04

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 08

Lichter, stiller, beter

Tekst André Twigt
Foto Korporaal Gregory Fréni

Rubber tracks CV90 zijn een uitkomst

Om het CV90/35NL infanteriegevechtsvoertuig alvast een duwtje in de richting van de komende Mid-life Update (MLU) te geven en tegelijk de kwaliteit van de pantser op te vijzelen, worden 134 stuks de komende jaren van rubber rupsbanden voorzien. Projectmanager bij de Directie Wapensystemen en Bedrijven Ed Boukes vertelt over de voordelen van deze modificatie.  

De eerste plus van rubber tracks houdt volgens Boukes verband met het Active Protection System (APS), een project dat momenteel loopt bij de DMO. Door de CV90 hiermee op termijn uit te rusten, stijgen de overlevingskansen voor bemanning en voertuig bij een aanval met antitankwapens aanmerkelijk.  Bijgevolg is dat met APS de gewichtslimiet van de CV90 dreigt te worden overschreden. Gelukkig bieden de rubber tracks van fabrikant BAE Systems Hägglunds uitkomst. “Het voertuig wordt er een ton lichter mee, waardoor er ruimte ontstaat mee te groeien met de technische ontwikkelingen van de toekomst.”

In totaal krijgen 128 stuks infanterie- en 6 rijlesvoertuigen rubber tracks.

‘Rubber tracks hebben ook invloed op de kwaliteit van de munitie’

Onderhoudskosten

Volgens Boukes hebben de tracks daarnaast een weldadige uitwerking op het geluidsniveau in de CV90, dat met 10 decibel afneemt. Dat is gunstig voor de bemanning. Mede doordat ook de trillingen met wel 65 procent afnemen, wordt de bemanning minder snel moe. Daarnaast hebben minder trillingen een gunstig effect heeft op de levensduur van de elektronica en de waarnemings- en richtmiddelen aan boord, waardoor de onderhoudskosten afnemen. “Rubber tracks hebben ook invloed op de kwaliteit van de munitie, die minder te verduren krijgt.”

Geen problemen

Boukes vertelt dat aankoop van de nieuwe tracks een klein, beheersbaar risico opleverde. De rupsbanden horen van origine namelijk bij de configuratie van het Noorse leger en zijn niet specifiek getest voor gebruik in de Nederlandse voertuigen. De technische gelijkenis tussen beide voertuigen is echter zo groot dat op dit vlak geen problemen te verwachten zijn. “Allemaal zijn ze van één en dezelfde familie”, aldus Boukes. Toepassing van de rubber tracks leidt volgens de technicus tot kleine aanpassingen, onder meer aan het pantser. Er worden nieuwe koplampen gemonteerd en men vervangt de aandrijf-, loop- en geleidewielen.

De Afdeling Techniek van het Materieel Logistiek Commando in Leusden voert de modificatie uit.

Vanwege de twee maal hogere trackspanning komen er zwaardere hydraulische cilinders.

Levensduur

Vanwege de twee maal hogere trackspanning komen er zwaardere hydraulische cilinders. Boukes: “De elasticiteit van rubber is namelijk veel groter dan staal.” Over de levensduur van de tracks hoeven de twee infanteriebataljons van 43 Gemechaniseerde Brigade zich volgens de techneut geen zorgen te maken. Die ligt volgens de fabrikant hoger dan de stalen variant.

Technische staat

Samen met Hägglunds en DMO voert het Materieel Logistiek Commando (MLC), Afdeling Techniek in Leusden de modificatie uit. “Het MLC wil dat graag om kennis van het systeem op te bouwen. Maar ook om in het kader van kwaliteitszorg van ieder voertuig de technische staat vast te stellen, pas daarna worden ze weer aan de eenheid teruggegeven.”

Projectmanager Ed Boukes: “Vanwege onderrealisatie van de begroting zagen we kans dit project sneller uit te voeren.”

Boukes onthult dat het project anders is aangelopen dan gebruikelijk. Begin je normaliter met een behoeftestelling en schrijf je een programma van eisen om vervolgens een technische oplossing te verzinnen... “Vanwege onderrealisatie van de begroting zagen we kans dit project sneller uit te voeren en skipten we een deel van het gebruikelijke realisatietraject.” Tot eind 2023 zijn er in Leusden 6 productielijnen actief, die per week 1 tot 2 voertuigen afleveren. Boukes: “De in- en uitinspectie inbegrepen.”   

Met dit apparaat worden de loopwielen van het pantservoertuig verwijderd.

Mid-Life Update

Bij de Mid-Life Update van de CV90/35NL worden de gevechtsvoertuigen radicaal aangepakt. Zo komen er naast een nieuwe toren ook nieuwe computers. Verhuist de Coaxiaal-mitrailleur MAG naar de buitenzijde van de toren en krijgt de bemanning de beschikking over het Spike antitanksysteem. Ook worden de machines voorbereid voor Ironfist, een Active Protection System waarmee onder meer RPG’s (Rocket Propelled Grenades) onderschept kunnen worden. Los van deze modificaties staat voor alle CV90’s groot onderhoud gepland.