Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto Danny Langbroek | Video: John van Lent
Pilot met pro-actieve 'crawler'
Nieuwe autonome technieken moeten er in de toekomst voor zorgen dat de romp en schroeven van een marineschip bij binnenkomst in de haven direct worden schoongemaakt. Dat verkleint de weerstand van het schip in het water wat het brandstofverbruik vermindert. Bovendien houdt het invasieve exoten uit Nederlandse wateren en is er minder onderhoud nodig. Samen met de Defensie Duikgroep werkt COMMIT aan een pilot.
Vanaf eind januari 2023 is het MIND pilotproject pro-actieve schroef- en rompreiniging gestart. Dat heeft als doelstelling om data, kennis en ervaring op te doen over deze methode van reinigen. Met een robot worden experimenten uitgevoerd in de marinehaven van Den Helder. “Met systematische inspecties stellen we de hoeveelheid organische aangroei vast”, vertelt Werner Smakman van de Afdeling Maritieme Systemen. “We hebben reinigingsprotocollen ontwikkeld en testen verschillende reinigingsintervallen.” Inmiddels zijn twaalf marineduikers van de Defensie Duikgroep opgeleid tot operator van de robot. De experimenten worden uitgevoerd vanaf duikvaartuigen en begeleid door ENDURES, het expertisecentrum voor coating, corrosie, antifouling, MIC en schadeonderzoek in Den Helder.
De huidige stand van techniek maakt het mogelijk om schroeven met robots te inspecteren maar het reinigen wordt nog met de hand uitgevoerd door marineduikers. De verwachting is dat nieuwe generatie robots wel in staat zullen zijn om schroeven te reinigen.
‘Een gereinigde romp kent allerlei voordelen’
Minder uitstoot
Een gereinigde romp kent allerlei voordelen weet Smakman: “Uit recent onderzoek van de Internationale Maritieme Organisatie is aangetoond dat een lichte slijmaangroei al zorgt voor een substantiële vergroting van de weerstand van een scheepsromp door het water. Door die aangroei te verwijderen gaat het schip dus makkelijker door het water en vergroot het vaarbereik met dezelfde hoeveelheid brandstof”. Minder uitstoot dus en lagere kosten. De verwachting is dat de levensduur van de coating (antifouling) op de scheepsromp wordt verlengd en minder onderhoud noodzakelijk is. Dit zorgt weer voor een verhoging van de inzetbaarheid van het schip. Daarnaast is de kans dat invasieve soort ‘meeliften’ veel kleiner, die hechten zich niet zo makkelijk aan de romp.
In de video zie je hoe de onderwaterrobot een slijmerige scheepsromp aanpakt.