Tekst Leo de Rooij
Foto John van Helvert

Blijer met software

De Defensie Materieel Organisatie maakt de verbinding tussen willen en kunnen. DMO vormt de brug tussen de wens van de klant, de operationele commando's (marine, landmacht, luchtmacht en marechaussee), en de mogelijkheden die de budgetten en de markt bieden. In een reeks artikelen geven medewerkers een gezicht aan DMO en vertellen hoe die (ver)binding met en door DMO tot stand komt. Deze keer is dat Kirsten Schmidt, 29 jaar en werkzaam als User Experience (UX) Designer.

We kennen het allemaal wel. Zit je achter je computer te werken, doet het ding niet wat jij wil. De software lijkt een eigen leven te leiden, ”Computer says no...”. Om gek van te worden. Dat is nou net waar de UX-designer het verschil kan maken: gebruiksvriendelijke software ontwerpen zodat de gebruiker met plezier zijn werk kan doen.

Brainstormsessie met de operationele experts maritieme IT. (eigen foto)

Bekroond

Kirsten Schmidt voltooide de Bachelor Industrieel Ontwerpen en Master Design for Interaction aan de Technische Universiteit Delft. Bij TNO Soesterberg studeerde ze in 2017 af met een onderzoek naar hoe Augmented Reality marine personeel op de brug zou kunnen ondersteunen bij veilige navigatie. Haar afstudeerproject leverde haar in 2018 de maritieme RNLN Van Hengel Spengler Award op, die wordt uitgereikt voor de beste operationele innovatie, bedacht door studenten tot 35 jaar. Het winnende onderzoek moet (kunnen) leiden tot nieuwe inzichten, concepten of innovaties, die bijdragen aan het verbeteren van de operationele inzet van marine-eenheden.

“Na mijn afstuderen solliciteerde ik met succes bij Maritieme IT/JIVC/DMO en werd daar 4 jaar geleden aangenomen als UX Designer”, vertelt Kirsten. “Ik ben onderdeel van het Analyse & Design Team en werk aan de Guardion Integrated Mission Environment software voor de marine. Ik hou me bezig met hoe we onze militairen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen bij hun werkzaamheden en welke functionaliteit daarvoor benodigd is.”

'Ik ben tevreden als de gebruiker geen handleiding nodig heeft om complexe taken uit te voeren.'

Gebruiksvriendelijk

Juist om te voorkomen dat gebruikers steeds weer een 'oorlogje' moeten uitvechten met hun computer is alles erop gericht om de zogenaamde user experience (gebruiksvriendelijkheid) van een product te verbeteren. Kirsten: “Onze uitdaging is gebruiksvriendelijke software met de juiste functionaliteiten ontwikkelen die aansluit bij de informatiebehoefte, zodat de gebruikers hun werk goed kunnen doen. Ik stem daarom veel af met anderen; ik werk nauw samen met de business analisten, softwareontwikkelaars en militaire operationeel experts van Maritieme IT. Om de bedrijfsvoering goed te begrijpen en de user interface ontwerpen te evalueren stap ik regelmatig aan boord van een schip om een uur, dag of week te observeren en met mijn militaire collega’s te praten over hun werk.”

Samen met het development team wordt op de afdeling de dagelijkse gang van gang doorgesproken.

Groot project

Momenteel werkt Kirsten aan het project External Situation Awareness (ESA). “Daarbij werk ik in een multifunctioneel team dat zich bezighoudt met vernieuwing en uitbreiding van de ondersteuning bij het opbouwen van een beeld van de externe situatie rondom een schip. Om een informatie overload in de user interface te voorkomen, stellen we constant de vraag wie wanneer welke informatie nodig heeft.”

Kirsten stapt regelmatig aan boord van een schip om van de militaire collega's te horen wat ze tegenkomen in hun werk.

Blije gebruikers

Een eindgebruiker die intuïtief begrijpt hoe de software werkt en daardoor optimaal kan presteren in kritische situaties, dat is waar Kirsten dagelijks naar streeft en wat haar het meeste plezier in haar werk geeft. “Als de gebruiker geen handleiding nodig heeft om complexe taken uit te voeren omdat de user interface voor zich spreekt, dan ben ik tevreden.”

In haar vrije tijd mag Kirsten graag bezig zijn in de moestuin of begeeft ze zich op glad ijs en bindt ze de kunstschaatsen onder. (eigen foto)