieken kiezen voor F-35

De Griekse luchtmacht gaat voor de F-35 Lightning II. De levering van de eerste van twintig toestellen staat voor 2028 op de agenda.

In het contract is de optie opgenomen om nog eens twintig F-35’s te kopen. Volgens welingelichte bronnen is er 8,6 miljard dollar, omgerekend zo’n 7,4 miljard euro, mee gemoeid.

Het land heeft een tienjarenplan opgesteld om de strijdkrachten te moderniseren. De oplopende spanningen met buurland (en NAVO-partner) Turkije, onder meer over de zeegrenzen en het gedeelde eiland Cyprus, zijn daaraan mede debet. Vijf jaar geleden is Turkije uit het F-35-programma verwijderd vanwege de aankoop van het door Rusland gemaakte S-400 grond-luchtraketsysteem. (Foto: Sergeant-majoor Jan Dijkstra)

Een vliegende Nederlandse F-35.
Scheidingslijn

Eigen drone eerst

De Litouwse strijdkrachten trekken conclusies uit de oorlog in Oekraïne en schaffen nu en op termijn hun eigen drones aan.

Het gaat komend jaar om drie verschillende kleinere Uncrewed Aerial Systems (UAS), voor een bedrag van in totaal zo’n €36 miljoen. Het Letse bedrijf Edge Autonomy levert met de VXE-30 ‘Stalker’ een verkenningsdrone voor de lange afstand, de Estse fabrikant Threod Systems biedt mini’s aan en het Litouwse Deftools UAB maakt quadcopters, in de UAS-klasse micro.

Het grootste deel van deze verkenners arriveert al in het eerste kwartaal van 2025 bij de krijgsmacht. Het Litouwse ministerie van Defensie is van plan tot 2030 ongeveer 200 miljoen euro te reserveren voor de jaarlijkse aanschaf van nieuwe soorten drones en zo te blijven moderniseren. (Foto: Threod)

Bron: Odessa journal

Een mini-UAS van Threod.

Milrem opent nieuwe fabriek

Milrem Robotics richt een expertisecentrum op voor grondrobotica in Polen. Deze strategische uitbreiding heeft tot doel de productontwikkeling te versnellen.

Het nieuwe engineeringcentrum in Warschau dient als een centrum voor innovatie en samenwerking, waar technisch toptalent uit Polen en buurlanden samenkomt. De hub richt zich op het ontwerpen en ontwikkelen van geavanceerde robotsystemen.

Milrem Robotics heeft kantoren in Estland, Finland, Zweden, Nederland en de Verenigde Staten.

Logo van Milrem.

Chinezen in opmars

Ook vorig jaar was Lockheed Martin nummer een in de wereld als het gaat om omzet in de defensie-industrie: ruim 67 miljard dollar.

Het bedrijf wordt echter op de hielen gezeten door de Aviation Industry Corporation of China, dat de omzet met 45% zag toenemen tot zo’n $45 miljard. Nieuw binnen met stip op nummer 8 is de China State Shipbuilding Corporation ($21 miljard), dat met de China North Industries Group en AIC voor drie Chinese top-10 noteringen zorgt. Verder vallen de steeds hogere posities van de Zuid-Koreaanse en Turkse defensie-industrie op.

Het blad Defense Magazine brengt jaarlijks een overzicht van de 100 belangrijkste defensiebedrijven in de wereld. Tot een aantal jaar geleden werd de top-10 beheerst door Amerikaanse bedrijven. Airbus is op nummer 12 de grootste in Europa, met een omzet van $13 miljard, direct gevolgd door het Italiaanse Leonardo ($12,4 miljard). Rheinmetall is weliswaar een plaats gezakt (van 19 naar 20), maar het Duitse bedrijf zag de omzet wel met liefst 21 procent toenemen tot $6,1 miljard. De grootste stijger in de top-100 is, misschien niet verrassend, Ukranian Defense Industry. Dat zag de omzet toenemen met 72% tot $2,2 miljard.

Bron: Defense News

C295 in Angola

Over Airbus gesproken: de Angolese luchtmacht heeft de eerste van drie nieuwe C295 transportvliegtuigen van de Europese vliegtuigfabrikant in ontvangst genomen.

Het vliegtuig arriveerde vorige maand in de hoofdstad Luanda. De C295W (T-214) krijgt twee ‘zusjes’ bij de Força Aérea Nacional de Angola, maar dan in maritieme configuratie. (Foto: Airbus)

De C295 op de landingsbaan van Luanda.

Versterking op water

De Zweedse tegenhanger van COMMIT, het FMV, heeft bij Saab tien nieuwe gevechtsboten besteld, gebaseerd op het bestaande type CB90 NG.

De orderwaarde bedraagt SEK 400 miljoen, omgerekend bijna €35 miljoen. De contractperiode gaat direct in en de komende jaren zijn continu leveringen. De boten zijn gebaseerd op het CB90 Next Generation-ontwerp en worden vervaardigd door de scheepswerf van Saab in Docksta.

Het is niet de enige opdracht voor Saab. Het FMV heeft het contract gelicht voor een derde GlobalEye, het multiroleairborne early warning&control platform van de Zweedse luchtmacht. Er is ook nog een optie voor een vierde toestel. (Foto: Saab)

Bron: Saab

Boot van het type CB90 Next Generation op het water.

Geen groen monster

Ook Afrika timmert hard aan de weg wat de productie van defensiematerieel betreft.

Zuid-Afrika kent een flinke industrie, maar Nigeria spreekt inmiddels ook een woordje mee met Proforce Defense. Het bedrijf heeft zijn geheel nieuwe gepantserde personeelscarrier onthuld; de PF Hulk.

Volgens een aankondiging op sociale media van Proforce is de Hulk een veelzijdig voertuig dat is ontworpen om zowel personeel of militaire vracht te vervoeren. Met een bruto gewicht van 15 ton en een beschermingsniveau van 3a/3b volgens STANAG 4569-normen, kan het tot 10 personen vervoeren. Het voertuig is voorzien van de YaMZ-536 turbodieselmotor en telt liefst 360 pk. Naar wens van de klant kan-ie geleverd worden als automaat, met zes versnellingen, of mechanisch schakelend met vijf versnellingen. (Foto: Proforce)

Bron: Military Africa

Een PF Hulk pantserwagen in het terrein.

Mijnenbestrijding prioriteit

De Italiaanse marine krijgt versterking van vijf nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen.

Intermarine en Leonardo gaan daarvoor samenwerken, zo blijkt uit het contract dat met de Italiaanse krijgsmacht is gesloten. De waarde is €1,6 miljard, met nog eens €1 miljard aan opties voor programma-voltooiing.

De huidige vloot bestaat uit tien mijnenjagers uit de Lerici-klasse (op de foto ITS Alghero), gebouwd vanaf 1985 en de Gaeta-klasse, die stamt van halverwege de jaren 90.

Het is niet de enige uitbreiding van de Marina Militare. Fincantieri en Leonardo zijn ingeschakeld om twee nieuwe, verbeterde FREMM-fregatten te bouwen. Deze FREMM EVO krijgt onder meer modernere apparatuur aan boord, bijvoorbeeld om drone-aanvallen het hoofd te bieden en onbemande systemen in te zetten. Het aantal bestelde fregatten komt daarmee op twaalf; deze twee moeten volgens planning in 2029 en 2030 worden geleverd. (Foto: Italiaanse Marine)

De Italiaanse mijnenjager ITS Alghero op zee.

NAVO zoekt nieuwe helikopter

De NAVO Support and Procurement Agency (NSPA) heeft contracten toegewezen aan Airbus Helicopters, Lockheed Martin Sikorsky (foto) en Leonardo als onderdeel van het Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC)-programma.

Dit initiatief heeft tot doel geavanceerde helikoptertechnologieën te ontwikkelen om aan toekomstige operationele en ondersteunende vereisten te voldoen. Dat gaan de drie bedrijven onafhankelijk doen.

In het NGRC-programma werken NAVO-lidstaten samen, waaronder Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Ierland en Italië, waarbij elke partner expertise inbrengt op het gebied van helikopterontwerp, systeemintegratie en luchtvaartelektronica.

Het NGRC-programma heeft tot doel om in de periode 2035-2040 een aanzienlijk deel van de middelgrote, multifunctionele helikopters die momenteel in de NAVO in dienst zijn, te vervangen. De NSPA, met het hoofdkantoor in Luxemburg, fungeert als de leidende organisatie van de NAVO voor multinationale acquisitie, ondersteuning en instandhouding, heeft ruim 1.500 medewerkers in dienst en houdt toezicht op meer dan 500 contractanten wereldwijd. (Foto: Lockheed Martin)

Bron: NAVO/NSPA

Tekening van een toekomstige helikopter van Lockheed-Martin.
Scheidingslijn

Neutrale munitie

Het in Düsseldorf gevestigde Rheinmetall heeft van de Zwitserse regering de opdracht gekregen om 81mm mortiermunitie te leveren.

De oplevering is gepland voor 2025 en omvat diverse aanvullende diensten. De munitie is gekwalificeerd voor de MX2-KM mortier van de Zwitserse strijdkrachten en die is niet toevallig van de Spaanse Rheinmetall-dochter Expal.

De defensiereus brengt vrijwel dagelijks nieuwe persberichten met nieuws uit. Zo ook voor de overhandiging van het eerste KF41 Lynx infanteriegevechtsvoertuig (IFV) die is geproduceerd in de Zalaegerszeg-locatie in Hongarije. De fabriek is augustus vorig jaar pas geopend. In totaal krijgen de Hongaarse strijdkrachten 209 KF41's in zeven varianten. (Foto: Expal)

Bron: Rheinmetall

Drie militairen bij een 81 millimeter mortier
Scheidingslijn

Senegal blij met Yoff

Israel Shipyards heeft twee 24 meter lange landingsvaartuigen (LCM) aan Senegal geleverd. De twee LCM’s zijn Yoff (foto) en Fadioth gedoopt. Israel gaat nu ter plekke het personeel opleiding op de boten.

Ze vervangen de landingsvaartuigen Gorée en Karabane die in 2011 door Frankrijk zijn geschonken. De Senegalese marine beschikt over meer Israëlisch materieel. Het gaat onder meer om drie Shaldag Mk II-schepen, en één Shaldag Mk V.

Het LCM Yoff in de haven.
Scheidingslijn

Triton vliegt

De Royal Australian Air Force (RAAF) heeft de eerste van vier MQ-4C ‘Triton’ Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) in gebruik genomen. De AUS 1 opereert vanaf vliegbasis Tindal in Northern Territory en gaat toezicht houden op de wateren rond het werelddeel.

Het operationeel centrum zit trouwens op grote afstand: bij No 9 Squadron op RAAF Base Edinburgh en dat is in South Australia.

Het toestel vult de bemande maritieme patrouillevliegtuigen P-8A Poseidon van de ADF aan als een ‘familie van systemen’ ter ondersteuning van grensbewaking en defensieoperaties. De vliegtuigen kosten de regering-Albanese zo’n €535 miljoen. Een groot deel van de Tritons wordt in Australië gemaakt. (Foto: RAAF)

Bron: airforce.gov.au

Een Australische MQ-4C in de lucht.
Scheidingslijn

B-52 nog duurder

De kosten voor de modernisering van de vloot B-52H bommenwerpers van de US Air Force lopen steeds verder op. Het project, dat onder meer voorziet in nieuwe motoren en radars op de 60 jaar oude Stratofortress, gaat mogelijk ‘miljarden dollars’ meer kosten dan begroot.

De bedoeling is dat de toestellen, nu nog 78 stuks, nog dertig jaar meekunnen naast de nieuwe B-21 Raider. De andere twee type strategische bommenwerpers B-1 Lancer en de B-2 Spirit gaan over een jaar of tien met pensioen. Aanvankelijk zou de opknapbeurt dik $12 miljard kosten, inmiddels ligt het verwachte prijskaartje zeker $2,5 miljard hoger. Ook is er door allerlei oorzaken nu al een vertraging van drie jaar. (Foto: DVIDS)

Een B-52 bommenwerper stijgt op.