Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen

Spartaans

Het Italiaanse Leonardo (voorheen Alenia Aermacchi) heeft de eerste C-27J Spartan afgeleverd bij de luchtmacht van Turkmenistan.

De Spartans vervangen de inmiddels bejaarde Antonov An-26 transporters en gaan vliegen vanaf luchtmachtbasis Ashgabat-Bezmein bij de hoofdstad Ashgabat.

De Alenia C-27J Spartan is een afgeleide van de G.222, de Spartan die sinds 2012 in Amerikaanse dienst is bij de Amerikaanse kustwacht.

De C-27J is ook besteld door de luchtmachten van Australië, Bulgarije, Tsjaad, Italië, Griekenland, Kenia, Litouwen, Mexico, Marokko, Peru, Verenigde Staten, Roemenië, Slowakije en Zambia. (Foto: Australische luchtmacht)

Alles elektrisch

Als eerste land ter wereld heeft Denemarken elektrische vliegtuigen aangeschaft voor de luchtmacht.

Het gaat om twee toestellen van de Sloveense vliegtuigbouwer Pipestrel, de Velis Electro. Ook Uruguay heeft belangstelling voor deze toestellen.

De Pipestrel Velis Electro is een eenmotorig vliegtuig dat plaats biedt aan twee personen. Het toestel past in het groene actieplan dat het Deense ministerie van Defensie onlangs heeft gepresenteerd. Het vliegtuig is honderd procent emissievrij en zeer stil. Het geluid van zestig dB staat ongeveer gelijk aan een gesprek tussen twee mensen.

De elektrische vliegtuigen zullen onder meer worden ingezet voor trainingen, naast de Saab T-17 Supporter. De ervaringen met het elektrische toestel en de accu’s zijn belangrijk voor toekomstige aankopen van defensiematerieel, zo stelt minister van Defensie Trine Bramsen. De toestellen worden naar verwachting in het najaar opgeleverd. (Foto: Pipestrel)

Geheimspel

Onze Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst waarschuwt medewerkers van Defensie regelmatig voor incidenten die de veiligheid kunnen aantasten.

In het Verenigd Koninkrijk kunnen ze daar over meepraten nu er uiterst gevoelige informatie over de nieuwe Challenger II-tank in het computerspel War Thunder is beland.

Het ministerie van Defensie onderzoekt berichten dat een oud-tankcommandant een geheim document zou hebben gepost om het ontwerp van de tank in het spel waarheidsgetrouw te laten overkomen.

War Thunder is een populair videogame, waarin duizenden spelers over de hele wereld tegelijkertijd vliegtuigen, grondvoertuigen en oorlogsschepen uit onder meer de Verenigde Staten, Duitsland, Rusland, Groot-Brittannië en China kunnen besturen. (Foto: Microsoft)

Korvetten voor Oekraïne

Oekraïne heeft twee schepen van de Turkse Ada-klasse gekocht.

De beide kortvetten worden deels in Turkije en deels in eigen land gebouwd. Volgens de overeenkomst komt het eerste schip tegen het einde van 2023 naar Oekraïne, om vervolgens daar te worden voltooid. De Oekraïense marine is van plan de korvetten in te zetten in zowel de Zwarte Zee als de Zee van Azov. De waarde van het contract is ongeveer € 200 miljoen. Op de foto TCG Heybeliada, in dienst van de Turkse marine (Foto: US Navy).

Russen aan zet

De Russische vliegtuigfabrikant Sukhoi heeft zijn nieuwe toestel, bijgenaamd Checkmate, getoond tijdens een luchtvaartshow.

Het is het eerste éénmotorige toestel dat de vliegtuigbouwer in 60 jaar levert. Het uiterlijk heeft volgens kenners bijzonder veel weg van de Amerikaanse F-35, waarmee ook Nederland opereert.

De Russen mikken met dit nieuwe vliegtuig vooral op de Afrikaanse markt en landen met een beperkt budget. Het toestel moet tussen de $25 miljoen en $30 miljoen kosten. Dat is minder dan eenderde van de prijs van een F-35. (Foto: Sukhoi)

Finse CV90 krijgt opknapbeurt

BAE Systems Hägglunds heeft een contract getekend met het Finse ministerie van Defensie om de CV90-vloot van het Finse leger te moderniseren.

De overeenkomst heeft een waarde van € 28 miljoen. Het gaat om een zogenoemde mid-life update die de infanterie-gevechtsvoertuigen tot in het volgende decennium in de benen moet houden. Het programma draait tot 2026.

Als onderdeel van het contract werkt BAE Systems Hägglunds nauw samenwerken met de Finse industrie om de beschikbaarheid van het voertuig te verbeteren en de technologie en software van het systeem te moderniseren.

Zweden, Zwitserland en Nederland hebben ook al gekozen voor deze ‘grote beurt’. Het Noorse leger heeft de vlootupgrade al voltooid en bovendien 20 extra CV90’s besteld.

Finland is een van de zeven gebruikers van de CV90. De andere zes zijn: Denemarken, Estland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Nederland. Op de foto een Noorse CV90 van het Telemarkbataljon, in actie tijdens een oefening in Nederland. (Foto: Forsvaret)

Marine Nigeria breidt uit

De Nigeriaanse marine timmert behoorlijk aan de weg.

De Franse scheepsbouwer OCEA leverde al een nieuw hydrografisch onderzoeksschip en bouwt nog eens vier snelle patrouilleboten. Sinds kort beschikt de marine van het Afrikaanse land ook over een Landing Ship Tank (LST), gebouwd bij Damen Shipyard in Sharjah (Verenigde Arabische Emiraten).

De nieuwe LST, met een lengte van honderd meter, heeft 32 bemanningsleden aan boord. Als ze moet worden gebruikt voor humanitaire missies, kan het schip voor korte tijd 450 personen op het boven- en benedendek huisvesten.

Nieuwe onderzeeboten

De Noorse en Duitse evenknieën van onze Defensie Materieel Organisatie hebben in totaal zes onderzeeboten van het Type 212CD besteld bij Thyssenkrupp Marine Systems. Dat gaat de boten bouwen in samenwerking met het Noorse Kongsberg.

De marine van Noorwegen krijgt versterking van vier nieuwe onderzeeboten en dat houdt in dat de Deutsche Marine er twee in dienst gaat nemen. Dat laatste gebeurt trouwens pas in de eerste helft van het volgende decennium. De Koninklijke Marine van Noorwegen ontvangt de eerste nieuwe 212CD in 2029, de bouw in een speciale fabriekshal in Kiel begint in 2023. De waarde van het contract is € 5,5 miljard.

Ondertussen heeft de Duitse scheepsbouwer de vierde en laatste onderzeeboot van het type 209 afgeleverd in Egypte. Deze dieselelektrische boot is 62 meter lang en kan volgens de officiële cijfers duiken tot een maximale diepte van 250 meter. Er zijn 8 torpedobuizen met in totaal 14 torpedo’s aan boord. De snelheid is tien knopen aan de oppervlakte en 21 knopen onder water. (Foto: Egyptische marine)