Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Skynex in Oekraïne

Het luchtverdedigingssysteem Skynex is aangekomen in Oekraïne. Dat heeft de premier van Oekraïne, Denys Shmyhal, bekendgemaakt tijdens zijn bezoek aan Rheinmetall in Italië eind vorige maand.

De Italiaanse taak van het Duitse bedrijf is gespecialiseerd in de productie van moderne luchtverdedigingssystemen. Skynex is geschikt voor de bescherming op korte afstand. De 35 mm-munitie die voor dit doel is ontwikkeld, is goedkoper dan vergelijkbare, op geleide raketten gebaseerde, systemen. De Oerlikon Mk3 staat op een truck, ook al van Rheinmetall. Het snelvuurkanon schiet met een snelheid van 1.000 schoten/minuut en kan doelen raken op 4 kilometer afstand.

Bron: esut.de

MASS spekt de kas

Datzelfde bedrijf, Rheinmetall dus, heeft niet te klagen over de orderportefeuille. De Royal Australian Navy heeft het Multi Ammunition Softkill System (MASS) uitgekozen voor de schepen van de Hobart-klasse en fregatten van de ANZAC-klasse.

Na uitgebreide tests is MASS geselecteerd vanwege de bijzondere mogelijkheden. Het gaat om een investering van € 125 miljoen. De eerste systemen moeten eind dit jaar worden geleverd en over drie jaar volledig operationeel zijn. Dat kan oplopen € 610 miljoen als  het besluit wordt genomen ook alle andere schepen van de Australische marine uit te rusten met MASS. Omdat het contract de overdracht van MASS-technologie omvat, zal Rheinmetall Defence Australia de systemen onder licentie produceren.

Mass is verbonden met de sensoren van het schip en beschermt schepen tegen aanvallen door geavanceerde raketten door decoys te lanceren die werken in alle relevante golflengten van het elektromagnetische spectrum. (foto: Rheinmetall)

Bron: ASD News

Slimme walvis

Israël Aerospace Industries (IAI) was vorige week prominent aanwezig tijdens de beurs Underwater Defence Technology in het Duitse Rostock. Het bedrijf heeft een onbemand onderwater vaartuig ontwikkeld dat diverse taken van een onderzeeboot kan overnemen. Blue Whale is de naam van dit Autonomous Underwater Vehicle (AUV). Het AUV is ontworpen voor het verzamelen van inlichtingen in zowel (ondiepe) kustwateren als op de open zee.

De ‘blauwe walvis’ heeft diverse tests doorstaan, waaronder het identificeren van zeemijnen en het verzamelen van inlichtingen aan de kust. De AUV is 10,9 meter lang, heeft een diameter van 1,12 m en weegt 5,5 ton. De Blue Whale kan tot 30 dagen onder het wateroppervlak blijven. De vaarsnelheid is beperkt. De kruisvaart is 2-3 knopen (zo’n 3 tot 5 kilometer per uur) en als het erop aankomt kort 7 knopen.

De UAV voelt zich echter prima thuis op de bodem van de zee, waar het vaartuig zich kan verstoppen. De mast is opgeborgen in een container die de sensoren en apparatuur beschermt wanneer het gevaarte onder water is. Op de mast is een antenne voor breedband-satellietcommunicatie gemonteerd, die de verzamelde gegevens direct doorstuurt naar commandoposten over de hele wereld. Op zee of op het land. Het vaartuig is prima te vervoeren in een 40-voets container en kan zowel vanuit een haven of vanaf een schip het ruime sop kiezen. (Foto: AIA)

Bron: defence-update.com/IAI

Singapore mikt op AI

Er zijn deze weken weer genoeg defensiebeurzen te bezoeken. De militaire onderwaterwereld verzamelde zich dus in Noord-oost Duitsland, de IMDEX Asia 2023 in Singapore concentreert zich meer op groot boven water.

Het gastland presenteerde daar de eerste contouren van het nieuwe Multi-Role Combat Vessel (MRCV, zie foto). Eerder dit jaar hebben de Defense Sciences and Technology Agency (DSTA) en Saab een Memorandum of Understanding (MoU) om samen de nieuwe MRCV te ontwerpen. Er moeten hypermoderne technieken als  kunstmatige intelligentie (AI) op komen, die er een digitaal schip van maken.

Odense Maritime Technology (OMT) uit Denemarken is nauw bij de bouw betrokken. OMT was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van de Iver Huitfeldt-klasse fregatten van de Deense marine en maakt deel uit van het team van het Type 31-programma van het Verenigd Koninkrijk. (foto: Defensie Singapore)

Bron: Asian Defence News

Miljarden voor munitie

De Defensie-industrie draait op volle toeren. Lockheed Martin Corporation (LMCO) kan even € 4,5 miljard bijschrijven na een contract voor artillerieraketten bestemd voor het Amerikaanse leger.

Het betreft munitie voor het Guided Multiple Launch Rocket System (GMLRS), die eind 2026 moet in de opslag liggen. Net als andere landen van de NAVO zijn de Amerikaanse reserves danig geslonken door alle raketten die aan Oekraïne zijn geleverd. (foto: US Army)

Bron: Lockheed Martin

Navy wil meer…

Meldden we de vorige editie van Materieelgezien de wensenlijst van de US Air Force, ook de marine (US Navy) heeft een verlanglijst neergelegd bij de regering. Het gaat om twee torpedobootjagers van de Arleigh Burke-klasse, twee fregatten van de Constellation-klasse, twee onderzeeboten van de Virginiaklasse en een bevoorradingsschip (John Lewis-klasse).

Als klap op de vuurpijl vraagt de marine om een tweede onderzeeboot van de Columbiaklasse (foto), die bewapend is met ballistische raketten. Prijskaartje voor dat alles: een slordige € 250 miljard. In ruil daarvoor legt de Navy een aantal oude schepen, waaronder drie kruisers, tegen de kant.

Bron: Defence News

…maar ook de Noren

Niet alleen de Verenigde Staten luiden de alarmbel waar het om de kwaliteit van de marine gaat. De Noorse Defensiecommissie heeft onlangs een adviesrapport op het bureau van minister Bjørn Arild Gram neergelegd met heel wat aanbevelingen.

Allereerst moet het defensiebudget flink omhoog om de NAVO-standaard van 2% van het Bruto Nationaal Product te halen. Dat betekent in geld 2,6 miljard euro en de komende tien jaar moet er nog eens 3,4 miljard euro bij per jaar om te investeren in onder meer materieel en munitie. Om de (kust)wateren veilig te kunnen houden, is het advies om een aantal nieuwe fregatten bij Navantia en twee extra Type 212CD-onderzeeboten bij ThyssenKrupp te bestellen. Op de foto HNoMS Thor Heijerdal van de Fridtjof Nansenklasse. (Foto: Noorse marine)

Bron: marineschepen.nl