Tekst Leo de Rooij
Foto Solico BV
Solico Engineering specialist in composieten
“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet binnen de Defensie Materieel Organisatie. De intrede van de term Gouden Driehoek geeft aan dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven voor Defensie. Voor de rubriek In Bedrijf bezoekt Materieelgezien een bedrijf of kennisinstituut dat zaken doet met de DMO. Deze maand richten we de schijnwerpers op Solico Engineering.
Het zou zomaar een vraag uit de populaire tv-quiz De Slimste Mens kunnen zijn. Wat hebben de tijdritfiets van Tom Dumoulin, Efteling-attractie De Vliegende Hollander, de speedboot van onze Koning en onderzeeboten uit de Walrus-klasse gemeen? Antwoord: ze zijn allemaal in meer of mindere mate opgebouwd uit composieten.
Uitdagende ontwerpen
En laat dit 'materiaal van de toekomst' nou net de specialiteit zijn van Solico Engineering BV, een club van zo'n 20 enthousiaste en ambitieuze ingenieurs die zich inzetten om de meest uitdagende ontwerpen mogelijk te maken in composieten. “Deze vezelversterkte kunststoffen staan bekend als licht, stijf en sterk”, legt business unitmanager Doenan Mager uit. “Afhankelijk van de constructie en de verbonden eisen kunnen er gewichtsbesparingen van meer dan 50% worden gerealiseerd in vergelijking met traditionele materialen zoals staal.”
Composieten staan bekend als licht, stijf en sterk
Voordelen Defensie
Sinds 1989 creëren de ingenieurs van Solico Engineering BV slimme composiet constructies waarbij de eisen en wensen van de klant centraal staan. Voor Defensie kan een gewichtsbesparing door composiet leiden tot verschillende voordelen, zoals een verbeterde bescherming, verhoogde mobiliteit, minder brandstofverbruik en snellere verplaatsingen. Denk aan lichtere kogelwerende vesten, composiet radarmasten voor fregatten, schroeven of stroomlijnbeplating voor onderzeeboten.
‘De passie voor techniek zit bij al onze ingenieurs in het hart’
Passie voor techniek
“Doordat Solico actief is in meerdere markten is het de verscheidenheid van de projecten dat ons werk interessant en uitdagend maakt”, zegt Doenan, die zelf onder meer Defensie in zijn portefeuille heeft. “De passie voor techniek zit bij al onze ingenieurs in het hart. Zij kijken naar het cosmetisch ontwerp en ontwikkelen hierbij een passende versterkingsconstructie en geven advies over materiaalgebruik. De voorgestelde constructie wordt vervolgens gecontroleerd en getest op windbelasting, gebruiksbelasting, maar ook militaire belastingen zoals 'blast' en schok. Klopt alles in theorie dan begeleiden we daarnaast de productie, proeven in ons testlab en kwaliteitscontroles. Verder zijn we enorm trots op ons track record: 95% van onze ontwerpen is ook echt gerealiseerd. Wij vinden het ‘t mooist om te werken aan zaken die straks rijden, varen, vliegen en daadwerkelijk gebruikt worden.”
Ondersteuning
De relatie tussen Solico en Defensie gaat terug tot oprichter Hans Muller, die zijn carrière ooit in de composietwerkplaats van PolyMarin begon. Daarna was Muller bij DMI verantwoordelijk voor al het onderhoudswerk aan de composiet onderdelen en schepen van de marine. “In 1989 richtte hij Solico op en vanaf 1997 ondersteunen wij de marine bij al hun composiet vraagstukken. Daaruit is de relatie met DMI en DMO gegroeid, waarbij we nu ook ondersteunen bij onderzoeks- en vervangingstrajecten van de afdeling Maritieme Systemen van DMO”, aldus Doenan.
‘Met Solico werk je direct samen met de ingenieurs’
Missiemodule Boxer
Maar composiet heeft ook de aandacht bij DMO Grondgebonden Wapensystemen (GWS). Zo kreeg Stefan van Dongen de stageopdracht van Solico, met ondersteuning vanuit DMO GWS, om een composiet herontwerp te mogen maken van de huidige stalen missie-module van de Boxer. Bijzonder: Stefan, inmiddels afgestudeerd van de opleiding werktuigbouwkunde aan de Avans Hogeschool, is ook nog eens reservist bij de Koninklijke Landmacht. “Ik heb altijd veel interesse in Defensie gehad en het is natuurlijk superleuk als ik door middel van dit project kan bijdragen aan de veiligheid van militairen”, zegt Stefan, die inmiddels een baan heeft gekregen bij Solico.
Bij DMO Grondgebonden Wapensystemen zijn ze enthousiast over de samenwerking met Solico. Zegt Erik van Uem, senior ingenieur bij GWS: “Met Solico werk je direct samen met de ingenieurs. Dit maakt het voor mijzelf, als ingenieur, eenvoudig en efficiënt communiceren. Het werkt ook synergetisch, omdat de techniek en de kwaliteit van het eindproduct altijd centraal staan.”
Gewichtsbesparing
Over de stand van zaken composiet missiemodule Boxer zegt Erik: “Het DTP [Defensie Technologie Project] Composiet Boxer Missiemodule is een haalbaarheidsstudie die in het vierde kwartaal 2021 start. Hierin wordt samen met TNO, NLR en Solico de haalbaarheid van een composiet basisconstructie voor de Boxer missiemodule onderzocht. Het primaire doel hierbij is gewichtsbesparing bij gelijkblijvende functionaliteit. Gewichtsbesparing betekent voor het voertuig dat de ‘schijf van vijf’-aspecten [de prestatie-eigenschappen van militaire voertuigen] kunnen worden verbeterd. Denk hierbij aan zaken als vuurkracht, bescherming en mobiliteit.”
Met de hulp van een toonaangevend ingenieursbureau als Solico, gespecialiseerd in het ontwerpen van composiet oplossingen voor verschillende markten zoals Defensie, maritiem, architectuur en de industrie, moet dat vast lukken.