Tekst Andre Twigt
Foto TU Delft
COMMIT sponsor TU Delft Hydro Motion Team
Verwacht niet dat de nieuwe generatie fregatten op waterstof zullen lopen. Daarvoor staat deze techniek nog teveel in de kinderschoenen. Maar dat weerhoudt COMMIT er niet van om dat ‘wat er nog niet is’, mogelijk te maken. Zo sponsort de Afdeling Maritieme Systemen de experimentele waterstofboot van het TU Delft Hydro Motion Team, die onlangs in de Rotterdamse Onderzeebootloods werd gepresenteerd.
“Het is denkbaar dat de technieken die in dit experiment worden gebruikt op de lange termijn in de grotere marineschepen zijn terug te vinden”, beweert hoofd Afdeling Maritieme Systemen kapitein-ter-zee Olaf Binnenhei. Voor de korte termijn verwacht de hoogste baas geen concrete toepassingen bij de schepen die in het hoogste geweldspectrum moeten opereren. Dat we op termijn afscheid gaan nemen van fossiele brandstof staat volgens hem als een paal boven water. Maar welk alternatief in de energietransitie vormt straks de sterkste troef? 23 studenten van de Technische Universiteit Delft verwachten veel van waterstof. “Wat ze met hun experimentele boot wilden aantonen, is dat je binnen een jaar een boot kunt ontwerpen en bouwen die op deze schone brandstof kan varen. En dat is gelukt.”
Niet achterblijven
Waterstof biedt voordelen. Maar voordat je het in grotere marineschepen kan toepassen, zijn er wel wat vraagstukken. Een ervan is dat waterstof wereldwijd op grote schaal voorradig moet zijn. Deze voorwaarde speelt volgens Binnenhei een prominente rol bij het verduurzamen van de vloot. In 15 jaar gaat de marine alle schepen vervangen, van groot tot klein. Of waterstof hierbij een grote rol gaat spelen, is nog afwachten. “Reden voor ons om mee te doen aan dit project, is dat we als marine niet mogen achterblijven in de energietransitie. Door dit soort projecten wordt beter duidelijk welke innovaties mogelijk zijn. Bijkomend voordeel is dat de studenten bewust worden dat Defensie ook bezig is met innovaties op gebied van verduurzaming. Daarmee is het een interessante plek voor een afstudeeropdracht of loopbaan na afronding van de studie.”
Op korte termijn
Inmiddels is bekend dat de vervanging van de hydrografische schepen, de duikvaartuigen en het ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan op het schone methanol gaan varen. Voor wat het gebruik van waterstof ziet Binnenhei zeker mogelijkheden. “We willen waterstof voor het vliegen en varen met onbemande systemen gaan gebruiken. Op de lange termijn moeten we zien waar we op uitkomen.”