06

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 01

In 't kort

Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto Mediacentrum Defensie

Eerste Nederlandse onbemande MQ-9 Reaper voldoet aan de eisen

Het eerste onbemande verkenningsvliegtuig MQ-9 Reaper van Nederland is officieel overgenomen van de fabrikant. Met de Amerikaanse luchtmacht stelde Defensie gisteren vast dat het toestel voldoet aan de eisen. Dat gebeurde via zogenoemde acceptatievluchten.  Met de Reaper heeft de krijgsmacht hoogwaardige technologie in huis, die dankzij besturing per satelliet wereldwijd is te bedienen.

De Reaper past goed in de toekomst van Defensie. Hierin zijn informatiegestuurd militair optreden en grondwaarneming vanuit de lucht of ruimte onmisbaar. 

De MQ-9 Reaper is een Remotely Piloted Aircraft System (RPAS). Nederland heeft er 4 aangeschaft. Met andere toestellen zijn ook komende week nog acceptatievluchten. Als die succesvol verlopen stationeert Defensie de Reapers op Curaçao. Vanaf vliegveld Hato werkt de luchtmacht er vervolgens een operationeel test- en evaluatieprogramma mee af. Daarna voert de MQ-9 ondersteuningstaken uit voor de Commandant Zeemacht Caribisch gebied en de Kustwacht Caribisch gebied.

De 1e Nederlandse MQ-9 Reaper acceptatievlucht was vanaf het vliegveld van General Atomics Aeronautical Systems. Dat is de fabrikant van het toestel, gevestigd in het Amerikaanse Poway in Californie. 

Streepje

Testen met nieuwe belading Fennek AD-Mortar

De Fennek krijgt een Midlife Update (MLU). Daardoor verbetert ook de belading. Denk aan bevestigingspunten en opbergmogelijkheden op en in het voertuig. In de week van 31 januari testten CLAS, DMO en leverancier Krauss-Maffei Wegmann de ontwerpen voor de nieuwe Fennek AD-Mortar. Er werd getest met de volledige operatie uitrusting.

De belading van een pantservoertuig is belangrijk. Het moet niet alleen vervoerd worden, maar met name veilig zijn en praktisch werken voor de infanteristen. Op basis van feedback van de gebruikers zijn nieuwe beladingsontwerpen gemaakt en deze zijn grondig getest. Er is gekeken naar de opbergplek van munitiekisten en de reserveloop op het dek. Binnenin het voertuig is getest met wapenzakken en zakken met ritsen voor kleiner materiaal. Voor de rugzakken en tassen is straks meer ruimte. Bij de wielkassen komen tevens nieuwe rekken en netten. Al deze verbeteringen zorgen voor meer opbergruimte, gebruiksgemak en veiligheid.

Hoe verder?
De testen zijn belangrijk voor de verdere MLU van het gevechtsvoertuig. Het zorgt voor een verbetering van het beladingsontwerp. Het ontwerp voor de AD-Mortar is de basis voor andere varianten van de Fennek. Begin maart 2022 is een volgende stap in het project. Het testen van de dynamische rookbus lanceerinrichting en de warmtebeeld camera.

Streepje

DMO tekent contract voor levering van wielladers

Op 24 januari hebben DMO en Pon Equipment (Cat) het contract ondertekend voor de levering van 43 Cat 930M wielladers ter vervanging van de huidige universele bouwmachines (Werklust).

Met dit contract is invulling gegeven aan twee behoeftes voor wielladers binnen de krijgsmacht. De basis voor dit contract is het project Vervanging Bouwmachines (VBM) waarmee 35 wielladers van de Genie worden vervangen. Naast de vervanging van de wielladers bevat het VBM-project ook de deelprojecten voor de vervanging van de graafmachine rups (reeds geleverd), de rupsdozer (reeds geleverd), de graaflaadcombinatie high speed en de graaflaadcombinatie luchtmobiel.

Naast de behoefte van de Genie is in een vroeg stadium van het VBM-project onderkend dat er meer Defensieonderdelen behoefte hadden aan een gelijkwaardige machine. Derhalve worden er naast de machines voor de Genie ook 8 wielladers gekocht voor Bureau C-Systemen van CLAS. Hier zitten onder andere 2 machines voor de KMAR bij. Additioneel is er ook een optie van 18 machines meegenomen voor eventuele extra behoefte van Bureau C-systemen.

De eerste machines zullen naar verwachting in Q4 2022 aan Defensie overgedragen worden.

CAT 930M wiellader
Streepje

Defensie beschikt binnenkort over ‘eigen’ Roll-on Roll-off-schip

Defensie huurt de komende 10 jaar een medium Roll-on Roll-off (RoRo) schip. De militaire organisatie beschikt daarmee op permanente basis over strategisch zeetransport. Het contract met de rederij is getekend. Het schip is uiterlijk in mei beschikbaar.

Daarmee kan Nederland voldoen aan toezeggingen om bepaalde eenheden snel in te zetten. Denk aan de Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) van de NAVO, ook wel bekend als de flitsmacht. Een ander voorbeeld is de EU Battlegroup (EUBG).

Toenemende schaarste
Tot nu toe huurde Defensie schepen incidenteel in. Dat wordt echter steeds duurder en moeilijker vanwege toenemende schaarste op de commerciële internationale scheepvaartmarkt.

Om gegarandeerd over de juiste zeetransportcapaciteit te beschikken is daarom besloten een RoRo voor 10 jaar te huren. Het wordt niet alleen gebruikt om militaire eenheden in te zetten, maar ook ter ondersteuning van oefeningen. Het schip kan bijvoorbeeld 200 containers en 300 voertuigen met een lengte van gemiddeld 6 meter gelijktijdig transporteren. Defensie stelt, indien gewenst, partnerlanden in staat van het schip gebruik te maken. Dat gebeurt dan tegen een vergoeding. Gebuik door derden loopt via het Movement Coordination Centre Europe.